• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4700 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد

جسد قاضي منصوري به كشور بازگردانده و تحويل پزشكي قانوني شد

قتل قاضي؟ يك گام تا رمزگشايي!

برادر غلامرضا منصوري مي‌گويد: خانواده از بازگرداندن جسد به كشور بي‌خبرند

ثمر فاطمي

 جسد قاضي منصوري به كشور بازگشت. بالاخره پس از گذشت ۳۳ روز از مرگ بازپرس سابق دادسراي فرهنگ و رسانه، جسد اين متهم رديف نهم پرونده «اكبر طبري و ۲۱ همدستش» از روماني به ايران بازگردانده شد. خبر را ابتدا نورنيوز منتشر كرد. رسانه نزديك به شوراي عالي امنيت ملي، ظهر روز گذشته اعلام كرد كه برخي اخبار دريافت شده از انتقال جسد غلامرضا منصوري قاضي پيشين دستگاه قضايي از روماني به كشور، در شب گذشته (سه‌شنبه) حكايت دارد. خبري كه اعضاي خانواده غلامرضا منصوري از آن بي‌اطلاع بودند.

برادر منصوري درباره اخبار منتشر شده درباره بازگشت جسد برادرش به كشور به «اعتماد» گفت كه آنها از اين موضوع بي‌اطلاع هستند و چنين خبري به آنها اعلام نشده است. اما ساعاتي بعد از انتشار خبر اوليه و در ميان بي‌اطلاعي اعضاي خانواده منصوري كه شائبه به قتل رسيدنش بسيار جدي است، خبرگزاري ميزان وابسته به قوه قضاييه در گفت‌وگو با رييس پزشكي قانوني خبر بازگشت جسد بازپرس منصوري به كشور را تاييد كرد. عباس مسجدي خبر داد كه جسد ساعت ۵ و 30 دقيقه بامداد چهارشنبه به پزشكي قانوني تحويل و به محض تحويل آن، اقدامات لازم علمي و آزمايشگاهي شروع شده است. به گفته او، به دستور مقام قضايي، تيمي متشكل از متخصصان پزشكي قانوني بر بالين جسد در مركز تشخيصي آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران حاضر شدند و اقدامات اوليه جهت شناسايي جسد و بررسي‌هاي تخصصي براي تعيين علت فوت انجام شد. رييس سازمان پزشكي قانوني كشور با بيان اينكه اقدامات آزمايشگاهي، سم‌شناسي و دي‌ان‌اي در حضور مسوولان ذي‌ربط صورت گرفته، گفت كه نتيجه بررسي‌ها و همچنين علت فوت پس از حصول نتايج آزمايشات به مقام قضايي اعلام خواهد شد.

 

سقوط از بلندي؛ نتيجه تحقيقات ساعات اول

خبرگزاري ميزان البته تنها به گفت‌وگو با رييس سازمان پزشكي قانوني بسنده نكرده و در همان خبر، اطلاعيه‌اي از سوي دادستاني تهران هم منتشر كرده است. اطلاعيه‌اي كه با تاييد بازگرداندن جسد منصوري به كشور اعلام مي‌كند جسد آقاي بازپرس از كشور روماني به تركيه و سپس از طريق فرودگاه امام خميني (ره) وارد كشور و بعد هم براي تشخيص هويت به پزشكي قانوني منتقل شده است. بر اساس اطلاعيه منتشر شده از سوي دادستاني تهران، در گزارش پزشكي قانوني آمده كه با معاينه دقيق جسد و تصويربرداري و اقدامات پزشكي و تشخيصي صورت پذيرفته مشخص شد اولا بر اساس ظواهر، جسد متعلق به غلامرضا منصوري است و ثانيا بررسي‌ها حاكي است كه از مكان بلندي سقوط كرده ؛ چراكه شكستگي در سر و صورت و تنه (كتف راست و چپ و استخوان‌هاي صورت) با تصوير‌برداري رويت شد.

دادستاني تهران همچنين با انتشار اين اطلاعيه اعلام كرده كه براي احراز هويت نمونه DNA از جسد اخذ و با حضور اولياي دم تطبيق مي‌شود. دادستاني تهران در حالي اعلام كرده كه علت اصلي فوت پس از نتيجه آزمايشات اعلام خواهد شد كه نورنيوز در همان خبر تاييد نشده ابتدايي درباره انتقال شبانه جسد منصوري به كشور اعلام كرده بود كه «بنا بر اخبار دريافت شده، پليس روماني گرچه همراه جسد منصوري 29 صفحه گزارش شرح ماجرا را ارسال كرده اما همچنان از تحويل تصاوير مربوط به دوربين‌هاي مداربسته هتل محل اقامت «مقتول» امتناع مي‌كند.»

همين موضوع به شبهات مطرح شده درباره چگونگي مرگ غلامرضا منصوري دامن مي‌زند، چراكه از همان ساعات ابتدايي پس از وقوع اين حادثه و خبري شدن آن، گمانه‌زني‌ها درباره احتمال به قتل رسيدن بازپرس متهم فراري آغاز شد. اگرچه ابتدا برخي احتمال خودكشي منصوري را به ميان آوردند اما نشانه‌ها حكايت از آن داشت كه منصوري از طبقات بالايي هتل «دوك» _محل اقامتش_ در بخارست روماني به پايين پرتاب شده است. موضوعي كه با انتشار نتايج اوليه كالبدشكافي جسد غلامرضا منصوري جدي‌تر از قبل شد؛ چراكه نتايج كالبدشكافي نشان مي‌داد كه مرگ او با «خشونت» و «شتابزدگي» همراه بوده است. همزمان هم دفتر دادستاني بخارست گزارش داد كه روي جسد او اثر «جراحات ناشي از ضربه» ديده شده كه «با يك جسم سخت» وارد شده است. با اين وجود تاييد به قتل رسيدن قاضي منصوري، تا بازگرداندن جسد او به كشور و بررسي‌هاي بيشتر دستگاه قضايي و پزشكي قانوني كشور به تعويق افتاد و باتوجه به اينكه تنها ساعاتي از بازگرداندن جسد آقاي بازپرس به كشور گذشته است، هنوز پزشكي قانوني جز «احتمال سقوط از بلندي» كه از روز اول مشخص بود و حالا در اطلاعيه دادستاني تهران اعلام شده، اطلاعات بيشتري ارايه نكرده است.

 

همه خبر دارند، جز خانواده

اگرچه شواهدي از جمله استفاده از تعبير «مقتول» در توصيف قاضي مرحوم، آن‌ هم در متن خبر نورنيوز و همين‌طور ديگر جزييات اين پرونده نشان مي‌دهد كه فرضيه به قتل رسيدن غلامرضا منصوري تقريبا قطعي است، اما براي تاييد آن بايد منتظر نظر قطعي پزشكي قانوني و دستگاه قضايي ماند. نكته ديگر اين است كه تا زمان اعلام نتيجه آزمايش DNA هنوز نمي‌توان به‌طور قطع گفت كه جسد متعلق به منصوري است يا نه. با اين وجود برادر غلامرضا منصوري معتقد است كه امكان خودكشي غلامرضا منصوري 100 درصد منتفي است و تاكيد دارد كه بازپرس متهم پرونده اكبر طبري و دوستان «ترور» شده است. برادر قاضي منصوري حالا تنها شخص پاسخگو از جانب خانواده منصوري‌ درباره اين موضوع است. با توجه به اينكه با پايان يافتن پرونده منصوري در دادگاه اميرحسين نجف‌پور ثاني، وكيل قاضي منصوري در پرونده اكبر طبري كارش به پايان رسيده، حالا ديگر فقط برادر منصوري است كه پيگير ماجراست. بر همين اساس هم نجف‌پورثاني به «اعتماد» مي‌گويد با توجه به اينكه خانواده منصوري براي پيگيري امور مرگ منصوري به او وكالت نداده‌اند، در جريان بازگرداندن جسد آقاي بازپرس به كشور نيست. برادر منصوري هم در تماسي كه «اعتماد» پس از انتشار خبر اوليه بازگرداندن جسد به كشور از سوي نورنيوز با او برقرار كرد، از موضوع ابراز بي‌اطلاعي كرد.

برادر منصوري البته ساعاتي بعد و پس از تاييد موضوع بازگشت جسد به كشور از سوي پزشكي قانوني و دادستاني تهران، بار ديگر تاكيد كرد كه هنوز هيچ مقام رسمي يا غيررسمي در اين باره با آنها تماسي نگرفته‌ است. او مي‌گويد كه پليس بين‌الملل چند روز پيش تماسي با آنها داشتند و قرار شد جلسه‌اي داشته باشيم تا همراه گروهي كه از طرف پليس بين‌الملل براي بررسي موضوع به روماني مي‌رود، يكي از اعضاي خانواده هم با آنها همراه شود اما تاكنون هيچ خبري نداريم. اين عضو خاندان منصوري تاكيد مي‌كند كه آنها پيش از اين با وزارت امور خارجه تماس‌هايي داشته‌اند تا با صدور ويزا به اعضاي خانواده بازپرس متهم اجازه بدهند، به روماني رفته و پيگير ماجرا شوند اما خبري نشده است. به‌ گفته برادر منصوري، طول اين مدت هيچ تماسي با آنها برقرار نشده و حتي براي انجام آزمايش‌هاي مربوط به تشخيص هويت و DNA هم با آنها تماسي گرفته نشده و آنها هر اطلاعاتي دارند، مسائلي است كه در رسانه‌ها منتشر شده و مراجع رسمي ارتباطي با اعضاي خانواده قاضي ظاهرا به قتل رسيده برقرار نكرده‌اند.

اين عضو خانواده منصوري مي‌گويد به محض اينكه در جريان وضعيت برادرش قرار گيرند، وكيلي جديد استخدام كرده و ماجرا را پيگيري مي‌كنند. با توجه به صحبت‌هاي مطرح شده از سوي برادر متهم رديف نهم پرونده اكبر طبري و همچنين موضوع مطرح شده در اطلاعيه دادستاني تهران، براي تاييد هويت قطعي جسد مسترد شده به كشور نياز به حضور اعضاي خانواده منصوري و استفاده از DNA آنهاست و بنابراين براي اطمينان از اين مهم بايد منتظر تماس دستگاه قضايي با اعضاي خانواده آقاي بازپرس بمانيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون