• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

خبر

آغاز سفر كاظمي به امريكا

دفتر نخست‌وزيري عراق طي بيانيه‌اي اعلام كرد كه «مصطفي الكاظمي» سه‌شنبه - 18 آگوست بغداد را به مقصد امريكا ترك كرد. در بيانيه دفتر نخست‌وزيري عراق كه نسخه‌اي از آن در پايگاه خبري بغداد اليوم منتشر شد، آمده است: الكاظمي در پاسخ به دعوت رسمي دولت امريكا، امروز(سه‌شنبه) در راس يك هيات دولتي عازم اين كشور شد.

در اين بيانيه درباره برنامه‌ ديدارهاي نخست‌وزير عراق در امريكا آمده است: الكاظمي، روز پنجشنبه (۲۰ آگوست) با «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا ديدار و درباره تحولات جاري در عرصه منطقه‌اي و قضاياي مهم مشترك گفت‌وگو خواهد كرد. بنابر اين گزارش، الكاظمي در اين سفر با مقامات ارشد امريكايي نيز ديدار و با آنها درباره روابط دوجانبه و تقويت همكاري‌هاي مشترك در زمينه‌هاي مختلف به ويژه امنيت، اقتصاد، بهداشت و... رايزني خواهد كرد.

وزير خارجه جديد عمان منصوب شد

بدر بن حمد بن حمود البوسعيدي از سوي سلطان عمان به عنوان وزير خارجه جديد عمان منتصب شد. وزارت خارجه عمان در طول ۲۳ سال گذشته در اختيار يوسف بن علوي بود. البوسعيدي از جمله ديپلمات‌هاي باسابقه عماني است كه پيش از اين معاونت بن علوي را نيز برعهده داشت. آخرين پست او پيش از وزارت خارجه، دبير كلي وزارت خارجه عمان بود. بنا به گزارش‌ها «هيثم بن طارق» سلطان عمان، فرمان تغيير ساختار كابينه اين كشور را صادر كرده است.

كودتا در مالي

برخي اخبار تاييد نشده از وقوع كودتاي نظامي در كشور آفريقايي مالي و بازداشت وزيران خارجه، دارايي و رييس پارلمان اين كشور حكايت دارد. به گزارش ايرنا در اين ارتباط خبرگزاري فرانسه عصر سه‌شنبه از تيراندازي‌هاي شديد در يك پايگاه نظامي در نزديك باماكو، پايتخت مالي خبر داد. بر پايه اين گزارش صداي تيراندازي‌هاي شديد به گوش مي‌رسد. خبرگزاري اسپوتنيك نيز به نقل از منابع خود اعلام كرد كه برخي نظاميان با شورش و نافرماني اقدام به دستگيري وزرا و برخي افسران عاليرتبه كردند. بر پايه اين گزارش اين افراد به مكان‌هاي نامعلوم منتقل شده‌اند. يك مقام نظامي هم به اسپوتنيك گفته است كه باماكو در محاصره نظامي قرار دارد. خبرگزاري رويترز نيز به نقل از سفارت نروژ در مالي اعلام كرد واحدهايي از ارتش در اطراف باماكو دست به شورش و تمرد زده‌اند. مخالفان دولت مالي پيش‌تر درخواست كرده بودند تا مردم روز سه‌شنبه در اعتراض به برخي سياست‌هاي دولت ابراهيم بوبكر‌كيتا، رييس‌جمهوري مالي تظاهرات كنند.

هنگ‌كنگ: تحريم‌هاي امريكا را جدي نمي‌گيريم

رييس اجرايي هنگ‌كنگ روز سه‌شنبه با تاكيد بر اينكه تحريم شدنش توسط امريكا چندان او را اذيت نكرده، گفت دولتش از امريكا به خاطر محدوديت‌هايي كه بر محصولات هنگ‌كنگي اعمال كرده به سازمان تجارت جهاني شكايت مي‌كند. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري رويترز، امريكا ماه جاري ميلادي كري لام، رييس اجرايي هنگ‌كنگ و چند تن ديگر از مقام‌هاي سابق و فعلي اين دولتشهر همچنين چين را به ادعاي محدود كردن آزادي‌هاي سياسي در هنگ‌كنگ هدف تحريم قرار داد. كري لام در يك كنفرانس خبري هفتگي عنوان كرد: به رغم مشكلاتي در امور شخصي خودم، اين موضوع چيزي نبود كه بخواهم آن را جدي بگيرم. او ادامه داد: ما همچنان به انجام آنچه براي كشور و براي هنگ‌كنگ درست است، ادامه خواهيم داد. امريكا اين تحريم‌ها را در پاسخ به اعمال قوانين امنيت ملي جديد چين بر هنگ‌كنگ در پي تداوم اعتراضات در اين دولتشهر در سال گذشته ميلادي تحميل كرد.

عبدالله: مذاكرات با طالبان  به ‌زودي آغاز مي‌شود

رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان با اعلام آغاز مذاكرات دولت با طالبان طي روزهاي آينده تاكيد كرد اين كشور بيش از هر زمان ديگري به صلح نزديك شده است. «عبدالله عبدالله» رييس شوراي عالي مصالحه ملي افغانستان با صدور پيامي به مناسبت يكصدويكمين سالروز استرداد و استقلال اين كشور تاكيد كرد، مردم افغانستان بيش از هر زمان ديگري به پايان منازعه و درگيري 42 ساله و برقراري صلح و ثبات نزديك شده‌اند. عبدالله گفت: در روزهاي پيش رو شاهد نخستين نشست تاريخي مذاكرات بين‌الافغاني خواهيم بود. انتظار داريم از فرصت پيش آمده استفاده بهينه و با صداقت براي دست‌يافتن به صلح دايمي تلاش كنيم. او در مورد روز استقلال افغانستان نيز گفت: اين روز پُر افتخار و تاريخي را به منظور ارج‌گذاري و پاسداشت از مبارزات آزادي‌طلبانه و عدالت‌خواهانه مردم افغانستان و شهداي راه آزادي در دوره‌هاي مختلف به ويژه دوران جهاد و مقاومت گرامي‌ مي‌داريم. به گفته عبدالله، فرزندان اين مرز و بوم، امروز نيز در سنگرهاي نبرد با تروريسم براي آزادي و پاسداري از منافع ملي مي‌رزمند و قرباني مي‌دهند. مبارزات سراسري و فداكارانه مردم افغانستان در دور‌ه‌هاي جهاد، مقاومت ملي و جنگ در برابر تروريسم مصداق بارز اين ادعاست. پيش از اين قصر سپيدار اعلام كرده بود كه عبدالله رييس شوراي عالي مصالحه ملي اين كشور به نخستين نشست مذاكرات ميان دولت جمهوري اسلامي افغانستان و گروه طالبان در قطر دعوت شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون