• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

سخنراني سرنوشت‌ساز بايدن

مترجم: گلي اصغري

اگر جو بايدن، نامزد دموكرات‌ها در رقابت‌هاي انتخاباتي ايالات‌متحده به عنوان چهل و ششمين رييس‌جمهور امريكا انتخاب شود، بعدها از سخنراني پنجشنبه شب او در شب اعلام رسمي نامزدي‌اش با عنوان لحظه «تعيين سرنوشت يك مرد و همگرايي يك ملت» ياد مي‌كنند. نامزد دموكرات‌ها توانست با مهم‌ترين سخنراني زندگي‌اش و وعده مقابله با ترس، تاريكي و طاعون دولت ترامپ به كمك نور، عشق و اميد، محبوبيت خود را به عنوان نامزد پيشرو ارتقا بخشد.
به گزارش «سي‌ان‌ان»، ترامپ و كارزار انتخاباتي‌اش ماه‌هاست تلاش مي‌كنند بايدن 77 ساله را به عنوان پيرمردي حواس‌پرت معرفي كنند كه دست‌هايش مي‌لرزد و تندروهاي چپ‌گرا در حزب دموكرات او را كنترل مي‌كنند. اما عملكرد بي‌نقص او اين حملات را به يك اشتباه محاسباتي تبديل كرده كه صرفا انتظارات را از بايدن پايين آورده است.
در ماه نوامبر مشخص مي‌شود جامعه عميقا دوقطبي امريكا به چشم‌اندازي كه دموكرات‌ها در سخنراني پنجشنبه شب طرح كردند، راي مي‌دهند يا خير؛ چشم‌اندازي كه بر پايه تنوع، عدم تبعيض و همذات‌پنداري و با وعده مقابله با چالش‌هاي دشواري چون تبعيض نژادي و تغييرات آب و هوايي بنا شده است.
در انتخابات رياست‌جمهوري، معمولا كساني موفق مي‌شوند كه خود را راه‌حل مشكلات رييس‌جمهور قبلي معرفي مي‌كنند. پنجشنبه‌ شب نيز دوستان و متحدين بايدن او را نقطه مقابل ترامپيسم خواندند. مردي كه شخصيت دارد و سعي مي‌كند سرگذشت كساني را كه با او ديدار مي‌كنند درك كند، درست برخلاف ترامپ كه خود را برتر از همه مي‌داند و وجودش سرشار از كينه‌توزي است. بايدن كه در صورت پيروزي در انتخابات ماه نوامبر به عنوان مسن‌ترين رييس‌جمهور تاريخ امريكا در دور اول شناخته مي‌شود، توانسته سابقه سياسي 50 ساله خود را به يك نقطه قوت تبديل كرده و آن را مرهمي براي دردهاي يك ملت بيمار، اندوهگين و پر از تفرقه معرفي كند.
او در سخنراني خود گفت: رييس‌جمهور كنوني امريكا مدت‌هاست اين كشور را به تاريكي محض فرو برده و جامعه را پر از خشم و ترس و تفرقه كرده است. من به شما قول مي‌دهم اگر به من اعتماد كنيد، از بهترين‌هاي اين كشور استفاده مي‌كنم نه از بدترين‌هاي آن. قول مي‌دهم در طرف نور بايستم، نه در طرف تاريكي. وقت آن است كه ملت امريكا دوباره كنار هم جمع شوند.
بر خلاف ترامپ كه نشان داده علاقه‌اي به شنيدن حرف‌هاي ديگران ندارد و حقيقت‌هاي علمي را نيز اگر متناسب با اهداف سياسي‌اش نباشد نمي‌پذيرد، بايدن خود را به عنوان رهبري معرفي مي‌كند كه همه‌چيز را مي‌خواند. در شرايطي كه ترامپ گزارش‌هاي اطلاعاتي عليه روسيه مبني بر تعيين جايزه براي كشتن سربازان امريكايي را رد كرده است، بايدن قول داد هر گونه تهديد عليه نظاميان امريكايي را جدي بگيرد و كوركورانه آن را رد نكند.  ترامپ كساني را كه بذر نفرت و تفرقه در جامعه مي‌كارند - از‌جمله نژادپرستاني كه در شارلوتسويل با مشعل راهپيمايي كردند- تشويق مي‌كند. اما بايدن گفت ديدن همين چيزها بود كه او را واداشت براي انتخابات رياست‌جمهوري نامزد شود و قول داد در برابر چنين اقداماتي بايستد. درست است كه بايدن تصوير سياهي را از وضعيت جامعه امريكا درگير با بحران كرونا و ركود اقتصادي و نژادپرستي به نمايش گذاشته و كشور را به يك ويرانه تشبيه كرده است، اما در عين حال مسيري را نيز براي بازگشت به شرايط عادي ترسيم مي‌كند.
او در سخنراني خود گفت: اشتباه نكنيد. اگر متحد شويم مي‌توانيم به اين عصر سياهي در امريكا پايان دهيم. ما اميد را بر ترس، واقعيت را بر خيال و عدالت را بر رانت‌خواري پيروز مي‌كنيم. تاريخ بار ديگر وظيفه مهمي را بر گردن ما گذاشته است. آيا مي‌توانيم به نسلي تبديل شويم كه بالاخره لكه ننگ نژادپرستي را از دامن كشورمان پاك مي‌كند؟ اين ماموريت ماست. شايد تاريخ بعدها بنويسد كه با به هم پيوستن عشق و اميد و نور در جنگ براي بازپس‌گيري روح ملت، پايان عصر تاريكي امريكا از امشب آغاز شد. اين جنگي است كه مي‌توانيم باهم در آن برنده شويم. بايدن و معاون اولش كامالا هريس به همراه همسران‌شان در پايان سخنراني بايدن با ماسك روي صحنه آمدند و نشان دادند چقدر مقابله با شيوع كرونا اهميت دارد. سپس براي جشن گرفتن با طرفداران به سمت پاركينگ رفتند، جايي كه حاميان‌شان در خودروهاي خود نشسته بودند و حال و هواي سينما- ماشين‌هاي دهه 1950 ميلادي را تداعي مي‌كردند. مردم چراغ‌هاي‌شان را روشن و خاموش مي‌كردند، پرچم امريكا را تكان مي‌دادند و بوق‌هاي‌شان را براي بايدن و هريس به صدا درمي‌آوردند تا خوشحالي خود را به اين شكل نشان دهند. همگي فاصله اجتماعي را رعايت كرده بودند، اما براي اولين‌بار در پنج ماهه اخير، شور و اشتياق دموكرات‌ها به نمايش عمومي درآمده بود و شاهد صحنه‌هايي بوديم كه در عصر كرونا كمتر مشاهده مي‌شود. بايدن را به عنوان سخنوري مي‌شناسند كه از جملات طولاني استفاده مي‌كند. اما سخنراني پنجشنبه او بريده بريده بود و مملو از جملات كوتاهي كه قصد داشت با استفاده از آن نشان دهد چرا بايد به رياست‌جمهوري ترامپ پايان داد. بايدن طوري سخن گفت كه انگار در كاخ سفيد است و در مقام رييس‌جمهور امريكا با هوادارانش حرف مي‌زند. او به زبان بدن و شخصيتي كه هر رييس‌جمهوري بايد آن را داشته باشد، پايبند بود، درست بر‌خلاف ترامپ كه از زمان ورود به كاخ سفيد، به هيچ‌يك از اين اصول توجهي نداشته است. دعوت بايدن از مردم امريكا براي اتحاد و تعهد دوباره به اصول جمهوري درست بر‌خلاف چيزي است كه انتظار مي‌رود ترامپ هفته آينده در سخنراني خود به نمايش بگذارد. ترامپ چند ماه مانده به راي‌گيري مردم را از رياست‌جمهوري بايدن مي‌ترساند و هشدار مي‌دهد كه در انتخابات ماه نوامبر تقلب مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون