• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4700 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲ مرداد

نسل آينده فوتبال كجا قرار است تربيت شود

جواناني كه به اميد خدا رها شدند

داستان تيم‌هاي پايه در فوتبال ايران، داستاني است پر آب چشم. هر كسي كه از فوتبال سررشته‌اي دارد، ساعت‌ها درباره اهميت فوتبال پايه صحبت مي‌كند، اما زمان عمل كه فرا مي‌رسد، هيچكس حاضر نيست براي پيشرفت فوتبال جوانان و نوجوانان عاشق فوتبال وقت بگذارد. بايد قبول كنيم كه فوتبال پايه در ايران رها شده است. درست مانند همين تيم جوانان ايران كه در آستانه رقابت‌هاي آسيايي به امان خدا رها شده و هيچكس حاضر نيست مسووليتش را به عهده بگيرد.

آغاز بحران در تيم جوانان

در روزهايي كه تمام فوتبال ايران درگير ويروس كرونا بود و خيلي از بازيكنان، مربيان و تيم‌هاي ليگ برتري تلاش داشتند تا فدراسيون و سازمان ليگ را قانع كنند رقابت‌هاي ليگ نوزدهم را لغو كند، سيروس پورموسوي از هدايت تيم فوتبال جوانان ايران كناره‌گيري كرد. سرمربي اسبق تيم‌هاي فولاد و استقلال خوزستان كه اواخر سال ۹۸ نيز استعفا داده بود بدون اينكه دليل مشخصي براي استعفاي خودش ارايه دهد از مربيگري اين تيم كنار كشيد و فوتبال پايه ايران دوباره در يك دوره زماني حساس رها شد. پورموسوي جوانان فوتبال ايران را به دور نهايي جام ملت‌هاي آسيا رسانده بود و خيلي‌ها اميد داشتند تا اين تيم به همراه پورموسوي جواز حضور در رقابت‌هاي جام جهاني فوتبال جوانان را كسب كند. جوانان ايران در جام ملت‌هاي آسيا در گروه نخست با تيم‌هاي ازبكستان، اندونزي و كامبوج هم‌گروه بودند و شانس بالايي براي رسيدن به مرحله بالاتر داشتند.

چراغ اول را منصوريان روشن كرد

با استعفاي پورموسوي، مهدي محمدنبي، دبيركل فدراسيون فوتبال و حميد استيلي مربي تيم اميد ايران، به دنبال مربي براي تيم جوانان رفتند و اولين گزينه آنها عليرضا منصوريان بود. او كه سابقه هدايت تيم اميد ايران، استقلال و ذوب‌آهن را در كارنامه دارد رابطه خوبي با جوانان دارد و به همين خاطر هم هميشه اولين گزينه مديران فدراسيون براي تيم‌هاي پايه به شمار مي‌رود. مذاكرات با منصوريان آغاز شد اما راه به جايي نبرد و منصوريان با انتشار پستي اينستاگرامي، ضمن تشكر از نبي و استيلي، مربيگري در تيم اميد را رد كرد.

دست رد بختياري‌زاده به سينه فدراسيون

زماني كه فدراسيون فوتبال به دنبال يك مربي براي تيم جوانان ايران بود، باشگاه خبرنگاران با انتشار خبري، از انتخاب سهراب بختياري‌زاده به عنوان مربي تيم جوانان ايران خبر داد. هر چند اين خبر خيلي زود از طرف فدراسيون فوتبال تكذيب شد و بختياري‌زاده هم با شهرخودرو مشهد به توافق رسيد و هدايت اين تيم مشهدي را به عهده گرفت.

اطلاعيه فدراسيون فوتبال

حواشي جدايي پورموسوي و روند انتخاب مربي تيم جوانان ايران با واكنش فدراسيون فوتبال همراه بود. فدراسيون فوتبال در بيانيه‌اي درباره انتخاب مربي تيم جوانان ايران نوشت: «با توجه به انتشار شايعاتي پيرامون انتخاب سرمربي تيم فوتبال جوانان ايران و به جهت تنوير افكار عمومي به اطلاع مي‌رساند كميته فني در روزهاي گذشته جلسات متعددي در اين باره داشته و با تعدادي از كانديداها مصاحبه و مذاكره صورت گرفته است. بر اين اساس، ضمن تكذيب تعيين سرمربي جديد تيم جوانان و اسامي مطروحه در رسانه‌ها در اين باره اعلام مي‌دارد پس از جمع‌بندي نهايي در اين باره مراتب توسط دبير كل فدراسيون در هيات‌رييسه مطرح و اتخاذ تصميم خواهد شد. بديهي است خبر رسمي در اين باره پس از جمع‌بندي نهايي و ظرف 10 روز آينده از طريق سايت رسمي فدراسيون فوتبال اطلاع‌رساني خواهد شد.»

پرويز مظلومي برنامه داد

روند انتخاب مربي براي جوانان ايران طولاني شده است و فدراسيون فوتبال هم گويا عجله‌اي براي به اتمام رساندن اين كار ندارد. آنها در تازه‌ترين اقدام خودشان با پرويز مظلومي، مربي پيشين استقلال تهران وارد مذاكره شده‌اند. كميته فني فدراسيون فوتبال ايران در نشستي كه در ابتداي هفته جاري برگزار كرد ميزبان مظلومي بود و او هم برنامه‌ها و همچنين اعضاي كادر فني مد نظر خود را براي حضور در تيم جوانان ارايه كرده است. البته پرويز مظلومي هنوز از طرف كميته فني فدراسيون فوتبال تاييد نشده و براي انتخاب مربي تيم جوانان بايد تا آخر هفته جاري صبر كرد. البته هنوز معلوم نيست كه فدراسيون بتواند به اين زودي‌ها مربي جديد تيم جوانان ايران را معرفي كند.

امكاناتي كه براي جوانان ايران وجود ندارد

درست است كه پول زيادي در فوتبال ايران هزينه مي‌شود اما سهم تيم‌هاي پايه ايران از اين پول‌هاي ميلياردي، چيزي نزديك به صفر است. مديران فوتبال ايران هيچ برنامه‌اي براي فوتبال پايه ندارند و تمام هزينه‌ها صرف تيم بزرگسالان و همچنين فوتبال باشگاهي مي‌شود. تيم‌هايي چون استقلال و پرسپوليس و سپاهان هم حاضر نيستند در رده‌هاي پايه هزينه كنند. همه اينها باعث شده تا بسياري از جوانان مستعد در فوتبال ايران ناشناخته باقي بمانند. ضمن اينكه اين بي‌برنامگي باعث شده تا مربيان ايراني هم علاقه‌اي به قبول سرمربيگري در تيم‌هاي پايه نداشته باشند و خيلي سريع از زير بار اين مسووليت شانه خالي كنند. هر چند همين پيشكسوتان و مربيان فوتبال در گفت‌وگوهاي خودشان هميشه از اهميت بالاي فوتبال پايه مي‌گويند، اما در مواقع ضروري ترجيح مي‌دهند به جاي قبول هدايت تيم‌هاي پايه به آينده شغلي خودشان فكر كنند و تنها به فكر مراقبت از كارنامه كاري خودشان هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون