• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4724 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۱ شهريور

رونالد كومان به هدفش رسيد

بارسا يك بار ديگر به آغوش هلندي‌ها پناه برد

رونالد كومان به اردوگاه نيوكمپ خواهد رفت. سرمربي جديد بارسلونا هيچ‌گاه اعتماد به نفسش را از دست نداده و از جا‌ه‌طلبي‌هايش كوتاه نيامده است. مشخص است كه كل دوران حرفه مربيگري‌اش در تلاش بوده به بارسلونا برگردد. جايي كه او به مدت 6 سال در آن به عنوان بازيكن كار كرده بود و دو سال هم در كسوت مربي دستيار لوييس فن‌خال بوده است. 
طي دو دهه بعد از ترك كاتالونيا كومان ۱۰ شغل را تجربه كرده است. او طي اين ۱۰ مرحله و حتي در هيجان‌انگيزترين شغلش يعني سرمربيگري تيم هلند اين تصور را به ديگران مي‌داد كه در حال عبور است. او حالا به مقصد خود رسيده.
به‌ازاي تمام مراحلي كه رونالد كومان پشت سر گذاشته است او تجربه كسب كرده و به نظر نمي‌رسد او امروز نگران آشنايي با حال و هواي باشگاه و فرهنگ حاكم بر آن باشد. او يك بار تجربه ناهمراهي با حس و حال باشگاه را داشته است. مخصوصا در آخرين ديداري كه او در ليگ برتر انگليس روي نيمكت اورتون نشسته بود و تيمش با نتيجه ۵ بر ۲ مقابل آرسنال در گوديسون پارك شكست خورد. فرداش كومان با آلاردايز جايگزين شد. بارسلونا بايد از آن بخش از روزمه كومان چشم‌پوشي كند. 
كومان در ليگ برتر انگليس كسي بود كه تنها به نتايج اهميت مي‌داد و نه هيچ چيز ديگري. او در دو فصل حضور در ساوتهمپتون اين تيم معمولا رده پاييني را به رتبه‌هاي هفتم و ششم ليگ رساند. در اورتون انتظارات از او چند برابر شد. گوديسون پارك الزامات بيشتري نسبت به ساوتهمپتون داشت اما مدافع پيشين تيم ملي هلند علاقه‌اي به متافيزيك حاكم بر باشگاهي مانند اورتون نداشت.  بارسلونا بيشتر از آنكه يك تيم فوتبال باشد يك مفهوم است. آنها محور ايالت كاتالان هستند و با افتخار شعار مي‌دهند: «ما بيشتر از يك باشگاه هستيم.» اورتون هم معتقد است چيزي بيشتر از يك باشگاه است. در ابتدا به نظر مي‌رسيد كومان اين منحصربه‌فرد بودن را تصديق مي‌كند. او در ابتدا بعد از كش‌وقوس‌هاي فراوان در مورد جايگزيني روبرتو مارتينز اسپانيايي در بندر ليورپول مورد استقبال قرار گرفت. با اين حال او با چشمان كمي بسته و ابروي بالاداده به اطرافش مي‌نگريست. كومان به وضوح علاقه‌اي به سنت‌هاي اورتون نداشت. او عكسي از درخت كريسمس كه با روبان‌هاي قرمز تزيين شده بود براي برخي از اورتوني‌ها ارسال كرد. رنگ قرمز در گوديسون توهين‌آميز است. مدير تيم بعدا مجبور شد درخت‌هاي جديدي با رنگ بندي متفاوت كه رنگ‌هاي منفور ليورپولي در آن به چشم نمي‌خورد به صورت آنلاين در سايت باشگاه قرار دهد. كومان اين اتفاق را تبديل به يك اپيزود كمدي كرد و همسرش را به خاطر بي‌توجهي به نگراني‌هاي اورتوني‌ها مورد شماتت قرار داد، اما اين دقيقا نشانگر نگرش كومان بود. 
موارد بسياري وجود داشت كه رفتارهاي او باعث ناراحتي‌هايي در گوديسون شد. كومان بعد از باخت تيمش مقابل رقيب همشهري كه با گل دقيقه ۹۴ مانه اتفاق افتاده بود با لبخند وارد كنفرانس مطبوعاتي شد. براي مرد هلندي اين فقط يك شكست بود اما براي اورتوني‌ها هرگونه كم‌آوردن مقابل ليورپولي‌ها يك فاجعه به حساب مي‌آيد. ديويد مويس كه 11 سال در اورتون بود اين اتمسفر را استنشاق كرده بود و به آن اهميت مي‌داد. براي كومان اين چيزها مهم نبود. هنگامي كه او به مشكل برخورد دوستان كمي براي دفاع از خود داشت. 
شروع دومين فصل حضور او در مرسي‌سايد بسيار ناخوشايند بود. او ۱۴۰ ميليون پوند در نقل‌وانتقالات هزينه كرد و انتظارات را بالا برد. سرنوشت كومان به سه بازيكن گره خورده بود كه او بدجور آنها را مي‌خواست. سيگوردسون و ديوي كلاسن دو بازيكن از اين ليست بودند كه با 
۷۰ ميليون پوند به جمع تافي‌ها اضافه شدند اما تاثيرگذاري بسيار كمي از خودشان نشان دادند. بازيكن سوم اليويه ژيرو بود كه كومان مي‌خواست او را جايگزين لوكاكو بهترين گلزن تيم كند. لوكاكو به منچستريونايتد رفته بود. ژيرو به گوديسون پارك نيامد و كومان بدون مهاجم نوك ماند و بعد از ۹ بازي از ابتداي فصل اخراج شد. آن زمان به نظر مي‌رسيد تنها حسرت كومان اين بود كه حركت رو به جلويش به سمت نيوكمپ با وقفه مواجه شده است. افراد زيادي در آن فصل در اورتون مسوول آن هرج‌ومرج‌ها بودند ولي همه‌چيز سر كومان شكست. 
با اين حال كومان در تيم ملي هلند دوباره كيفيت مربيگري خودش را نشان داد و لاله‌هاي نارنجي را از يك تيم ورشكسته تبديل به يك تيم مدعي كرد. او از ۶ فوريه ۲۰۱۸ تا همين روز سه‌شنبه كه بارتومپو مدير بارسلونا اعلام كرد كومان سرمربي جديد تيمش است هدايت هلند را برعهده داشت. او اين تيم را به يورو رساند و در ليگ ملت‌هاي اروپا نايب قهرمان كرد. بازسازي هلند كاري بود كه بسياري از مربيان از انجام آن ناتوان بودند. يكي از دلايل موفقيت كومان در هلند را مي‌توان آشنايي او با اتمسفر تيم دانست. مرد هلندي كه ۷۴بار پيراهن تيم ملي كشورش را برتن كرده بود مشكلي در اين زمينه نداشت. او حالا مسووليت يك بازسازي ديگر را برعهده گرفته است. از سمت ديگر كاتالان‌ها هم يك بار ديگر به آغوش هلندي‌ها پناه برده‌اند. اين شروعي رويايي براي كومان است. البته اين فقط قدم آغازين است. باتوجه به فاجعه‌اي كه در نيوكمپ رخ داده اصلاح وضعيت بسيار چشمگير خواهد بود. كومان شايد مجبور شود تغييراتي در سبك بازي خودش بدهد تا با شرايط سازگار شود.  بزرگ‌ترين ويژگي كومان كه جايگزين كيكه‌ ستين شده اين است كه او فلسفه‌هاي اساسي بارسا را مي‌شناسد و با آنها پيوندهاي عميقي دارد. اين شغل در واقع يك نوع عشق است نه كار. سرمايه‌گذاري عاطفي كومان در كاتالان مي‌تواند تا مدتي براي او زمان بخرد و اين مي‌تواند به كومان اطمينان خاطر بدهد با اولين باخت‌ها مورد هجوم رسانه‌ها قرار نخواهد گرفت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون