• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4700 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد

رييس‌ جمهوري ازلزوم تصويب طرح تشكيل وزارت بازرگاني گفت

2 وزير معرفي مي‌كنيم

مقام معظم رهبري، رييس‌جمهوري و برخي از اعضاي كابينه دولت دوازدهم روز سه‌شنبه ميزبان هياتي عراقي به رياست مصطفي الكاظمي، نخست‌وزير عراق بودند. ديداري كه پس از ۵ ماه درگيري همه كشورها با شيوع كرونا و قطع شدن ديدارها و روابط سياست خارجي در قالب سفرهاي ديپلماتيك انجام شد و علاوه بر اين به ‌دليل حضور تازه الكاظمي بر مسند نخست‌وزيري اهميت بسزايي براي تهران و بغداد داشت. حسن روحاني هم ديروز در بخشي از نشست با اعضاي هيات دولت به ارتقاي سطح فعاليت‌هاي ديپلماتيك ايران به ‌ويژه در هفته‌هاي اخير اشاره كرد و به تشريح سياست خارجي دولت در ۷ سال گذشته پرداخت. او همچنين ملاقات با مصطفي الكاظمي را ديدار بسيار خوبي توصيف و تاكيد كرد كه توافق‌هاي خوبي در زمينه مسائل رفت‌و‌آمدهاي گمركي، اقتصادي و روابط بانكي در اين ديدار حاصل شده‌ كه اميدوار است به زودي اجرايي و عملياتي شود. در ادامه رييس‌جمهوري به روابط خارجي ايران با دو كشور «روسيه و چين» نيز اشاره كرد و گفت كه اين روابط در هفته‌هاي اخير «قوي‌تر» شده و پيامي كه در زمينه تقويت روابط ايران و روسيه در حركت‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي از طريق وزير امور خارجه به روسيه فرستاده‌ با استقبال مواجه شده است. رييس‌جمهوري در اين نشست گزارش مفصلي از ديدار با الكاظمي ارايه و تاكيد كرد:«برخلاف پيش‌بيني امريكايي‌ها كه حداكثر تاب‌آوري كشورمان برابر تحريم‌هاي فلج‌كننده را 3 ماه ارزيابي مي‌كردند 2 سال و چند ماه است كه سرافرازانه مقاومت كرده است. او البته پس از اشاره به ارتباطات اقتصادي و تجاري با كشورهاي مهم همسايه به مصايب داخلي براي كنترل قيمت ارز نيز اشاره كرد و گفت كه بانك مركزي در حال متعادل‌سازي است.» صادركنندگان ارز را برگردانند

حسن روحاني در ادامه به بازار ارز اشاره كرد كه بالاخره از روز سه‌شنبه پس از مدت‌ها روند صعودي با كاهش قيمت روبه‌رو بود. او تاكيد كرد كه اقدامات گسترده‌اي براي ايجاد تعادل در بازار و جلوگيري از گراني‌ها كه امروز مردم را تحت فشار قرار داده در دست اجراست و بانك مركزي در تلاش است، قيمت ارز را به سمت تعادل هدايت كند و در اين مسير صادركنندگان بايد به كمك بيايند و ارز حاصل از صادرات غيرنفتي خود را به سامانه نيما عرضه كنند. او در بخش ديگري از صحبت‌هايش از وزارتخانه‌ها و بانك مركزي خواست از زمان تحويل ارز دولتي تا بازگرداندن آن بايد پيگير باشند تا‌ تمام دستگاه‌هاي اجرايي كشور نظارت دقيقي بر صادرات و واردات انجام دهند و قيمت ارز و اجناس متعادل شود. به‌ گفته روحاني اقدامات خوبي براي استفاده از ارزي كه در برخي كشورها به عنوان ذخيره داريم، انجام گرفته و در اين ارتباط حداقل با 3 كشور به نتايج خوبي دست يافته‌ايم و اميدواريم ارز مورد نياز بانك مركزي در اختيار قرار بگيرد و مردم شاهد يك تعادل قيمت در بازار باشند.

دغدغه افزايش غيرمنطقي اجاره ‌بها

بخش ديگري از سخنان روحاني، مسكن با گراني‌هاي روزافزون آن بود. رييس‌جمهوري در اين جلسه اعلام كرد كه از هفته آينده مقررات وام وديعه اعلام و به بانك‌ها ابلاغ مي‌شود و مستاجران در پايان مدت يك سال اجاره بايد كل اصل وام وديعه را به بانك بازگردانند. پيش از اين دولت با مشخص كردن سقف افزايش اجاره‌بها در تهران، كلانشهرها و ساير شهرها تلاش كرده ‌بود كه روند صعودي در اين حوزه را كنترل كند كه با انتقاداتي از سوي سرمايه‌گذاران حوزه مسكن مواجه شد.روحاني در ادامه سياست‌هاي توجه به طبقات فرودست در شرايط بحراني اقتصاد اعلام كرد كه همسان‌سازي حقوق بازنشستگان با شاغلان از پاييز امسال محقق مي‌شود. همچنين به‌ گفته روحاني، دولت 32 هزار ميليارد تومان بدهي خود را به سازمان تامين اجتماعي پرداخت كرده تا سطح توانمندي اين سازمان براي اجراي طرح همسان‌سازي حقوق بازنشستگان ارتقا يابد.

مناقشه بر سر وزارت بازرگاني

از آنجا كه مناقشه بر سر تشكيل وزارت بازرگاني از وزارت صمت ادامه دارد، رييس‌جمهوري ديروز توضيح داد كه «هر زماني مجلس ايراد شوراي نگهبان را رفع و قانون مذكور را به دولت ابلاغ كند ما 2 وزير بازرگاني و صنعت را به مجلس معرفي مي‌كنيم.» گفته شده كه دولت از معرفي وزير صمت تا زمان تصويب قانون تفكيك وزارت بازرگاني خودداري كرده‌ و اميد دارد اين تفكيك تا پيش از پايان مهلت قانوني معرفي وزير صمت صورت گيرد. همان طور كه روحاني نيز ديروز در جلسه هيات دولت تاكيد كرده، اصرار دولت بر تفكيك به اين دليل است كه «يك وزارتخانه قادر نيست كه هم صنعت، هم معدن و هم بازرگاني را آن هم در شرايط تحريم اداره كند.»

سلامت، معيشت و مقاومت

حسن روحاني در بخش بعدي سخنانش به شرايط به وجود آمده به ‌دليل شيوع كرونا پرداخت و از تلاش خستگي‌ناپذير كادر درمان قدرداني كرد. در اين حال يادآور شد كه به اين زودي مشكل مرتفع نمي‌شود و هنوز مشكلات بسياري پيش روي ماست تا از آن عبور كنيم. رييس‌جمهوري بر اساس گزارش وزارت بهداشت اعلام كرد يكي از داروهايي كه مي‌تواند به روند درمان بيماران كمك كند، هفته آينده به داروهايي كه تاكنون در اختيارمان بوده، اضافه مي‌شود و سرپرست وزارت صمت نيز اعلام كرده كه 11 ميليون ماسك در روز توليد و در اختيار بازار قرار مي‌دهند. او در ادامه از مردم خواست خود را با شرايط منطبق كرده و دست به تغيير آداب و رسوم بزنند. رييس‌جمهوري همچنين گفت:«امروز بايد برابر فشارهاي خارجي مقاومت كنيم، توطئه‌ها را بشكنيم، بهداشت و سلامت جامعه را مراعات و معيشت مردم را تامين كنيم. سلامت، معيشت، مقاومت اين 3 كنار هم هست و بايد كنار هم باشد.» ورود نسل پنجم شبكه تلفن همراه تا روزهاي آينده كه فعاليت خود را از تهران آغاز مي‌كند، خبر خوشي بود كه روحاني در پايان جلسه مطرح كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون