• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4702 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۵ مرداد

مهم‌ترين جايزه ادبي فرانسه به تعويق افتاد

بزرگان هنر به كمك دنياي حراج مي‌آيند

گروه هنر و ادبيات 

تئاتر هم مانند زندگي تعطيل‌شدني نيست

كارگردان نمايش «سه‌شنبه‌هاي لعنتي» با اشاره به آنكه زندگي با كرونا يا بدون كرونا به مسير خود ادامه مي‌دهد، گفت: تئاتر نيز مانند زندگي تعطيل شدني نيست و بايد در هر شرايطي ادامه داشته باشد. محمدمهدي خاتمي در گفت‌وگو با ايرنا با اشاره به آنكه سه‌شنبه‌هاي لعنتي جزو آثاري بود كه از ۲۷ بهمن ‌ماه سال ۱۳۹۸ اجراي خود را در مجموعه تئاترشهر آغاز كرد اما با تعطيلي فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري از ابتداي اسفند ماه به دليل شيوع ويروس كرونا مانند ديگر گروه‌ها اجراي خود را متوقف كرد، گفت: در آغاز فصل جديد اجراها به ما اطلاع داده شد كه مي‌توانيم اين اثر را به صحنه ‌ببريم و در فاصله زماني بسيار كوتاه و به شكل فشرده براي آغاز اجرا از روز اول مرداد ماه تمرينات خود را با گروه آغاز كرديم. او با اشاره به آنكه هنوز هم از اجراي مستمر اين اثر باتوجه به آغاز موج دوم ويروس كرونا در برخي نقاط كشور و قرار گرفتن در تعطيلي‌هايي كه از سوي مراكز ذي‌ربط ممكن است اعلام شود مطمئن نيستيم، يادآور شد: درنهايت تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا براي سلامتي مخاطبان، اعضاي گروه و كساني كه شايد به واسطه اين كار بار ديگر به حضور در سالن‌هاي نمايشي دلگرم شوند از كوچك‌ترين تا مهم‌ترين مسائل و شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي و اجرايي را براي ميزباني شايسته و بدون خطر از مخاطبان در دستور كار خود قرار دهيم. خاتمي با تاكيد بر آنكه با وجود ويروس كرونا يا بدون وجود آن زندگي به مسير و جريان خود ادامه خواهد داد، گفت: برهمين اساس فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري نيز مانند ديگر بخش‌هاي جامعه تعطيل شدني نيست. نبايد فراموش كنيم كه در طول تاريخ تمامي انسان‌ها و پيشينيان ما با سختي‌ها و مشكلات متعددي مواجه بوده‌اند اما هيچ‌گاه حاضر به پذيرش شكست در مسير مبارزه زندگي براي حركت رو به جلو نشدند. او تاكيد كرد: مهم‌ترين نكته آن است كه همه ما شرايط و شيوه فعاليت و زيست خود را باتوجه به متغيرهاي مختلف اجتماعي، بهداشتي، سياسي و فرهنگي جامعه تطبيق دهيم. اين روزها نيز اصلي‌ترين نكته رعايت شيوه‌نامه‌هاي بهداشتي به شكل كامل است تا بتوانيم در همزيستي با ويروس كرونا به زندگي خود در تمامي وجوه و شاخه‌هاي آن ادامه دهيم. خاتمي درباره مهم‌ترين دلايل عدم انصرافش از اجراي عمومي يادآور شد: علاوه بر دلايلي كه به آنها در راستاي همراهي با شرايط مختلف اجتماعي براي ادامه مسير زندگي ذكر كردم نكته ديگر آن است كه حضور هنرمندان در فعاليت‌هاي فرهنگي و هنري در كنار تمامي رسالت هنري كه بر دوش آنهاست، مي‌تواند مانند آينه‌اي، مشوق رفتارهاي بهداشتي باشد.
بزرگان هنر به كمك دنياي حراج مي‌آيند
آثار هنرمندان نامدار تاريخ همچون «رامبرانت» و «پيكاسو» براي احياي دوباره دنياي حراج آثار هنري، در حراجي ساتبيز به مزايده گذاشته مي‌شوند. به گزارش ايسنا و به نقل از رويترز، حراجي مشهور «ساتبيز» لندن قصد دارد در هفته جاري و در قالب نخستين رويداد حضوري‌اش از زمان شيوع ويروس كرونا تاكنون، آثار مختلفي را از هنرمندان رنسانس گرفته تا هنرمندان آوانگارد اروپايي به فروش بگذارد. به اين ترتيب در حراجي روز سه‌شنبه، ۷۱ اثر از هنرمندان نامدار اروپا به مزايده گذاشته خواهد شد. خودنگاره‌اي از دوران جواني «رامبرانت» نقاش مشهور هلندي از جمله آثار مشهور اين رويداد خواهد بود. اين خودنگاره يكي از سه خودنگاره اين هنرمند است كه در مجموعه‌هاي خصوصي نگهداري مي‌شود. ارزش اين اثر بين ۱۲ الي ۱۶ ميليون پوند برآورد شده است. يكي از تابلوهاي نقاشي «خوان ميرو» هنرمند نامدار اسپانيايي از ديگر آثار قابل‌توجه اين حراجي است. «ميرو» تابلو نقاشي «زني با كلاه قرمز» را در سال ۱۹۲۷ خلق كرد. ارزش اين اثر بين ۲۰ الي ۳۰ ميليون پوند تخمين زده شده است. اثري از «پيكاسو» با قيمت تقريبي ۶ الي ۹ ميليون پوند و نقاشي «ابرها» اثري از «گرهارد ريشتر» هنرمند آلماني با ارزش تقريبي ۹ الي ۲۰ ميليون پوند از ديگر آثار ارزشمند حراجي جديد «ساتبيز» خواهند بود. انتظار مي‌رود تمام آثار حاضر در اين حراجي به قيمت ۱۲۸.۸ الي ۱۸۵.۸ ميليون پوند به فروش برسند. حضور در اين رويداد با محدوديت‌هايي همراه خواهد بود و فاصله خريداران با يكديگر رعايت خواهد شد.
مهم‌ترين جايزه ادبي فرانسه به تعويق افتاد
جايزه ادبي گنكور به عنوان مهم‌ترين جايزه ادبي فرانسه امسال با يك هفته تاخير و در تاريخ 
۱۰ نوامبر برندگان خود را معرفي مي‌كند. آكادمي گنكور درنهايت تصميم به تغيير تاريخ اعلام برنده اين جايزه مهم ادبي كشور فرانسه گرفت و امسال برنده خود را با يك هفته تاخير در تاريخ 
۱۰ نوامبر (۲۰ آبان) معرفي مي‌كند. پيش‌تر اعلام نامزدهاي مرحله نخست اين جايزه ادبي نيز به اواسط ماه سپتامبر موكول شده بود. باتوجه به تغيير در تاريخ اعلام برنده جايزه گنكور، برندگان دو جايزه ادبي ديگر فرانسه يعني فمينا و مديسي در صورت تغيير نكردن تصميم برگزاركنندگان اين جوايز ادبي، مطمئنا زودتر از گنكور اعلام خواهد شد. هنوز مشخص نيست جايزه ادبي «رنودو» كه هر سال برنده خود را به فاصله كوتاهي از جايزه گنكور اعلام مي‌كند، تاريخ فعلي چهارم نوامبر (۱۴ آبان) خود را تغيير مي‌دهد يا خير. جايزه «گنكور» اولين‌بار در سال ۱۹۰۳ از سوي «ژول» و «ادمون گنكور» راه‌اندازي شد كه معتبرترين جايزه ادبي فرانسه است و كسب آن نقش مهمي در ميزان فروش آثار ادبي دارد. از برندگان سرشناس اين جايزه مي‌توان از «مارسل پروست» در سال ۱۹۲۹، «سيمون دوبووار» در سال ۱۹۵۴ و «پاتريك موديانو»، برنده نوبل ادبيات سال ۲۰۱۴ نام برد.
فيلمنامه ناتمام خشايار الوند ساخته مي‌شود
الهام غفوري تهيه‌كننده تلويزيون درباره آخرين وضعيت توليد فيلمنامه سينمايي «زيرزمين» نوشته خشايار الوند توضيح داد: «ساخت فيلم سينمايي «زيرزمين» همچنان به قوت خود باقي است؛ البته بايد شرايط توليد آن فراهم شود. فعلا در شرايط كرونايي تصميم گرفتم، كار نكنم. شرايط توليد فيلم خوب نيست و نمي‌توان كاري را با اطمينان خاطر پيش برد، اما ساخت اين فيلمنامه در برنامه و اولويت كاري ماست. خشايار الوند نگارش فيلمنامه «زيرزمين» را به دست گرفته بود، اما اجل مهلتش نداد. قرار است اين فيلمنامه پس از بازنويسي محسن تنابنده، با نام خشايار الوند ساخته شود. «زيرزمين» اثري كمدي-اجتماعي است.
سم مندس براي كمك به تئاتري‌ها ۲ ميليون دلار جمع كرد
با وجود حمايت سم مندس از ۱۶۰۰ حرفه‌اي تئاتر بريتانيا، هنوز ۲۴۰۰ نفر ديگر در صف انتظار باقي مانده‌اند و نياز به مبالغ بيشتري براي پاسخگويي به آنها وجود دارد. به گزارش مهر به نقل از ورايتي، صندوق هنرهاي تئاتر سم مندس تا به حال توانسته با اهداي كمك‌هزينه‌هاي سريع و آسان هزار پوندي (۱۲۷۶ دلاري)، در حمايت از افراد حرفه‌اي صنعت تئاتر كه به دليل شيوع كرونا بيكار شده‌اند ۱.۶ ميليون پوند (۲ ميليون دلار) جمع‌آوري كند. با وجود اينكه اين صندوق تا اين لحظه توانسته از ۱۶۰۰ فرد حرفه‌اي اين صنعت كه در حال حاضر به صورت آزاد كار مي‌كنند حمايت كند، هنوز راه زيادي براي رفتن وجود دارد چون فقط در يك هفته ۴ هزار نفر درخواست دريافت كمك‌هزينه ثبت كرده بودند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون