• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4698 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۱ تير

آرش اوستا و دلايلي كه باعث شد ممنوع‌الفعاليت شود

صداها

گروه هنر و ادبيات 

آرش اوستا كه در شمار خوانندگان و نوازندگان موسيقي سنتي و آييني به حساب مي‌آيد به تازگي اثر جديدي را به نام «بعد وجدان» در حمايت از پزشكان در حوزه موسيقي پاپ منتشر كرده كه 

به نظر مي‌رسد با تعلق خاطري كه به موسيقي سنتي دارد كمي فاصله داشته باشد. با اينكه خودش اعتراف مي‌كند كه عاشق موسيقي سنتي است و وقتي كودك بوده با خواندن و نواختن قطعه‌هاي موسيقي سنتي به اين راه علاقه‌مند شده اما معتقد است گاهي براي انتقال گسترده بعضي مفاهيم در مقاطع خاص بهتر است به شيوه پاپ عمل كند و از طرفي دوست داشته اين سبك را هم تجربه كند با اين حال كارهاي جديد او با حال و هواي موسيقي سنتي تهيه خواهد شد. او در روزهاي اخير با سايت موسيقي ما گفت‌وگوي مفصلي انجام داده كه در بخش‌هايي از آن به ممنوع‌الفعاليت بودنش اشاره مي‌كند و دلايل آن را اين‌گونه توضيح مي‌دهد: «مدير استعدادهاي درخشان حوزه هنري و زماني دبير علمي جشنواره سرناي وحدت بودم. در دوره دبيري جشنواره سرناي وحدت براي بخش مربوط به موسيقي آييني و فرهنگ اقوام به شهرهاي مختلف ايران رفتم تا صداي كساني كه موسيقي هر اقليم را مي‌شناسند، جمع‌آوري كنم. 
در پي جمع‌آوري برخي موسيقي‌هاي نواحي مدتي اجازه فعاليت نداشتم. اين ممنوعيت از سال ۱۳۹۰ به مدت ۴ سال ادامه داشت. در حالي كه من همزمان تعزيه‌خواني در شهرهاي مختلف را هم جمع‌آوري كرده بودم. پيش از اين در زماني كه مدير استعدادهاي درخشان اين نهاد بودم، عده‌اي از هنرمندان شهرهاي مختلف را به تهران آوردم و با حضور اساتيدي مانند لوريس چكناواريان، كياني و... دوره‌هاي آموزشي رايگان براي هنرمندان بومي تشكيل دادم. به هر روي اين اتفاق منجر به لغو مجوز آموزشگاه «اوستا» شد. امكان انتشار آلبوم نداشتم و هيچ فعاليتي براي من مقدور نبود و اين درحالي است كه هدف من همچون دوره‌هاي مختلف فعاليت‌هاي موسيقي‌ام، انتشار فرهنگ اقوام مختلف ايراني و يك‌سري از آثار مانند لالايي‌ها بود.»
او در خلال صحبتش به نكته دردناكي اشاره مي‌كند و آن اينكه در مدت ممنوع‌الفعاليت بودنش قطعه‌هايي را مي‌ساخته و به هنرمندان ديگر مي‌فروخته و خوانندگان با نامي غيرواقعي يا به نام خودشان در صداوسيما اجرا مي‌كردند.
بد نيست به اين نكته هم اشاره كنيم كه اين هنرمند بعد از انتشار دو تك‌آهنگ اخير خود در يك سال گذشته، امسال با دو آلبوم جديد بر پايه موسيقي آييني و همكاري‌اش با يكي از اساتيد بنام عرصه‌ موسيقي قدم‌هاي ديگري بر دنياي موسيقي ثبت مي‌كند. او درباره ازسرگيري دوباره فعاليتش به روزهاي سختي كه پشت‌سر گذاشته، اشاره مي‌كند: «تا سال ۱۳۹۶ كه من با تك‌آهنگ «شب يلدا» كه براساس موسيقي‌هاي آييني و مقامي كشور ساخته شده بود، موسيقي را ازسر گرفتم و اخيرا تك‌آهنگي با نام «بعد وجدان» را با ترانه‌اي از پدرم، محمد اوستا، براي تقدير از پزشكان وطن منتشر كردم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون