خبر
شگرد جديد محتكران خودرو براي كلاهبرداري از مردم
در جديدترين شگرد، كلاهبرداران مدعي هستند، خودروهايشان در كارخانه قرار دارد و مردم با نصف قيمت بازار ميتوانند آنها را خريداري كنند به شرطي كه تمام مبلغ خودرو را الان پرداخت كنند تا آنها بتوانند خودروها را از كارخانه خارج كنند. در اين مدل جديد تبليغات كلاهبرداران، به عنوان نمونه براي دنا پلاس قيمت ۱۴۰ ميليون تومان تعيين شده در حالي كه قيمت اين خودرو در بازار ۲۶۴ ميليون تومان است. همين اختلاف قيمت بالا عاملي شده تا برخي با پرداخت كل مبلغ به اين كلاهبرداران به اميد تحويل ۲ روزه خودرو و فروش آن در بازار در دام آنها افتاده و در نهايت نه خودرويي تحويل آنها شده و نه ميتوانند مبلغ پرداختي خود را از كلاهبرداراني كه فراري شدهاند، پس بگيرند. علاوه بر اين تعدادي از محتكران خودرو هم به اميد سود بالا هنوز آماري از محصولات احتكاري خود اعلام نكردهاند و با انتشار آگهيهاي فروش درصدد كسب سود بالاتر هستند. اين محتكران در اين تبليغات مدعي هستند خودروها را ارزانتر از بازار ميفروشند، البته خريدار بايد با پرداخت تمام هزينه خودرو خودروهاي بدون پلاك را از آنها تحويل بگيرد. اين در حالي است كه بنا بر اعلام سازمان حمايت مصرفكنندگان و توليدكنندگان، مهلت پاركينگها براي عرضه خودروهاي احتكار شده سوم خرداد تمام شد و از اين تاريخ به بعد مبناي برخورد بازرسان و ساير دستگاههايي كه در اين طرح همكاري ميكنند، مواجهه با احتكار است و اگر خودرويي بدون پلاك در پاركينگها وجود داشته باشد تحت عنوان احتكار براي آن پرونده تشكيل ميشود، در صورت تاييد احتكار مالك خودروها ملزم است خودروها را به قيمت درب كارحانه عرضه كند. به گفته رييس سازمان حمايت، در حالت دوم اگر مالك از اين روند تمكين نكند، دستگاههاي قضايي اقدام خواهند كرد و خودرو دوباره در اختيار خودروساز قرار ميگيرد تا در قالب قرعهكشي و طرحهاي فروش با قيمت مصوب در اختيار مردم قرار گيرد.
محدوديت نداشتن خودرو فقط براي طرح فروش فوقالعاده
مهدي صادقينياركي، معاون امور صنايع وزارت صمت در خصوص محدوديتها براي طرح فروش فوقالعاده گفت: محدوديت نداشتن خودرو در خانواده فقط براي طرح فروش فوقالعاده وجود دارد. اين طرح كه تحويل ۳ ماهه دارد با شعار عدالت در توزيع و واقعي كردن تقاضا ايجاد شده است، پس اولويت ما در تحويل خودرو خانوادههايي هستند كه خودرو ندارند. او ادامه داد: اين موارد بايد بررسي شود و علاوه بر اينكه در موارد بعدي اصلاح ميشود در قرعهكشي فعلي هم قابل بررسي هستند. خودروسازها ميتوانند با نهادهاي ذيربط مشكل را بررسي و آنها را رفع كنند.