• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

رييس‌جمهوري در نشست ستاد اقتصادي دولت از شرايط دشوار كشور گفت

توانايي عبور داريم

قيمت دلار در بازار آزاد به بيش از 25 هزار تومان رسيد و متعاقبا قيمت طلا نيز روند صعودي يافت. اين شرايط اقتصادي در نوع خود بي‌سابقه بوده است و شايد تنها روند صعودي و افزايشي كه اين ‌روزها شهروندان از آن با خشنودي ياد مي‌كنند به شاخص بورس بازمي‌گردد. با اين حال دولت معتقد است كه «كشور توانايي عبور از اين شرايط دشوار را دارد.» رييس‌جمهوري روز گذشته در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت يادآور شد كه كشور با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي، مشكلات را حل خواهد كرد. 
پيش از اين حسن روحاني در سخنراني‌هاي مختلفي از دلايل روند افزايشي ارز و طلا گفته و اذعان كرده‌ بود كه بسته ‌بودن مرزها در چند ماه گذشته، ورود ارز به كشور را با مشكلاتي مواجه كرده كه در نتيجه بازگشايي‌هاي اخير مساله حل خواهد ‌شد. همچنين در خلال سخنان مقامات دولتي از جمله علي ربيعي، سخنگوي دولت بدهي ۸ ميليارد دلاري كره جنوبي به ايران نيز از جمله دلايل تشديد وضعيت كنوني عنوان شد. 
رييس‌جمهوري همچنين در نشست ديروز با اشاره به شرايط دشوار ناشي از جنگ اقتصادي، تحريم‌ها و فشارهاي حداكثري امريكا و نيز محدوديت‌هاي غير قابل‌اجتناب شيوع كرونا در كشور توضيح داد كه «دولت مطمئنا با نگرشي واقع‌بينانه به شرايط سخت كنوني و در عين حال با اتكا به توانمندي‌هاي داخلي و راه‌حل‌هاي عملياتي و عيني‌- به دور از شعارهاي تخيلي-  براي حل مشكلات كشور تلاش مي‌كند.»
او البته به قيمت ارز و طلا اشاره‌اي مستقيم نداشت اما تاكيد كرد كه «تعيين راه‌حل‌ها نبايد برگرفته از نگاه رويايي و فارغ از حقايق اقتصادي كشور يا نگرش‌هاي نااميدكننده و بدبينانه نسبت به توانايي‌ها و ظرفيت‌هاي كشور باشد. با بهره‌گيري از تجربه‌هاي گران‌سنگ سال‌ها مقابله با تحميل شرايط سخت اقتصادي با همراهي مردم، فعالان و كارشناسان اقتصادي و همكاري ساير قواي كشور از اين شرايط با سرافرازي عبور خواهيم كرد.» رييس‌جمهوري تسهيل در ورود و خروج كالا در گمركات كشور را از اولويت‌هاي مهم دولت در حوزه تجارت توصيف كرد و توضيح داد: «ترخيص كالا در كوتاه‌ترين زمان همراه با شفافيت و اجراي دقيق دستورالعمل‌ها از سوي دستگاه‌هاي مرتبط براي رونق بخشيدن به توليد و تامين مواد اوليه و كالاهاي اساسي، تصميم جدي دولت تدبير و اميد است كه بايد با دقت دنبال شود.»
روحاني در ادامه به پيشرفت‌هاي حاصل شده در زمينه ثبت اطلاعات، نحوه ترخيص و تسريع در به حداقل رساندن زمان ترخيص كالاها اشاره و تاكيد كرد كه با توجه به موجودي فراوان كالا در گمركات كشور، سرعت بخشيدن به ترخيص كالاهاي اولويت‌دار براي جريان توليد حايز اهميت است و در ادامه به وزارت صمت در اين زمينه توصيه‌هايي كرد. روحاني همچنين تاكيد كرد كه سامانه تجارت كشور بايد به‌طور هوشمند و بهنگام، اطلاعات دقيق در زمينه موجودي كالاهاي ضروري و نيازهاي اوليه توليد را ثبت و ارايه كند.
در جلسه ستاد هماهنگي اقتصادي دولت، رييس ‌كل بانك مركزي نيز گزارشي از وضعيت بازار ارز و برنامه‌هاي در دست اجراي اين بانك براي ساماندهي بازار ارز ارايه كرد و اعضاي ستاد اقتصادي نيز بر پيگيري جدي و دقيق دستورالعمل تدوين شده براي تنظيم بازار ارز تاكيد كردند؛ هر چند جزيياتي از گزارش ارايه شده در اين نشست به‌طور رسمي منتشر نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون