• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4705 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۸ مرداد

خبر كوتاه

چند درصد افراد فاقد بيمه براي وام كرونا ثبت‌نام كردند؟

مطابق آخرين آمارها ۵۰۳ هزار واحد در سامانه كارا ثبت‌نام كرده و بيش از ۱۲ هزار ميليارد ريال وام و تسهيلات كرونا پرداخت شده است. همچنين ۵۶۴ هزار پيامك از طريق وزارت ارتباطات و فناوري ارتباطات به مشمولان ارسال شده و درصد اندكي از مشمولان فاقد بيمه، براي دريافت وام كرونا در سامانه كارا ثبت‌نام كردند. از مجموع ۵۰۳ هزار واحد ثبت‌نام شده در سامانه كارا، ۲۹۰ هزار پرونده با اشتغال ۶۵۵ هزار نفر از سوي ۱۳ دستگاه اجرايي مورد بررسي قرار گرفته و ۱۰۲ هزار و ۴۲۹ ميليارد ريال تسهيلات را شامل مي‌شود. بنا بر اعلام معاونت اشتغال وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي، تاكنون ۲۸۵ هزار پرونده به موسسات عامل ارسال شده كه از اين تعداد، ۳۶ هزار پرونده مصوب و تسهيلات مربوطه به ۲۳ هزار پرونده پرداخت شده است. ميزان تسهيلات پرداختي از سوي موسسات عامل به مشمولان و متقاضيان وام كرونا، ۱۲ هزار و ۷۴۲ ميليارد ريال بوده است. وزارت كار در راستاي پرداخت تسهيلات حمايتي كرونا به كسب و كارهاي آسيب‌ديده از كرونا، تاكنون ۸۳۴ زير رسته به ‌شدت آسيب‌ديده از شيوع ويروس كرونا را با هماهنگي دستگاه‌هاي اجرايي شناسايي كرده است. مطابق آمارهاي موجود، تعداد بنگاه‌هاي آسيب‌ديده ذيل ۱۴ رسته منتخب سه ميليون واحد است كه يك ميليون و ۳۰۰ هزار واحد بيمه شده و داراي كدكارگاهي و يك ميليون و ۷۰۰ هزار واحد، فاقد بيمه و كد كارگاهي هستند كه جمعا ۲. ۸ ميليون بيمه شده و سه ميليون فاقد بيمه را شامل مي‌شود. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه وزارت صنعت، معدن و تجارت با ۳۲۴ زيررسته، وزارت ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع‌دستي با ۲۱۳ زيررسته و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با ۱۵۴ زيررسته به ترتيب بيشترين زيررسته‌هاي شناسايي شده و آسيب‌ديده از كرونا را به خود اختصاص داده‌اند.

آزادسازي كامل سهام عدالت

تا دهه فجر

افرادي كه سهامداري به روش غيرمستقيم را انتخاب كرده‌اند از ۱۹ مردادماه مي‌توانند نسبت به فروش ۶۰ درصد از سهام خود اقدام كنند و ۴۰ درصد باقيمانده در دهه فجر آزادسازي خواهد شد. محمدرضا معتمد، عضو هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار و مدير نظارت بر نهادهاي مالي در اين خصوص اظهار داشت: ثبت شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني سهام عدالت امروز نزد اداره ثبت به پايان خواهد رسيد و حداكثر تا ۱۴ مرداد ماه، صورت‌هاي مالي حسابرسي نشده آنها منتشر مي‌شود. وي ادامه داد: به اين ترتيب يك روز پس از عيد سعيد غديرخم (۱۹ مرداد ماه)، امكان معاملاتي شدن سهام شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني موجود عملياتي خواهد شد. مدير نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس و اوراق بهادار كشور در ادامه بيان داشت: با توجه به اينكه در مرحله قبل افرادي كه روش مستقيم را انتخاب كرده بودند، اجازه فروش ۳۰ درصد سهام به آنان داده شده بود اما از ۱۹ مرداد به مناسبت عيد غديرخم افرادي كه سهامداري به روش غيرمستقيم را انتخاب كرده‌اند مي‌توانند تا ۶۰ درصد از تعداد سهام خود را به فروش برسانند و مرحله بعد يعني در دهه فجر اين سهام آزادسازي خواهد شد. وي در ادامه با اشاره به تصويب آيين‌نامه آزاد‌سازي سهام عدالت در شوراي عالي بورس در قالب ۲۲ ماده تصريح كرد: در اين آيين‌نامه ساز و كار و نحوه آزاد‌سازي، افزايش سرمايه، پذيرش شركت‌ها در بورس و همين‌طور چگونگي معاملاتي شدن و همچنين ميزان آزادسازي سهام عدالت در هر مرحله پيش‌بيني شده است.

آل‌اسحاق: بخش اعظم «ارز گمشده صادراتي» دست دولتي‌هاست

وزير اسبق بازرگاني گفت: بخش عمده ارز حاصل از صادرات غيرنفتي كه به كشور بازگردانده نشده، متعلق به بخش‌هاي دولتي است. يحيي آل‌اسحاق با بيان اينكه ارز نيز مانند هر كالاي ديگري تابع عرضه و تقاضاست و بايد ببينيم كه شاخصه‌هاي عرضه و تقاضا در اين حوزه چگونه است، گفت: در حال حاضر ورود ارز به كشور كم شده، چراكه ميزان صادرات نفتي ايران به صورت قابل ملاحظه‌اي كاهش پيدا كرده است. اين فعال اقتصادي ادامه داد: سال گذشته صادرات غيرنفتي كشور رشد خوبي داشت ولي امسال به دليل شيوع ويروس كرونا اين رقم حدود 30 الي 40 درصد كاهش پيدا كرده است. رييس اتاق مشترك ايران و عراق با بيان اينكه برخي پول‌هاي حاصل از صادرات غيرنفتي نيز به كشور بازگردانده نشده و در مورد علت آن مسائل مختلفي مطرح است، تصريح كرد: از 27 ميليارد دلاري كه بانك مركزي در اين زمينه اعلام كرده حدود 6 ميليارد آن مربوط به بخش خصوصي است و 21 ميليارد دلار آن مربوط به بخش دولتي است و بانك مركزي در اين حوزه هنوز اعلام نكرده كه اين 21ميليارد دلار در اختيار چه بخش‌هايي است. وي با بيان اينكه در واقع عمده عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات غيرنفتي مربوط به واحدهاي دولتي از جمله پتروشيمي‌هاست و شايد حدود 6 ميليارد آن مربوط به بخش خصوصي است، اظهار كرد: سياست‌هاي پولي، بانكي و بازرگاني كشور نيز بر وضعيت اقتصادي كشور موثر و تاثيرگذار هستند.

تشكيل كميته اقدام ارزي براي رسيدگي به تخلفات صادركنندگان

رييس‌كل سازمان توسعه تجارت ايران در خصوص عدم بازگشت ارز گفت: شركت‌هايي كه كمتر از ۷۰ درصد ارز حاصل از صادرات آنها به چرخه اقتصادي برگشته، به سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت ارسال شده‌ است. روساي سازمان‌ها با تشكيل كميته اقدام ارزي با حضور نمايندگان اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي و اتاق تعاون در اين زمينه اقدام مي‌كنند. او ادامه داد: صادركنندگان مدعو نيز ضمن اعلام دلايل عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات، راهكارهاي خود جهت رفع تعهدات ارزي را به كارگروه اعلام مي‌كنند.  

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون