• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۳ آبان
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
بانک ملی صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4722 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۹ مرداد

چهارمين جشنواره ساخت فيلم‌هاي ۱۸۰ ثانيه‌اي؛ هنر در خدمت توليد ملي

بدون ترديد استفاده از فيلم براي رساندن پيام به مخاطبان در قرن ۲۱ و جولان شبكه‌هاي اجتماعي ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فيلم‌هاي بلند و تبليغاتي ببينند. البته اين سخن به معني آن نيست كه فيلم‌هاي بلند تاثيرگذار نيستند.  به گزارش خبرنگار سينمايي خبرگزاري فارس، استفاده از هنر براي تاثيرگذاري روي جامعه سابقه بسيار طولاني دارد. از ديرباز تاكنون از سياستمداران گرفته تا تجار و اهالي كسب و كار همواره از انواع ابزارهاي هنري مانند نقاشي، داستان، فيلم و... براي پيشبرد مقاصد خود استفاده كرده‌اند. به يك علت روانشناسي خيلي ساده اثرگذاري روي عموم مردم از طريق اين ابزارها بسيار بيشتر است. افراد دوست ندارند به‌صورت مستقيم مورد امر و نهي قرار گيرند. اگر به‌جاي ذهن آنها قلب‌شان را هدف قرار دهيم و احساسات آنها را برانگيزيم بسيار بهتر نتيجه خواهيم‌ گرفت. اگر اين كار همراه با خلاقيت و ماهرانه باشد حتي فرد متوجه نخواهد شد كه چگونه به يك سمت خاص هدايت شده‌ است. 
بعد از آنكه بشر موفق به ثبت تصاوير و ساختن فيلم شد و توانست جعبه جادويي و هنر هشتم را به‌كار گيرد استفاده از اين ابزارهاي هنري براي مقاصد پيش‌گفته بسيار بيشتر شد. فيلم و سينما آنچنان مورد استقبال مردم قرار گرفت كه ديگر براي فعالان حوزه سياست و اقتصاد شكي به‌جا نگذاشت كه از اين طريق مي‌توانند تاثير بسيار زيادي روي مردم بگذارند. در اين مسير به‌طور قطع هر چه پيامي كه قرار است منتقل شود غيرمستقيم‌تر باشد اثرگذاري بيشتري خواهد داشت، مخصوصا در عصر كنوني كه افراد از طريق اينترنت و ماهواره و شبكه‌هاي اجتماعي به نوعي بمباران اطلاعاتي مي‌شوند.  بدون ترديد استفاده از فيلم براي رساندن پيام به مخاطبان در قرن ۲۱ و جولان شبكه‌هاي اجتماعي ملاحظات خاص خود را دارد. مردم دوست ندارند فيلم‌هاي بلند و تبليغاتي ببينند. سناريست‌ها و كارگردان‌ها بايد نهايت خلاقيت را به خرج دهند تا بتوانند پيام خود را ظرف چند دقيقه به مخاطب هدف برسانند. البته اين سخن به معني آن نيست كه فيلم‌هاي بلند تاثيرگذار نيستند بلكه سخن از گستردگي مخاطبان است. يك فيلم كوتاه بدون كلام ممكن است توسط ميلياردها انسان در كره‌زمين ديده‌ شود، ولي يك فيلم سينمايي بلند به زبان آلماني قطعا مخاطبان بسيار محدودتري خواهد داشت. چه كسي مي‌تواند يك فيلم سينمايي را در شبكه‌هاي اجتماعي به اشتراك بگذارد!  به همين دليل، ساختن فيلم‌هاي كوتاه امروزه بسيار بيشتر مورد توجه قرار گرفته است. هر چند كه ساخت آن براي رساندن پيام به مخاطب بسيار سخت‌تر است و نياز به خلاقيت بيشتري دارد.  وقتي قصد داريم جامعه را نسبت به امري تهييج كرده و توجه آنها را به موضوع خاصي جلب كنيم ابزاري قدرتمندتر از فيلم وجود ندارد. به جرات مي‌توان گفت كه تاثير صدها مقاله و توصيه شايد به اندازه يك فيلم خوش‌ساخت نباشد، بنابراين بدون شك فعالان حوزه اقتصاد و سياست براي دستيابي به اهداف موردنظرشان بايد اين ابزار يعني ساخت فيلم‌هاي كوتاه را بسيار جدي بگيرند.  براي مثال هم‌اكنون كه كشور ما مورد تحريم‌هاي ظالمانه بين‌المللي است، توجه به توليد داخلي از اهميت بسيار زيادي برخوردار است. چه از بعد مصرف‌كنندگان كه بايد تشويق به خريد كالاهاي داخلي شوند و چه از بعد فعالان اقتصادي و كارآفرينان كه بايد آنها را به بخش توليد هدايت كنيم. در اين راستا علاوه بر دولت و مسوولان، هر فرد و بنگاه دلسوزي مي‌تواند نقش ايفا كند و با استفاده از امكانات و ابزارهاي دراختيار خود، جامعه را به اين سمت هدايت كند و چه ابزاري تاثيرگذارتر از فيلم، آن‌ هم فيلم كوتاه مي‌توان يافت.  خوشبختانه برخي بنگاه‌هاي بزرگ كشور اين مهم را دريافتند و در راستاي مسووليت اجتماعي خود چند سالي است كه از ابزار فيلم كوتاه براي جا انداختن مفاهيم بزرگ و مهم در كشور استفاده مي‌كنند. براي مثال بانك ‌پاسارگاد باتوجه به شرايط خاص كشور و اهميت توليد داخلي در سايه تحريم‌ها، چهارمين جشنواره ساخت فيلم‌هاي ۱۸۰ ثانيه‌اي خود را امسال با محور حمايت از توليد داخلي و رشد ملي برگزار كرده است. فقط تصور كنيد از ميان فيلم‌هاي ساخته شده توسط افراد مختلف در اين جشنواره چند فيلم مورد توجه مردم قرار گيرد و در شبكه‌هاي اجتماعي دست به دست شود. تاثيرگذاري اين فيلم‌ها براي به شوق آوردن مخاطبان بسيار بسيار بيشتر از هر كار ديگري در اين زمينه است.  نكته مهم ديگر در اين جشنواره علاوه بر محور مهم آن، كشف استعدادهاي هنري است، يعني با يك تير دو نشان زده مي‌شود. هم جوانان بااستعداد در حوزه هنر كشف مي‌شوند و هم فيلم‌هاي ساخته شده پيام مهم حمايت از توليد ملي را در ذهن و قلب مخاطبان مي‌نشانند. از مسير همين جشنواره در ۳ دوره قبل جواناني به جامعه هنري كشور معرفي شدند كه امروز جزو موفق‌ترين اعضاي جامعه هنري و فيلمسازي هستند. 

جزييات چهارمين جشنواره 
فيلم‌هاي ۱۸۰ ثانيه‌اي بانك‌ پاسارگاد 
اگر بخواهيم توضيح بيشتري درخصوص چهارمين جشنواره فيلم‌هاي ۱۸۰ ثانيه‌اي بانك‌ پاسارگاد بدهيم به نكات زير بايد اشاره كنيم.  اول اينكه اين جشنواره دوسالانه برگزار مي‌شد و آخرين آن در بهمن ماه سال گذشته بود اما به‌دليل نامگذاري امسال به عنوان جهش توليد و اهميت موضوع، مسوولان بانك احساس مسووليت بيشتري در اين زمينه كردند و امسال نيز خلاف رويه اقدام به برگزاري اين جشنواره كردند. 
يكي ديگر از نكات تمايز اين جشنواره نسبت به دوره‌هاي پيشين، دعوت از فيلمسازان حرفه‌اي و باتجربه در كنار جوانان و فيلمسازاني است كه در آغاز كار هستند. دليل اين دعوت هم تاكيد بر اهميت بسيار مبحث توليد و حمايت از آن براي بانك ‌پاسارگاد است. به اين ‌ترتيب احتمال توليد فيلم‌هاي بسيار تاثيرگذار بيشتر مي‌شود و همان‌طوركه پيش از اين گفتيم اين فيلم‌ها مي‌تواند اثرگذاري زيادي روي جامعه داشته باشند. اين كار قطعا راهكاري بسيار مناسب براي هدايت مخاطبان به سمت توليد و درنهايت گامي مهم در جهت دست يافتن به جهش توليد است.  يكي ديگر از ويژگي‌هاي خاص اين جشنواره اين است كه شركت‌ها و سازمان‌هاي توليدي كه در اين حوزه كارهاي ارزشمند همراه با خلاقيت و نوآوري انجام داده‌اند و حائز دستاوردهايي شده‌اند، مي‌توانند با گروه‌هاي فيلمساز وارد مذاكره شوند و آثار توليدي خود را به جشنواره ارسال كنند. در حقيقت پيوندي ميان جهان هنر و شركت‌ها و سازمان‌هايي كه غرق در كار اقتصادي خود هستند و ناخواسته به انعكاس و بازتاب اين فعاليت‌ها از طريق هنر بي‌توجه بوده‌اند، ايجاد خواهد شد.  
جشنواره فيلم كوتاه بانك ‌پاسارگاد هم‌اكنون در محله فراخوان ارسال آثار است. علاقه‌مندان مي‌توانند تا پايان شهريور، آثار خود را باتوجه به شرايط ذكر شده در سايت جشنواره به نشاني
 www.pasargadfilmfest.ir به دبيرخانه اين جشنواره ارسال كنند.  لازم به ذكر است جهت ايجاد انگيزه و تقدير از هنرمنداني كه آثار آنها در مرحله داوري نهايي برگزيده شود، جوايز ارزنده‌اي به اين ترتيب درنظر گرفته شده است: جايزه اول، جام زرين پاسارگاد و مبلغ ۲۰۰ ميليون ‌ريال، جايزه دوم جام سيمين پاسارگاد و مبلغ ۱۵۰ ميليون‌ ريال همچنين جايزه سوم، جام بلورين پاسارگاد و مبلغ 
۱۰۰ ميليون ريال. جوايز جشنواره در بخش فيلمسازان حرفه‌اي و با تجربه، از نفرات اول تا سوم به ترتيب جام زرين پاسارگاد و مبلغ 
۵۰۰ ميليون ريال، جام سيمين پاسارگاد و مبلغ ۳۵۰ ميليون ريال و جام بلورين پاسارگاد و مبلغ ۲۰۰ ميليون ريال خواهد بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون