• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۲ شهريور
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4700 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد

خبر

تعطيلي كنسولگري چين در ايالت تگزاس و واكنش پكن

رويترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد كه چين درحال بررسي تعطيلي كنسولگري امريكا در ووهان در واكنش به دستور امريكا به تعطيلي كنسولگري چين در هيوستون است. به گزارش تسنيم، وزارت خارجه چين در آخرين بيانيه خود با توهين‌آميز خواندن اين حركت امريكا هشدار داده بود كه دست به تلافي خواهد زد. وزارت خارجه امريكا همچنين با متهم كردن چين به سرقت اطلاعات دو شهروند اين كشور را مجرم شناخته است. به نظر مي‌رسد تنش بين دو كشور هر روز جدي‌تر شده و طرفين با اقدامات تلافي‌جويانه سعي در قدرت‌نمايي در مقابل يكديگر دارند. وب‌سايت چيني «گلوبال تايمز» گزارش داد امريكا به چين 72 ساعت فرصت داده تا كنسولگري خود در شهر هيوستون واقع در ايالت تگزاس را تعطيل كند. در همين حال، اداره پليس و آتش‌نشاني هيوستون اعلام كردند گزارش‌هاي دريافت كرده‌اند مبني بر اينكه سه‌شنبه شب در كنسولگري چين آتش‌سوزي رخ داده كه ناشي از سوزاندن اسناد بوده است. روز جمعه رسانه‌هاي محلي گزارش دادند ساختمان كنسولگري و همچنين يك مجتمع چيني كه محل اقامت كارمندان كنسولگري بود، تخليه شده‌اند.

آبگيري سد مناقشه‌برانگيز النهضه اتيوپي

نخست‌وزير اتيوپي روز چهارشنبه و همزمان با ادامه مذاكرات با مصر و سودان در خصوص دستيابي به توافقي درباره ساز و كار آبگيري سد النهضه، از پايان يافتن نخستين مرحله آبگيري اين سد خبر داد. به گزارش ايرنا به نقل از اسپوتنيك به نقل از راديو «فانا» اتيوپي، آبي احمد، نخست‌وزير اين كشور پايان يافتن نخستين مرحله آبگيري سد النهضه را به مردم كشورش تبريك گفت. اين خبر در حالي منتشر شده كه مقامات اتيوپي همواره اخبار منتشره درباره شروع آبگيري اين سد را تكذيب مي‌كردند. نخست‌وزير اتيوپي سه‌شنبه از توافق با مصر و سودان در خصوص ادامه رايزني‌هاي فني در درباره آبگيري سد النهضه تحت نظارت اتحاديه آفريقا تا دستيابي به توافقي فراگير در اين زمينه خبر داد. سران اتحاديه آفريقا سه‌شنبه نشستي را براي بررسي بحران سد النهضه از طريق ويديو كنفرانس برگزار كردند. سران اين اتحاديه در اين نشست بر ضرورت دستيابي به توافقي قانوني و الزام‌آور درباره آب‌گيري سد النهضه تاكيد كردند. احمد حافظ، سخنگوي رسمي وزارت خارجه مصر در اين نشست گفت: اين توافق شامل يك ساز و كار قانوني است كه براي حل و فصل اختلافات لازم‌الاجرا است. طبق اين توافق، هر يك از طرفين حق دارد براي حل و فصل هر گونه اختلاف نظري كه ممكن است در آينده درباره اجراي توافق ايجاد شود، به آن متوسل شود.

 

هشدار يونان نسبت به رفتار تركيه در درياي مديترانه

وزير امور خارجه يونان با انتقاد از تحركات تازه تركيه گفت رفتار غيرقانوني تركيه در شرق درياي مديترانه انسجام ناتو و روابط آنكارا با ناتو را تهديد مي‌كند. به گزارش فارس به نقل از رويترز وزير امور خارجه يونان روز سه شنبه در ديدار با همتاي آلماني خود در «آتن» پايتخت يونان گفت: «رفتار غيرقانوني و تحريك‌آميز تركيه نه‌تنها به صلح و ثبات در شرق درياي مديترانه شرقي، بلكه به انسجام ناتو و روابط با اتحاديه اروپا لطمه مي‌زند.» يونان در رابطه با بسياري از مسائل از مرزهاي هوايي و دريايي گرفته تا قبرس، با تركيه تنش‌هاي طولاني دارد. تركيه با حفاري‌هاي گازي خود در درياي مديترانه بر تنش‌ها با يونان افزوده است. اين در حالي است كه سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه گفت با وجود اختلافات موجود با يونان، قادريم با گفت‌وگوهاي سازنده و از طريق ديپلماتيك مشكلات را حل كنيم. «ابراهيم كالين»، سخنگوي رياست‌جمهوري تركيه روز دوشنبه در گفت‌وگو با يك شبكه خبري تركيه‌اي گفت كه آنكارا در منافع خود در درياي اژه و شرق درياي مديترانه مصالحه نخواهد كرد.

 

پيشروي‌هاي تازه طالبان در شمال افغانستان

يك منبع امنيتي در ولايت فارياب مي‌گويد، گروه طالبان شب گذشته از چهار بخش بر پوسته‌هاي نيروهاي امنيتي در مركز ولسوالي كوهستان حمله كرده است. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، اين منبع امنيتي كه نخواست هويتش فاش شود، مي‌گويد، طالبان پس از سقوط‌ چهار پوسته مركز ولسوالي كوهستان را تصرف كرده‌اند. به گفت: اين منبع، در حال حاضر نيروهاي امنيتي در روستاي «قلعه مقاومت» عقب‌نشيني كرده‌اند. اين منبع به «سلام وطندار» گفته است: در اين درگيري يك نيروي امنيتي جان باخته و يك تن ديگر زخمي شده است. مسوولان محلي و امنيتي فارياب در اين باره حاضر به گفت‌وگو نشده‌اند. طالبان نيز هنوز در اين باره چيزي نگفته‌اند.

 

ادعاي بولتون در مورد آزمايش قريب‌الوقوع هسته‌اي امريكا

مشاور امنيت ملي پيشين امريكا گفت كه مقام‌هاي كاخ سفيد طي دو سال گذشته درباره احتمال از سر‌گيري آزمايش‌هاي هسته‌اي جلساتي را برگزار كرده‌اند. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه گاردين، «جان بولتون»، مشاور امنيت ملي پيشين امريكا گفت كه مقام‌هاي كاخ سفيد طي دو سال گذشته درباره احتمال از سر‌گيري آزمايش‌هاي هسته‌اي جلساتي را برگزار كرده‌اند. وي گفت: «شكي نيست كه اين موضوع مورد بررسي قرار گرفته است.» بنا به گفته بولتون، شماري از مقام‌هاي دولت معتقدند كه آزمايش‌هاي كامپيوتري فعلي كلاهك‌هاي هسته‌اي امريكا در حال حاضر كفايت كرده و تا زماني كه وي بر سر كار بوده تصميمي در اين رابطه گرفته نشده بود. بولتون گفت كه اين موضوع در چندين جلسه طي آوريل ۲۰۱۸ الي سپتامبر ۲۰۱۹ مورد بررسي قرار گرفت. وي در ادامه گفت كه با اين حال اين موضوع تا زمان حضور او در كاخ سفيد عملياتي نشد، چرا كه اولويت او خارج كردن ايالات متحده از پيمان منبع گسترش موشك‌هاي هسته‌اي ميان‌برد بوده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون