• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4704 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۷ مرداد

سخنگوي وزارت امور خارجه:

اقدامات لازم را براي پشيمان كردن امريكا انجام مي‌دهيم

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: ايران به وقت مقتضي پاسخ لازم به اقدام تروريستي امريكا درمورد هواپيماي مسافربري را خواهد داد. به گزارش خبرگزاري فارس، سيدعباس موسوي، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز دوشنبه در نشست خبري به تشريح آخرين تحولات در عرصه سياست خارجي پرداخت و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي درباره اظهارات زلماي خليل‌زاد، نماينده ويژه امريكا در امور افغانستان مبني بر اينكه آماده گفت‌وگوي واشنگتن-تهران درباره وضعيت صلح در افغانستان است و اينكه گفته شده اين پيشنهاد در سفر عراقچي به كابل به او داده شده، عنوان كرد: هيچ‌گونه صداقتي در گفتار و كردار امريكايي‌ها درباره منطقه ما به ويژه همكاري درباره افغانستان وجود ندارد. جمهوري اسلامي ايران، امريكايي‌ها را در اظهارات‌شان صادق نمي‌داند و آنها و حضورشان را باعث بروز ناامني و بي‌ثباتي در منطقه و به‌خصوص افغانستان مي‌داند. او افزود: آنچه براي جمهوري اسلامي ايران مهم است گفت‌وگوهاي بين‌الافغاني است كه بايد با رهبريت و حاكميت دولت افغانستان صورت بگيرد و ما هرگونه دخالت خارجي را در اين زمينه مردود مي‌دانيم. جمهوري اسلامي ايران ظرفيت‌هايي دارد كه حتما از آنها براي برقراري صلح، ثبات و آرامش در كشور همسايه افغانستان استفاده خواهد كرد.
 
به وقت مقتضي پاسخ مي‌دهيم
سخنگوي وزارت خارجه درباره تعرض جنگنده‌هاي امريكا به هواپيماي مسافربري ماهان بيان كرد: ‌امريكايي‌ها انواع و اقسام راهزني‌ها را امتحان مي‌كنند، از راهزني دريايي به هوايي رسيدند و اقدام خطرناكي كه عليه هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران در فضاي سوريه و لبنان انجام دادند، بسيار خطرناك بود. يك اقدام و تهديد تروريستي بود كه خلاف همه موازين و قوانين حقوقي و بين‌المللي است. موسوي خاطرنشان كرد: قطعا وزارت امور خارجه و جمهوري اسلامي ايران با كمك ستاد كل نيروهاي مسلح، قوه قضاييه و سازمان هواپيمايي كشوري حتما همه اقدامات لازم را براي پشيمان كردن امريكايي‌ها در اين زمينه انجام خواهد داد. در سطح بين‌المللي از طريق دفتر نمايندگي در سازمان ملل اقداماتي را صورت داديم و برخي اقدامات در حال انجام است. گزارش نهايي كه دست ما برسد ساير اقدامات حقوقي و ديپلماتيك خود را اعم از شكايت‌ها و پيگيري‌ انجام خواهيم داد. او تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران اين اقدام تروريستي و خصمانه امريكا را به وقت مقتضي پاسخ خواهد داد.

بعيد است تحريم تسليحاتي تمديد شود
سيدعباس موسوي درخصوص تلاش امريكا براي تمديد تحريم تسليحاتي ايران نيز گفت: ما مي‌دانستيم امريكايي‌ها از هيچ تلاشي براي اين مساله فروگذار نخواهند كرد. خبر داريم فشارهاي زيادي را به كشورها در سطح شوراي امنيت و هم در سطوح منطقه‌اي آوردند. به اعضاي دايم و غيردايم شوراي امنيت فشار آوردند. سخنگوي وزارت خارجه بيان كرد: ما اين را هم به آنها گفتيم و هم به دوستان خودمان و هم اعضاي شوراي امنيت گفتيم كه اين مساله براي جمهوري اسلامي ايران غيرقابل‌قبول است و آنها تحت فشار امريكا، جمهوري اسلامي ايران را از اين حق قانوني و طبيعي كه در قطعنامه ۲۲۳۱ آمده محروم مي‌كنند. قطعا با واكنش و حساسيت جمهوري اسلامي ايران مواجه خواهد بود. موسوي گفت: تا آنجايي كه رايزني كرديم و تماس‌هايي كه جمهوري اسلامي با دوستان خود برقرار كرده، رسيدن به اين هدف امريكا را قدري بعيد مي‌دانيم و احتمال نمي‌دهيم كشورهاي مختلف تن به خواسته قلدرمآبانه و نامشروع امريكايي‌ها بدهند.

  كره‌جنوبي پول ايران را آزاد كند
او درباره بدهي كره‌جنوبي به ايران و آخرين اقدامات انجام شده در اين زمينه بيان كرد: ما در تهران، سئول و همه ملاقات‌ها در سطوح و سازمان‌هاي مختلف با مقامات كره‌اي به آنها گفتيم اقدام آنها خلاف روابط دوستانه و سنتي بين ايران و كره‌‌جنوبي است و از آنها خواستيم كه اراده شخص ثالث را در روابط ديرينه و سنتي خودمان دخالت ندهند و بهانه‌هايي كه مي‌آورند كه تحريم‌ها و فشار امريكا باعث شده نتوانيم به بازگرداندن دارايي‌هاي ايران اقدام كنيم، گفتيم مسموع نيست و از آنها انتظار داريم به تعهدات خودشان عمل كنند.  سخنگوي وزارت امور خارجه درباره ارزيابي از برنامه حزب دموكرات براي انتخابات پيش روي رياست‌جمهوري در اين كشور و بازگشت امريكا به برجام عنوان كرد: اين مساله داخلي امريكاست و با ايران ارتباط مستقيم پيدا نمي‌كند. او افزود: جمهوري اسلامي ايران از چهار دهه گذشته همه اين دولت‌ها را با گرايش‌هاي مختلف حزبي آزموده است. چه در دولت‌هاي دموكرات و چه جمهوري‌خواه شاهد اقدامات خصمانه عليه ملت ايران در سطوح و مقاطع مختلف بوديم. سخنگوي وزارت خارجه بيان كرد: براي جمهوري اسلامي ايران اينكه چه كسي در امريكا سر كار بيايد و با چه گرايشي اهميت ندارد، جمهوري اسلامي ايران كاري به حرف‌ها و تبليغات آنها در انتخابات ندارد. ما به رويكرد آنها نگاه مي‌كنيم و براساس شرايط و مقتضيات واكنش‌هاي مقتضي را خواهيم داشت. ما هيچ حساب ويژه‌اي روي اينكه چه كسي و چه دولتي با چه گرايشي در امريكا سر كار باشد باز نكرده و نخواهيم كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون