• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4697 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳۰ تير

انتخابات امريكا - 2020

رقابت با كرونا

آيا بيماري كوويد 19 مي‌تواند سرنوشت انتخابات امريكا را تغيير دهد؟

محمدحسين   لطف‌الهي

 

ويروسي چند نانومتري تبديل به اصلي‌ترين بازيگر صحنه سياسي بزرگ‌ترين ابرقدرت اقتصادي دنيا شده و دولت دونالد ترامپ را چند ماه مانده تا برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري در شرايطي قرار داده است كه تمام دستاوردهاي خود در عرصه داخلي را بر باد رفته مي‌بيند. براي افكار عمومي امريكا نيز كه خطر تداوم وضع كنوني را دريافته، توانايي مديريت بحران و مقابله با يك بيماري همه‌گير نظير كرونا به يكي از اصلي‌ترين فاكتورها در تصميم‌گيري سياسي تبديل شده و سوال «چه كسي بهتر مي‌تواند مقابله با بيماري كوويد 19 را مديريت كند» به نظرسنجي‌هاي انتخاباتي راه يافته است. به گزارش اي‌بي‌سي نيوز، در نظرسنجي مشتركي كه به‌ طور مشترك از سوي روزنامه واشنگتن‌پست و اي‌بي‌سي برگزار شده شرايط به ضرر رييس‌جمهور امريكا تغيير كرده و از ماه مارس به اين سو مردم جو بايدن، نامزد اصلي حزب دموكرات در انتخابات نوامبر را فردي كارآمدتر براي مديريت بحران كرونا مي‌دانند. نگاهي به ديگر فاكتورهاي در نظر گرفته شده در اين نظرسنجي نيز نشان مي‌دهد كه جو بايدن توانسته در چهار ماهه اخير فاصله خود با دونالد ترامپ را به صورت چشمگيري افزايش دهد، اما هنوز نكاتي پنهان در اين نظرسنجي‌ها مطرح است كه مي‌تواند در ماه‌هاي باقيمانده شرايط را به نفع كانديداي جمهوري‌خواهان تغيير دهد. حدود سه ماه و نيم قبل، نظرسنجي‌ها بيانگر آن بود كه اعتماد افكار عمومي به هر دو كانديدا براي مديريت بحران كرونا تقريبا برابر است و حتي برخي نظرسنجي‌ها از برتري 2 درصدي ترامپ در برابر جو بايدن حكايت داشت. با گذشت زمان اما شرايط به گونه‌اي تغيير كرده كه اي‌بي‌سي نوشته است در آخرين نظرسنجي، بايدن اعتماد 54 درصد از مردم امريكا را همراه خود دارد. اين در حالي است كه بر اساس اين نظرسنجي، دونالد ترامپ تنها توانسته اعتماد 34 درصد از مردم را به خود جلب كند و تداوم اين وضعيت مي‌تواند در نتايج نهايي انتخابات رياست‌جمهوري ايالات متحده كه در ماه نوامبر (آبان) برگزار مي‌شود، به‌طور جدي اثرگذار باشد.

توانايي مديريت اقتصاد و همچنين مقابله با جرم و جنايت در امريكا نيز از ديگر سوالات اساسي و تاثيرگذار در نظرسنجي‌هاي انتخاباتي است. در نظرسنجي‌ قبلي عملكرد اقتصادي ترامپ مثبت ارزيابي شده و 50 درصد از افراد گفته بودند كه به او براي مديريت اقتصاد بيش از بايدن، معاون اول دولت باراك اوباما اعتماد دارند. 42 درصد نيز بايدن را فردي لايق‌تر براي مديريت اقتصاد دانسته بودند و برتري 8 درصدي، حاشيه امن مناسبي را براي كانديداي جمهوري‌خواه فراهم آورده بود. با اين وجود ترامپ برتري قابل توجه خود را در اين عرصه نيز از دست داده و جو بايدن، توانسته با جلب نظر 45 درصد از مردم با 2 درصد اختلاف نسبت به ترامپ كه اعتماد 47 درصد از مردم را همراه خود دارد، فاصله خود را با كانديداي جمهوري‌خواه به حداقل برساند. در موضوع توانايي سياستگذاري براي مقابله با جرم و جنايت نيز كه تا پيش از اين، يك نقطه اتكا براي دونالد ترامپ به شمار مي‌رفت، بايدن با 9 درصد برتري پيش افتاده و شرايط را براي ترامپ بيش از پيش سخت كرده است. نظرسنجي واشنگتن‌پست -   اي‌بي‌سي از وجود يك نقطه ضعف جدي در كمپين دموكرات‌ها نيز حكايت دارد. برخلاف ترامپ كه طرفداراني ثابت قدم و پر و پا قرص دارد، براي طرفداران كانديداي دموكرات شرايط متفاوت است. در واقع مساله اصلي براي دوسوم حاميان جو بايدن، نه انتخاب شدن او به عنوان رييس‌جمهور امريكا كه «انتخاب نشدن» دونالد ترامپ است.
 نارضايتي از  عملكرد  دولت
يكي از نكات مطرح در نظرسنجي واشنگتن‌پست - اي‌بي‌سي طرح پرسش‌هايي پيرامون عملكرد دولت ترامپ و در نظر گرفتن فاكتورهاي متنوع در اين باره بود. به نوشته اي‌بي‌سي ترامپ رقيبي جدي‌تر از بايدن را پيش ‌رو دارد و آن عملكرد دولت و همچنين ويژگي‌هاي شخصي‌اش است. بررسي عملكرد شخصي ترامپ از نگاه راي‌دهندگان امريكايي نشان مي‌دهد كه عملكرد او در مواجهه با بحران كرونا مخالفان بسياري را پيدا كرده و با افت 13 درصدي به 38 درصد رسيده است. اين در حالي است در نظرسنجي‌ قبلي كه اواخر ماه مارس برگزار شد، 51 درصد شركت‌كنندگان معتقد بودند ترامپ عملكرد موفقي در برابر ويروس كرونا داشته و توانسته كشور را به خوبي اداره كند. وضعيت ترامپ در پارامتر‌هايي كه در گذشته مي‌پنداشت، نقطه اتكاي او در انتخابات 2020 خواهد بود نيز مناسب نيست. رييس‌جمهور امريكا كه فكر مي‌كرد با كاهش نرخ بيكاري مي‌تواند از اين مزيت براي پيروزي در انتخابات بهره ببرد، با وقوع بحران كرونا خود را در شرايطي ديد كه بيكاري به ‌شدت افزايش يافته و نارضايتي گسترش پيدا كرده است. نظرسنجي در خصوص ميزان رضايت مردم امريكا از عملكرد رييس‌جمهور (Job approval) بيانگر آن است كه دونالد ترامپ نه تنها نتوانسته رضايت اقشار مستقل و دموكرات‌ها را داشته باشد كه بخشي از محبوبيت خود در ميان جمهوري‌خواهان را نيز از دست داده است. ترامپ در مارس 2020 توانسته بود با 47 درصد رضايت و 45 درصد عدم رضايت نتيجه خوبي را براي خود ثبت كند، اما اكنون و بر اساس نظرسنجي واشنگتن‌پست -  اي‌بي‌سي رقم رضايت از ترامپ به 39 درصد و رقم عدم رضايت از او به 57 درصد رسيده است. به عقيده راي‌دهندگان در اين نظرسنجي، جو بايدن در درك بهتر مشكلات مردم (17+)، صادق‌تر و قابل اعتماد‌تر بودن (14+)، در موضع‌گيري بر اساس ارزش‌هاي عمومي (12+) و در داشتن ايده بهتر براي آينده امريكا (10+) از ترامپ بهتر است اما در مورد اينكه رهبري قدرتمندتر است هر دو برابر هستند و تفاوتي ميان آنها نيست. با اين وجود يك نكته نگران‌كننده براي جو بايدن در اين نظرسنجي وجود دارد كه عدم قطعيت بسياري از شركت‌كنندگان در نظرسنجي در خصوص شركت در انتخابات است. در گزارش اي‌بي‌سي آمده است كه در ميان شركت‌كنندگان در نظرسنجي كه براي حضور در انتخابات اطمينان دارند، 51 درصد ترامپ را رهبري قوي‌تر مي‌دانند و اين در حالي است كه تنها 41 درصد فكر مي‌كنند بايدن رهبري قوي‌تر براي امريكا خواهد بود. به‌طور كلي بايد توجه كرد كه به‌رغم نتايج نظرسنجي‌ها، تنها مساله‌اي كه مي‌تواند باعث شود نتايج متفاوتي نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري سال 2016 رقم بخورد، حضور و مشاركت اكثريت واجدان شرايط راي دادن در امريكاست و اگر ميزان مشاركت بالا نباشد، احتمال اينكه ترامپ با آراي مردمي كمتر و بر اساس راي الكترال بتواند در انتخابات پيروز شود، بيشتر است.

 


نسخه  ترامپ  براي  مهار كرونا

دونالد ترامپ تصميم گرفته است تا ايده خود را مبني بر اينكه اگر تست‌هاي كمتري انجام شود، تعداد مبتلايان نيز كمتر خواهد بود عملي كند و به‌زعم خود كارنامه‌ بهتري در مقابله با كرونا برجاي بگذارد. همزمان با افزايش چشمگير شمار مبتلايان به ويروس «كوويد۱۹» در ايالات متحده و ثبت ركوردهاي روزانه پي در پي، اكنون خبر مي‌رسد كه كاخ سفيد به دنبال قطع بودجه اقدامات پيشگيرانه نظير تست گرفتن از مردم است. روزنامه «واشنگتن‌پست» روز يكشنبه به نقل از منابع مطلع گزارش داد كه دولت امريكا به رياست دونالد ترامپ تلاش مي‌كند مانع درج بودجه چند ميليارد دلاري براي انجام آزمايش ابتلا، رديابي مبتلايان و ديگر اقدامات مقابله با شيوع ويروس كرونا در بسته حمايتي كنگره شود. بر اين اساس، منابع مذكور گفتند كه دولت ترامپ همچنين به دنبال آن است كه حمايت مالي چند ميليارد دلاري از «مركز كنترل و پيشگيري از بيماري» را - به عنوان قوي‌ترين مركز مبارزه با بيماري‌هاي اپيدميك در جهان - كه در ساخت واكسن بيماري كوويد۱۹ به پيشرفت‌هاي مهمي رسيده، قطع كند. اين اقدام ترامپ هم از سوي دموكرات‌ها و هم از سوي برخي جمهوري‌خواهان اقدامي «خطرناك» براي امريكا خوانده شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون