• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

آنچه بايد درباره شاد بدانيد!

غزل لطفي

شبكه آموزش دانش‌آموزي (شاد) به عنوان زيرساخت آموزش مجازي كشور از ارديبهشت ماه سال جاري شروع به فعاليت كرده است. اين شبكه در ابتداي فعاليت كه همزمان با شيوع كروناويروس بود به جهت تحت پوشش قرار دادن ماه‌هاي پاياني سال تحصيلي فعال شد.  با توجه به پاندمي كرونا و خطراتي كه ممكن است تحصيل حضوري در مدارس داشته باشد و شروع سال تحصيلي (۱۵ شهريور) و در نظر گرفتن دستورالعمل‌هاي ستاد مديريت كرونا، شبكه شاد به عنوان تحصيل مكمل يا جايگزين وابسته به درگيري مناطق مختلف به اين ويروس، روند ارتقا و كاربردي‌تر شدن را در دستور كار خود قرار داد.  اين شبكه در حال حاضر داراي امكاناتي است كه در ذيل به بررسي آن مي‌پردازيم. 
- زيرساخت‌هاي شبكه شاد توسط خبرگان اين امر تقويت شده تا دسترسي و استفاده از آن سهل‌تر و سريع‌تر شود. 
- در ابتدا و بعد از دانلود اپليكيشن شاد، هويت دانش‌آموز توسط مدير مدرسه تاييد و به كلاس‌هاي مشخص اضافه مي‌شود. 
- بات حضور و غياب در اين شبكه امكان اعلام حضور در كلاس را همانند كلاس‌هاي حضوري فراهم كرده است. 
-در كلاس‌هاي درسي امكان دو سويه به جهت تدريس و سوال و پرسش بين معلم و دانش‌آموزان برقرار است. 
- پخش زنده و امكان صحبت و تبادل اطلاعات نيز يكي از امكانات شاد است.
-دانش‌آموز و معلم مي‌توانند در صفحه شخصي خود به انتقال مطالب بپردازند.
- كانال‌هاي محتوايي علاوه بر كانال‌هاي درسي، مكمل بخش‌هاي تربيتي و پرورشي شبكه شاد هستند؛ كانال‌هايي نظير قرآن و عترت، آموزش كودكان با نياز‌هاي ويژه، انجمن اوليا و مربيان و پخش زنده جشنواره‌هاي فرهنگي و آموزشي. 
-بانك سوالات جهت استفاده معلم و دانش‌آموز در اختيارشان است. 
-آزمون‌سازهاي استاندارد جهت ارزيابي تحصيلي تبيين شده تا تدريس همراه با آزمون پيشرفت آموزش را هر چه بيشتر كند. 
- ارتباط بين اولياي مدرسه و دانش‌آموزان جهت بررسي روند تحصيل در اين شبكه در نظر گرفته شده و همچنان برقرار است. اوليا مي‌توانند در اين بخش سوالات خود را نسبت به تحصيل فرزندشان به صورت پيام بگذارند تا مدرسه پاسخگوي آنها باشد و اگر تغيير در روند تحصيل دانش‌آموزي به چشم بخورد نيز از همين طريق توسط مسوولان آموزشي به اطلاع پدر و مادرها خواهد رسيد. 
-اوليا با استفاده از بات گزارش مردمي مي‌توانند سوالات يا كاستي‌هايي كه مي‌بينند را با مسوولان در ميان بگذارند.  همچنين دوره‌هاي آموزشي براي معلمان جهت بررسي و توجيه امكانات شاد نيز يكي از اتفاقات خوبي است كه با استفاده از تعطيلات تابستان افتاده و بسياري از سوالات و ابهامات در اين زمينه را رفع كرده است.  بايد در نظر داشت استفاده از شبكه آموزشي مجازي با توجه به تعداد زياد كاربران (حدود ۱۱ ميليون دانش‌آموز و هفتصد و پنجاه هزار معلم) نياز به همكاري تنگاتنگ وزارت آموزش و پرورش و وزارت ارتباطات و فناوري دارد تا نتيجه تلاش‌هاي متخصصان آموزش به بهترين كيفيت در اختيار دانش‌آموزان قرار بگيرد و معلمان هم بتوانند به بهترين نحو ممكن به تدريس بپردازند و اين مهم به دست نمي‌آيد مگر با اختصاص بستر مناسب نت، تا نه از كيفيت آموزش كاسته شود و نه از سرعت آن.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون