• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

استيو بنن، مشاور و استراتژيست سابق ترامپ به اتهام كلاهبرداري بازداشت شد

هفتمين مجرم

محمدحسين لطف‌الهي

 

همزمان با آغاز به كار دولت دونالد ترامپ در ژانويه 2017، اتهامات زيادي از سوي دموكرات‌ها عليه برخي كارگزاران كارزار انتخاباتي جمهوري‌خواهان و شخص رييس‌جمهور امريكا مطرح شد؛ اتهاماتي كه در ابتدا از سوي دولت و سران حزب جمهوري‌خواه به «تلاش دموكرات‌ها براي انتقام‌گيري پس از شكست در انتخابات» تعبير مي‌شد اما گذشت زمان و به نتيجه رسيدن روندهاي قضايي در برخي از اين پرونده‌ها نشان داد كه نه تنها بسياري از اطرافيان رييس‌جمهور امريكا مجرم بودند بلكه هنوز زمان بسياري نياز است تا همه جرايم و اتهامات آنها تعيين تكليف شوند.دادستان‌هاي فدرال نيويورك روز پنجشنبه ضمن صدور دستور بازداشت استفان بنن، استراتژيست سابق رييس‌جمهور امريكا از اتهاماتي جديد عليه او و سه تن ديگر از اعضاي كارزار انتخاباتي دونالد ترامپ در سال 2016 پرده برداشتند. به گزارش نيويورك‌تايمز، استيو بنن به كلاهبرداري متهم شده و در شرح اتهامات او آمده است كه استراتژيست سابق دونالد ترامپ پس از راه‌اندازي كمپيني براي جمع‌آوري كمك‌هاي مالي به منظور ساخت ديوار در مرز امريكا و مكزيك، حجم زيادي از مبالغ جمع‌آوري‌شده را براي استفاده‌هاي شخصي هزينه كردند. دادستان‌هاي نيويورك در كيفرخواستي 
23 صفحه‌اي كه عليه او صادر كرده‌اند، گفته‌اند كه تنها در يك مورد استيو بنن از طريق يك موسسه غيرانتفاعي مبلغي حدود يك ميليون دلار را جمع‌آوري كرده و پس از اهداي چند هزار دلار براي ساخت ديوار «بخش قابل‌توجهي» از آن را براي خود نگه داشته است. به گفته دادستان‌هاي فدرال، كارزار «ما ديوار مي‌سازيم» كه از سوي بسياري از متحدان ترامپ حمايت مي‌شد توانسته بود مبلغي حدود 25 ميليون دلار براي ساخت ديوار جمع‌آوري كند و اكنون استيو بنن، برايان كولفاج، اندرو بادولاتو و تيموتي شي به‌دليل استفاده از كمك‌هاي مالي اين كارزار براي «زندگي شخصي» خود متهم هستند و در بازداشت به سر مي‌برند. به گفته دفتر دادستان شهر نيويورك، كولفاج به عنوان چهره اصلي و بنيانگذار اين كارزار، هزاران دلار از كمك‌هاي جمع‌آوري شده را براي «بريز و بپاش‌هاي زندگي پرهزينه شخصي خود» صرف كرده است. كولفاج در نيروي هوايي امريكا به كار مشغول بود و در جريان جنگ عراق در سال ۲۰۰۴ مجروح شد و هر دو پا و يك دست خود را از دست داد. در كيفرخواست همچنين آمده است كه اين سازمان غيرانتفاعي در كارزار تبليغاتي خود تاكيد كرده بود كه از پول‌هاي جمع‌آوري شده «به‌طور صددرصد» براي ساخت ديوار مرزي با مكزيك استفاده خواهد شد. بنن نيز به وضوح عنوان كرده بود كه «ما سازماني داوطلبانه هستيم» و «اهداكنندگان كمك مالي فرض را بر اين گذاشته بودند كه از پول آنها براي ساخت ديوار مرزي با كشور مكزيك استفاده مي‌شود.» به نوشته نيويورك‌تايمز، استيو بنن اندكي پس از بازداشت با قبول تامين وثيقه 5 ميليون دلاري از سوي دولت، از زندان آزاد شد. او در واكنشي كوتاه به اين اتفاقات گفت كه «اينها براي متوقف كردن كساني است كه مي‌خواهند ديوار بسازند.»
نقش ترامپ در پرونده بنن
در طول رقابت‌هاي انتخاباتي سال 2016، دونالد ترامپ وعده داده بود براي جلوگيري از ورود مهاجران غيرقانوني در مرز با مكزيك ديواري ساخته خواهد شد و بودجه ساخت اين ديوار بايد از سوي مكزيك تامين شود اما پس از پيروزي در انتخابات و در پي مخالفت دولت مكزيك با پرداخت بودجه ساخت ديوار، ترامپ وارد يك درگيري سياسي جدي با كنگره شد تا بتواند بودجه‌اي چند ميليارد دلاري براي ساخت ديوار به دست بياورد؛ اتفاقي كه باعث شد درنهايت هزينه ساخت ديوار از جيب ماليات‌دهندگان امريكايي تامين شود. ساعاتي بعد از انتشار خبر بازداشت استيو بنن، استراتژيست و مشاور پيشين رييس‌جمهور امريكا كه در ابتداي سال 2017 از قدرتمندترين افراد در كاخ سفيد به‌شمار مي‌رفت، ترامپ در نشست خبري در اين باره مورد سوال قرار گرفت. دونالد ترامپ در پاسخ به خبرنگاران گفت كه از برنامه جمع‌آوري كمك‌هاي مالي براي تامين مالي ديوار در مرز امريكا با مكزيك بي‌خبر بوده و نمي‌دانسته كه مشاورش در حال انجام چنين كاري است. ترامپ تاكيد كرد چيزي درباره اين پرونده نمي‌دانسته و مدت زماني طولاني از استيو بنن بي‌خبر بوده است. به‌رغم ادعاي ترامپ اما شواهدي وجود دارد كه نشان مي‌دهد كاخ سفيد در ماه‌هاي گذشته در تلاش براي سرپوش گذاشتن روي اين پرونده بوده و از همين رو احتمالا «مشكلات استيو بنن و ترامپ تازه آغاز شده است.» دو ماه پيش ويليام بار، دادستان كل امريكا تلاش كرد تا به صورت شبانه جفري برمن، دادستان منطقه منهتن نيويورك را بركنار كرده و سرپرستي جديد براي دادستاني اين منطقه منصوب كند. در آن زمان عنوان شد كه اين تلاش به منظور محافظت از برخي نزديكان ترامپ صورت مي‌گيرد، چرا‌كه جفري برمن در حال پيشبرد تحقيقاتي درباره عملكرد آنهاست. در اين ميان نام‌هايي نظير رودي جولياني و هراس از فاش شدن برخي فعاليت‌هاي او نيز ازسوي رسانه‌هاي امريكايي مطرح مي‌شد اما اكنون و پس از دو ماه كه دادستاني نيويورك دستور بازداشت استيو بنن را صادر كرده، مي‌توان دريافت كه اين اقدام احتمالا در راستاي محفاظت از مشاور پيشين رييس‌جمهور و در‌نهايت خود دونالد ترامپ صورت گرفته است. استيو بنن كه به عنوان يكي از چهره‌هاي مطرح جريان راست افراطي شناخته مي‌شود، در سال 2016 به عنوان استراتژيست اصلي كارزار انتخاباتي رييس‌جمهور امريكا نقش مهمي در پيروزي دونالد ترامپ در انتخابات ايفا كرد اما سرانجام در سال 2017 و پس از درگيري‌هاي متعددي كه با كارمندان كاخ سفيد داشت، از سمت خود به عنوان مشاور رييس‌جمهور بركنار شد.

 


همه مردان متخلف رييس‌جمهور

استيو بنن، اولين فرد از نزديكان رييس‌جمهور امريكا نيست كه به دليل جرايم مربوط به كارزار انتخاباتي جمهوري‌خواهان در سال 2016 بازداشت مي‌شود. پيش از اين نيز 6 نفر ديگر از كارگزاران دونالد ترامپ در كارزار انتخاباتي و در كاخ سفيد به دليل اعمال مجرمانه خود بازداشت و محاكمه شده‌اند و بر‌خلاف استيو بنن كه هنوز بايد مسير دادگاه را طي كند و پاسخگوي اتهاماتش باشد، حكم قطعي آنها صادر شده است. راجر استون، مشاور سابق دونالد ترامپ كه به نوشته رسانه‌ها دوستي ديرينه‌اي نيز با رييس‌جمهور امريكا داشته در پرونده‌اي مرتبط با دخالت روسيه در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ متهم شده بود كه علاوه بر دروغگويي نزد اعضاي مجلس نمايندگان و سناتورهاي امريكايي، به كارشكني در روند تحقيق مجلس نمايندگان و ارعاب شاهدان پرونده پرداخته است. او در نوامبر2020 از سوي دادگاه در 7 مورد مجرم شناخته شد و در فوريه 2020 دادگاه «استون» را به 40 ماه زندان محكوم كرد. اين حكم در حالي صادر شد كه دادستان‌هاي پرونده درخواست كرده بودند حداقل 7 سال زندان براي راجر استون در‌نظر گرفته شود اما ورود شخص ويليام بار، دادستان كل به پرونده و دخالت او باعث شد كه درخواست دادستان‌ها نقض شود و درنهايت دادگاه حكم 40 ماه زندان را براي مشاور رييس‌جمهور امريكا صادر كند. ترامپ اما با صدور فرماني او را عفو كرد تا راجر استون از رفتن به زندان بگريزد. مايكل كوهن، وكيل سابق دونالد ترامپ به جرم نقض قوانين مالي كارزارهاي انتخاباتي و دروغگويي به كنگره ايالات‌متحده به سه سال زندان محكوم شده است. اسناد و مدارك مرتبط با پرداخت حق‌السكوت به استورمي دنيلز، هنرپيشه فيلم‌هاي غيراخلاقي و كرن مك دوگال، مدل امريكايي منجر شد كه مايكل كوهن در زمينه نقض قوانين كارزارهاي انتخاباتي مجرم شناخته شود. او با پرداخت پول به اين دو زن تلاش كرده بود تا از رسوايي دونالد ترامپ، نامزد جمهوري‌خواهان در انتخابات رياست‌جمهوري سال ۲۰۱۶ ميلادي جلوگيري كند. مايكل كوهن در آن زمان وكيل شخصي دونالد ترامپ بود. جورج پاپادوپولوس، معاون كارزار ترامپ در سال 2016، از ديگر كساني بود كه بابت دروغ گفتن به اف‌بي‌آي عليه او اعلام جرم شد. پاپادوپولوس ۱۴ روز را در زندان گذراند. او گفته بود كه پيش از ورود به كارزار انتخاباتي ترامپ ديدارهايي را با دو رابط از روسيه داشته اما مشخص شد كه اين ديدارها پس از انتخاب شدن به عنوان معاون كارزار انتخاباتي ترامپ بوده است. پاول منافورت، رييس سابق كارزار ترامپ نيز بعد از محكوميت به اتهام تقلب مالياتي و كلاهبرداري از بانك، در حال گذراندن دوره حبس است. مايكل فلين، مشاور اسبق امنيت ملي ترامپ و ريك گاتز، از معاونان كارزار انتخاباتي امريكا نيز پيش‌تر به دليل دروغگويي به نهادهاي قانوني مجرم شناخته شده‌اند. مايكل فلين ژنرال بازنشسته ارتش امريكا است و دوران كوتاه انتصاب او به عنوان حلقه مشاوران نزديك ترامپ در سال ۲۰۱۷ هنوز با پس‌لرزه‌هاي حقوقي همراه است و پرونده قضايي او مي‌توانست به حبس طولاني‌مدت منتهي شود. فلين بعد از اقرار به دروغگويي به بازرسان درباره تماس‌هايش با مقام‌هاي روسيه‌اي، موافقت كرده بود در ازاي سبك‌تر شدن محكوميت خود با دادستان‌هاي امريكايي همكاري كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون