• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

بعد از يك سال و رخ دادن عجيب‌ترين اتفاق‌ها

ليگ نوزدهم به پايان رسيد

سامان سعادت

وقتي در غروب ۳۱ مرداد سال ۱۳۹۸ سوت آغاز رقابت‌هاي ليگ به صدا درآمد هيچ كس تصورش را نمي‌كرد، فصلي به ‌شدت پرفراز و نشيب پيش روي فوتبال باشد. فصلي كه دقيقا يك سال به طول انجاميد و روز پنجشنبه ۳۰ مرداد با انجام ۸ بازي همزمان به پايان رسيد. باشگاه‌هاي ايران در يك‌سال گذشته با انواع و اقسام مشكلات دست و پنجه نرم كردند. حواشي به اوج خودش رسيد و فشارهاي بين‌المللي و پرونده‌هاي مالي كمر باشگاه‌ها را تا كرد. كرونا آمد و ليگ را تا مرز تعطيلي برد. بعد با هزار حرف و حديث و جار و جنجال مسابقات آغاز شد و بعد از آن بزرگ‌ترين نگراني دلسوزان فوتبال از كيفيت مسابقات به حفظ جان بازيكنان و كادر فني و ساير اعضاي تيم‌ها تبديل شد. نيمكت تمامي تيم‌ها جز 3 تيم در طول فصل تغيير كرد و در نهايت با مشخص شدن 16 تيم اول تا شانزدهم مسابقات به اتمام رسيد. ليگ نوزدهم هم به پايان رسيد در حالي كه عده‌اي هلهله‌كنان بودند و برخي ديگر با چشمان گريان مستطيل سبز را ترك كردند.

 

خدا را شكر تلفات نداشتيم

طبق گفته پزشكان براي اينكه بفهميم كسي به بيماري كرونا مبتلا شده بايد يك دوره ۱۴ روزه صبر كنيم ولي با اغماض مي‌توانيم فعلا بگوييم كه خدا را شكر در ايام رقابت‌هاي ليگ برتر و ليگ يك كه تقريبا دو ماه به طول انجاميد جز موارد ابتلاي خفيف برخي بازيكنان و اعضاي كادر فني مشكل ديگري به وجود نيامد و به احتمال زياد اين بزرگ‌ترين دستاورد ليگ امسال بود. البته با توجه به بي‌خيالي سازمان ليگ و فدراسيون فوتبال و گاهي سهل‌انگاري اعضاي تيم بايد بگوييم، گذر كردن سلامت فوتبال از اين تونل وحشت فقط كار خدا بوده است! از مسابقات باشگاهي امسال ايران 3 رقابت ديگر(دو نيمه نهايي و فينال جام حذفي) مانده و اميدواريم اين 3 مسابقه هم بدون مشكل برگزار شود.

 

مجيدي يكي از اهدافش را تيك زد

در هفته آخر رقابت‌هاي ليگ نوزدهم، تيم‌هاي پرسپوليس و استقلال و فولاد مهم‌ترين بردهاي هفته را به دست آوردند. پرسپوليس قهرمان زودهنگام مسابقات با ۳ گل، سايپا را شكست داد تا با ۶۷ امتياز ركورد امتيازگيري در رقابت‌هاي يك فصل را بشكند. استقلال تيم دوم جدول در بوشهر، شاهين از پيش سقوط كرده را با نتيجه ۴ بر يك از پيش رو برداشت تا علاوه بر تثبيت نايب قهرماني، سهميه آسيا را هم به دست آورد. كسب سهميه يكي از 3 قولي بود كه مجيدي در اوج بحران استقلال در دوران پساكرونا به هواداران تيم داده بود. فولاد نيز در يكي از حساس‌ترين ديدارهاي هفته مقابل تراكتور با يك گل به پيروزي رسيد و بليت ليگ قهرمانان آسياي فصل بعد را به دست آورد. اين برد در شرايطي به دست آمد كه تراكتور تنها با يك تساوي هم مي‌توانست سهميه‌اش را قطعي كند اما باخت تا براي رسيدن به آسيا چشم‌انتظار جام حذفي بماند. موفقيت فولاد در شرايطي به دست آمده كه نيمكت فولاد جزو 3 نيمكت بدون تغيير ليگ به حساب مي‌آيد.

 

بوشهر را از دست داديم

يكي از اتفاقات تلخ فصل نوزدهم سقوط هر دو نماينده بوشهر به ليگ دسته يك است. در پايان هفته سي‌ام علاوه بر شاهين كه از دو هفته قبل سقوطش قطعي شده بود، پارس جنوبي جم نيز با با شكست مقابل نفت مسجد سليمان راهي سطح دوم فوتبال كشور شد تا سال بعد استان فوتبال خيز بوشهر، نماينده‌اي در ليگ نداشته باشد. پارس در شرايطي سقوط كرد كه اگر در بازي آخرش به پيروزي دست پيدا مي‌كرد با توجه به شكست سايپا مقابل پرسپوليس در ليگ ماندني مي‌شد و دو تيم خودروساز پيكان و سايپا در رتبه‌هاي چهاردهم و پانزدهم قرار مي‌گرفتند.

 

شيخ آقاي گل شد

شيخ دياباته، مهاجم تنومند استقلال با دو گلي كه در بازي آخر تيمش مقابل شاهين بوشهر به ثمر رساند با ۱۵ گل، كفش طلاي فوتبال ايران را از آن خود كرد. آخرين باري كه يكي از بازيكنان استقلال اين عنوان را به دست آورده بود، برمي‌گردد به فصل ۸8-۸7 كه آرش برهاني با ۲۱ گل زده، آقاي گل شد. بعد از دياباته، شهريار مغانلو با ۱۳ گل دوم شد و علي علي‌پور و عيسي آل‌كثير با ۱۲ گل سوم شدند. در جدول پاس گل نيز مهدي قائدي ديگر مهاجم استقلال و زوج موفق شيخ با دادن ۸ پاس گل به همراه ميلاد جهاني از صنعت نفت مشتركا عنوان بهترين گل‌ساز ليگ را به دست آوردند.

 

دستكش طلا در دستان پيام

در ليگ كم‌ گل امسال كه بهترين خط حمله‌اش يعني استقلال آمار ۱.۷ گل در هر بازي را به ثبت رساند، آمار كلين ‌شيت گلرها به همان نسبت بالا بود. در فصلي كه عليرضا بيرانوند چندان در پرسپوليس حداقل از نظر بسته نگه داشتن دروازه موفق نبود و در اواسط فصل هم به بلژيك رفت، پيام نيازمند دروازه‌بان آماده سپاهاني‌ها با ثبت ۱۷ كلين ‌شيت دستكش طلاي ليگ را به خودش اختصاص داد. بعد از او رشيد مظاهري و شهاب گردان با ۱۴ كلين شيت دوم شدند و مهدي رحمتي هم با ۱۲ كلين شيت سوم شد.

آمار ليگ

در پايان ليگ نوزدهم پرسپوليس با ۲۱ برد بهترين عملكرد را از خودش به جا گذاشت. نفت مسجد سليمان با ۱۷ تساوي از اين حيث ركورددار شد و شاهين شهرداري بوشهر با ۱۶ باخت، عنوان بازنده‌ترين تيم ليگ را به خودش اختصاص داد. شاهين تنها با ۴ برد در كنار پارس جنوبي كمترين برد را در فصل نوزدهم به ثبت رساند. كمترين تساوي ليگ هم با ۴ تساوي به پرسپوليس رسيد. عنوان كمترين باخت هم به‌ طور مشترك در اختيار تيم‌هاي پرسپوليس، استقلال و سپاهان قرار گرفت. استقلال با به ثمر رساندن ۵۵ گل بهترين خط حمله ليگ و پرسپوليس با ۱۷ گل خورده بهترين خط دفاع ليگ لقب گرفتند. بدترين خط دفاع ليگ با ۵۷ گل خورده به شاهين شهرداري بوشهر تعلق گرفت و ضعيف‌ترين خط حمله هم به پارس جنوبي جم با تنها ۲۰ گل زده رسيد.

 

ليگ بعدي چه زماني آغاز مي‌شود؟

۳۰ مرداد ليگ نوزدهم تمام شد. قرار است تا سيزدهم شهريور رقابت‌هاي جام حذفي به پايان برسد. همچنين 4 نماينده فوتبال كشورمان در آسيا هم بايد اواخر شهريور در قطر حاضر شوند و بازي‌هاي باقيمانده دور گروهي را برگزار كنند. در كنار فشردگي مسابقات، معضل كرونا هم همچنان وجود دارد. به اين ترتيب شروع فصل بعد مسابقات يك چالش جدي براي سازمان ليگ خواهد بود. البته معضل فشردگي مسابقات براي همه ليگ‌هاي دنيا وجود دارد، چراكه تمام كشورهاي دنيا با پاندمي درگير هستند و به خاطر برگزاري جام جهاني ۲۰۲۲ در فصل زمستان در كشور قطر مجبورند، مسابقات داخلي‌شان را در دو فصل پيش رو زودتر سر و سامان بدهند. با اين تفاسير به نظر مي‌رسد، مهر ماه شاهد شروع ليگ بيستم خواهيم بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون