• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

شوراي صنفي نمايش مسوول فيلم‌هاي آنلاين شد

مافيا و سينماي آنلاين

گروه هنر و ادبيات 

 

 

در جلسه اخير شوراي صنفي نمايش بحث‌هاي زيادي ميان اعضا مطرح شد، يكي از صحبت‌ها و تصميم‌گيري‌ها به بحث چگونگي نمايش فيلم‌ها به صورت آنلاين برمي‌گشت كه ظرف چند ماه اخير صورت مناقشه برانگيزي به خود پيدا كرده بود. 
تعدادي از كارگردانان و فيلمسازان سينما نمايش آنلاين فيلم را اتفاق بسيار خوبي براي سينماي ايران ارزيابي كردند كه آغاز‌گر جريان نويي براي سينما مي‌تواند باشد و اين قابليت مي‌تواند به فيلم‌ها و سينما براي ديده شدن بيشتر بسيار كمك كند، از نظر اين افراد فيلم‌هايي كه در سالن سينما اكران مي‌شوند برتري خاصي نسبت به اكران‌هاي آنلاين ندارند، زيرا ممكن است فيلمي را روي پرده سينما ببينيم كه اصلا ويژگي‌هاي يك كار خوب را دارا نيست و در مقابل فيلمي با استانداردهاي سينما به شكل آنلاين اكران شود.
درمقابل عده‌اي هم بودند كه معتقدند مشكل اكران آنلاين در درازمدت فيلمسازان را تبديل به افرادي مي‌كند كه چندان به جزييات اهميت نمي‌دهند. گروه مخالف اكران آنلاين معتقدند اين شيوه روزبه‌روز باعث مي‌شود فيلمسازان سهل‌انگاري پيش بگيرند و فكر كنند فيلمسازي كار آساني است و در اين شرايط ديگر به خيلي از موضوعات اهميت داده نمي‌شود. به اعتقاد اين گروه وقتي فيلم در گوشي موبايل و با آن صفحه كوچك ديده مي‌شود جزييات بازي بازيگران، نوع قاب‌بندي و طراحي صحنه كمتر به چشم مي‌آيد و تنها يكسري ديالوگ و حركات بازيگر را خواهيد ديد. در واقع تماشا كردن فيلم به اين شكل دقت مخاطب را پايين مي‌آورد. 
گروه ديگري هم در اين ميان بحث‌هايي را مطرح مي‌كردند و معتقد بودند هنوز فعاليت آنلاين شروع نشده در دست مافياي سينما افتاده و فيلم‌هايي در اين طرح به نمايش در مي‌آيند كه سازندگان آن مورد توجه باشند. 
فارغ از تمام بحث‌هاي مطرح شده و سواي از اينكه چه فيلم‌هايي واجد نمايش در خطوط اينترنتي هستند يا نيستند، در جلسه اخير شوراي صنفي نمايش رايزني درباره چگونگي نمايش فيلم‌هاي آنلاين مورد بررسي قرار گرفت كه براساس مصوبه اين شورا مشخص شد از اين به بعد فيلم‌هايي كه متقاضي اكران آنلاين هستند در صورت اينكه پروانه ساخت سينمايي داشته باشند، بايد درخواست‌شان در وهله اول در شوراي صنفي طرح شود تا درباره زمان نمايش آن تصميم‌گيري شود.
نمايش آنلاين فيلم‌ها كه از ابتداي امسال در دو پلتفرم «فيليمو» و«نماوا» با فيلم خروج حاتمي‌كيا رسميت پيدا كرد و باتوجه به عدم قانون كپي‌رايت در كشورمان در روزهاي نخست با نگراني زيادي همراه بود و كمتر كسي فكر مي‌كرد اين بخش از فعاليت‌هاي نمايشي بتواند دوام بياورد اما آنچه در پنج ماه گذشته شاهد بوديم اينكه فيلم‌هاي مهم از كارگردانان شناخته شده براي نمايش در خطوط اينترنتي اعلام حضور كردند و همچنان هم فيلم‌هاي مهمي در اين گروه به نمايش درمي‌آيد. به تازگي اكران اينترنتي مستند سينمايي «جايي براي فرشته‌ها نيست» ساخته سام كلانتري كه در جشنواره سينما حقيقت با تحسين همراه بود به نمايش درآمده و در روزهاي آينده هم «هفت و نيم» به كارگرداني، نويسندگي نويد محمودي و تهيه‌كنندگي جمشيد محمودي در سامانه‌هاي فيليمو و نماوا نمايش داده مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون