• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4698 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۳۱ تير

سرپرست وزارت صمت در جلسه ستاد تنظيم بازار:

تحت هر شرايطي ارز را به توليدكننده مي‌رسانيم

مسائل ارزي و گره خوردن آن با معيشت مردم، يكي از نگراني‌ها و دغدغه‌هاي مسوولان به‌خصوص پس از تشديد تحريم و افزايش يك‌باره نرخ ارز در اسفند 96 بود. سياستگذاران سعي كردند با تثبت نرخ ارز و تخصيص ارز 4200 توماني، توليدكنندگان و صادركنندگان را ياري كنند اما تبعات اين تصميم بازنگرداندن حدود 27 ميليارد دلار ارز صادراتي به كشور و گم شدن 4.7 ميليارد دلار بود. بدعهدي برخي صادركنندگان در بازگرداندن ارز به كشور باعث شد بانك مركزي تدابير سختگيرانه‌تري را براي اعطاي ارز به صادركنندگان اتخاد كند و برخي توليدكنندگان نيز نگراني‌هايي درخصوص عدم دسترسي به ارز مورد نياز براي توليد داشته باشند. در اين راستا سرپرست وزارت صمت با تاكيد بر اينكه ارز مورد نياز توليدكنندگان تحت هر شرايطي تامين خواهد شد، گفت: اصناف كشور همچون همه مقاطع حساس كشور در كنار مردم بازار را مديريت خواهند كرد.
 حسين مدرس خياباني در جلسه ديروز ستاد تنظيم بازار ضمن تاكيد بر اين نكته كه مقوله بازار براي وزارت صمت در اولويت است‌، گفت: «مقوله بازار براي مردم به لحاظ امنيت رواني و ذهني و براي دولت فوق‌العاده مهم است و خوشبختانه متوليان بخش بازار و بزرگان تشكل‌هاي صنفي بارها ثابت كرده‌اند كه بيشتر از همه دغدغه اداره و آرامش بازار را دارند؛ به نحوي كه اصناف در دوران كرونا حماسه آفريدند و نشان دادند كه بيشتر از همه به فكر مردم هستند.»
 او تصريح كرد: با تصميم ستاد اقتصادي دولت، اقدام بسيار خوبي براي ترخيص و انتقال كالاهاي موجود در بنادر كشور و گمركات كشور اتخاذ شده؛ اين در حالي است كه همواره موضوع تامين مواد اوليه و كالاهاي اساسي در اولويت بوده است. به گفته مدرس خياباني با تصميمي كه ستاد اقتصادي دولت اتخاذ كرده  تامين ارز كالاهاي اساسي و مواد اوليه شتاب مي‌گيرد و مفهوم آن اين است كه مواد اوليه كارخانجات نيز به‌موقع تامين خواهد شد؛ اين در حالي است كه نزديك به ۴ ميليون تن كالاي اساسي در گمركات كشور است و اگر اين عدد تغييري نمي‌كند، به اين دليل است كه مدام در حال تامين كالاهاي اساسي هستيم و بدون وقفه، تامين كالاهاي اساسي ادامه دارد. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه اتكاي ما براي تامين كالاهاي اساسي حتما توليدات داخلي است، تاكيد كرد: تنها در مواردي كه به دليل شرايط امكان توليد آن كالا در داخل فراهم نباشد يا كسري وجود داشته باشد از طريق واردات آن را تامين مي‌كنيم. او اظهار داشت: بر اين مبنا، هيچ نگراني بابت تامين كالاهاي اساسي و اقلام موردنياز مردم در بازار نداريم و البته به تناسب تشديد تحريم‌ها، تشديد و نظارت بر كنترل بازار را خواهيم داشت، اين در حالي است كه بازار و تنظيم آن براي ما مهم است، زيرا بازار و نوع رفتار آن در زندگي روزمره مردم براي ما فوق‌العاده اهميت دارد. به گفته مدرس خياباني، معيشت مردم جزو اولويت‌هاي دولت است و تلاش مي‌كنيم تا به‌رغم تكانه‌هاي شديدي كه در برخي شاخص‌هاي كلان اقتصادي به بخشي از اقتصاد كشور وارد شده و منشا آن حتما خارجي و تشديد تحريم‌هاي ظالمانه امريكاست، تبعات كمتري بر معيشت مردم ايجاد شود. سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: تمام متوليان بخش بازار از جمله واحدهاي صنفي، دستگاه‌هاي نظارتي مانند سازمان حمايت، سازمان تعزيرات، بازرسان اتحاديه‌ها و بازرسان اتاق‌هاي اصناف و حتي دادستاني كشور، بالاي سر مجموعه بازار خواهند بود و نگاه نظارتي شديد بر بازار را خواهند داشت و طرح تشديد نظارت‌ها به‌خصوص در محدوده انبارها و مراكز نگهداري انجام مي‌شود؛ ضمن اينكه ستاد مبارزه با احتكار به ابتكار سازمان حمايت تشكيل خواهد شد تا احيانا كساني كه مي‌خواهند از فضاي كنوني اقتصاد سوءاستفاده كنند مانعي براي آنها
به وجود آيد و اقدامي نتوانند انجام دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون