• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4725 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲ شهريور

جزييات جديد از پرونده ويلموتس گيت

تاج با هيچ كارشناسي مشورت نكرده بود قرار بود ويلموتس خودش ماليات بدهد

علي ولي‌اللهي

 

مهدي تاج، رييس سابق فدراسيون فوتبال چند روز بعد از اعلام محكوميت فدراسيون به پرداخت غرامت به ويلموتس بالاخره در انظار نمايان شد. او در مصاحبه ويديويي با «ورزش ۳» به سوالاتي پيرامون نحوه محكوميت و چرايي انتخاب ويلموتس و پرسش‌هايي از اين دست پاسخ داد. البته پاسخ‌هاي تاج حرف جديدي در بر نداشت و تكرار همان ادعاهاي سابق بود. ادعاهايي كه در اين يك سال بارها و بارها با يك فرمت از زبان تاج شنيده بوديم. مصاحبه‌كننده‌ها هم البته به نظر چندان عزمي براي به چالش كشيدن تاج نداشتند و خيلي راحت يا قانع مي‌شدند يا ترجيح مي‌دادند، گير ندهند. بيشتر كاربران فضاي مجازي نيز در واكنش به اين مصاحبه طولاني روي همين مساله دست گذاشتند كه تاج فرافكني مي‌كند و قرار نيست، توضيح مشخصي بدهد. ضمنا اين جمله كه «دو ساعت مصاحبه و دريغ از يك عذرخواهي» نيز به وفور در واكنش كاربران ديده مي‌شد. 
تنها مساله‌اي كه مي‌توان از مجموعه اظهارات تاج متوجه شد اين است كه او به عنوان رييس فدراسيون فوتبال هيچ‌گونه مسووليتي متوجه خود نمي‌داند و پرداخت غرامت ۶ ميليون و 200 هزار يورويي را ناشي از يك اتفاق مي‌داند. او مثل هميشه اين جمله عجيب را مي‌گويد كه اگر دقيقه ۹۴ از عراق گل نمي‌خورديم شايد الان ويلموتس سركارش بود. انگار كه جايزه تساوي برابر عراق دو ميليون يورو پول نقد بود و به اين ترتيب مشكل پرداخت دستمزد مرد بلژيكي را حل مي‌كرد. درمورد همين نگرش تاج ذكر چند نكته مهم به نظر مي‌رسد. يكي از مواردي كه باعث شده انتقادات زيادي از مهدي تاج بشود، نحوه مذاكره و فرمت بستن قرارداد او با سرمربي بلژيكي است. تاج بارها و بارها ادعا كرده هنگام مذاكره و عقد قرارداد از وجود مشاوران متخصص استفاده كرده است. او در اين راه از دو اسم نام مي‌برد. يكي جهانگير بيگلري، رييس كميته استيناف كنفدراسيون فوتبال آسيا و ديگري حميرا اسدي، رييس دپارتمان بين‌الملل فدراسيون فوتبال. تاج مي‌گويد از اين دو نفر درخواست كرده قرارداد كي‌روش را بخوانند و ايراداتش را برطرف كنند و قرارداد جديدي بنويسند كه به سرمربي جديد ارايه شود. با اين حال پيگيري‌هاي خبرنگار روزنامه اعتماد از فدراسيون فوتبال نشان مي‌دهد كه اظهارات تاج مغاير با واقعيت است. 
در وهله اول تاج در سفر به بلژيك از حضور هيچ مشاور متخصصي استفاده نكرده است و آن‌طور كه مشخص شده صرفا «بهروز زنجاني» كه اين روزها تبديل به جعبه سياه قرارداد ويلموتس شده را با خود برده است. همچنين تنها چيزي كه تاج از آقاي بيگلري و خانم اسدي خواسته بررسي قرارداد كي‌روش و مشخص كردن ضعف‌هايش بوده است. طبق گفته برخي منابع در فدراسيون فوتبال به خبرنگار روزنامه اعتماد اين دو نفر حتي نمي‌دانستند قرار است قرارداد جديد مقابل چه كسي گذاشته شود! گرچه بيگلري و اسدي حاضر به گفت‌وگو در اين زمينه نشدند اما براساس اخباري كه از فدراسيون رسيده، مشاوران ادعايي تاج صرفا يك فرمت آماده قرارداد يا اصطلاحا «قرارداد خام» مهيا كردند كه نه بار حقوقي مشخصي داشته و نه مسائل فني را در بر مي‌گرفته و اين خود تاج و دوستانش بوده‌اند كه بعدا جاهاي خالي آن را پر و به شكل يك قرارداد مشخص براي امضاي ويلموتس آماده كردند. 
نكته بعدي اينكه طبق گزارش‌هايي كه از فدراسيون به دست خبرنگار روزنامه اعتماد رسيده هيچ كدام از اين دو نفر پيش از امضاي قرارداد آن را مطالعه نكردند و گويا اصلا در اختيار اين افراد قرار داده نشد و آنها چند ماه بعد به قرارداد دسترسي پيدا كردند. از آن مهم‌تر اينكه در پيش‌نويس قراردادي كه آقاي بيگلري و خانم اسدي آماده كرده بودند، قرار بر اين شده بود كه ماليات برعهده خود سرمربي باشد و مربي جديد خارجي مثل مربيان سابق ماليات درآمدش در كشور ايران را روي دوش فدراسيون فوتبال نيندازد. اتفاقي كه در قرارداد ويلموتس به گونه‌اي ديگر رقم خورده و فدراسيون همانند ساير مربيان خارجي پيشين پرداخت ماليات ويلموتس را هم برعهده گرفته است. معلوم نيست چه كسي دوباره تصميم گرفته، ماليات سرمربي را در قرارداد وارد كند. 
آن‌طور كه مشخص است برخلاف اظهارات تاج بايد پاي بيگلري و اسدي را از قرارداد ويلموتس بكشيم بيرون. از سمت ديگر احمدرضا براتي، رييس كميته حقوقي فدراسيون فوتبال هم كه گمان مي‌رفت در عقد قرارداد مشاركت فعال داشته نيز هرگونه رابطه‌اي با اين قرارداد را تكذيب كرده است. او چند روز پيش در مصاحبه با ايسنا گفت:«برخلاف آنچه به‌طور اشتباه در برخي موارد از بنده به عنوان مسوول امور حقوقي فدراسيون ياد شده است، لازم به توضيح است كه بنده مسووليت كميته حقوقي و تدوين مقررات را برعهده دارم و مسووليت اصلي اين كميته نيز تدوين مقررات و آيين‌نامه‌هاست و موضوع مربوط به پرونده آقاي ويلموتس از ابتدا در حيطه كاري كميته ما نبوده و هيچ‌گاه اين كميته در پرونده ويلموتس مداخله‌اي نداشته است.»
البته ناگفته نماند طبق اطلاعاتي كه از فدراسيون رسيده بين كميته‌ها و دپارتمان‌هاي مختلف فدراسيون اختلافاتي جدي وجود دارد. اختلافاتي كه در هيات رييسه فدراسيون نيز مشخص است. همچنين مدتي قبل ابراهيم شكوري، سرپرست سابق دبيركلي فدراسيون فوتبال نيز از عدم هماهنگي بين بخش‌هاي مختلف فدراسيون گله كرده بود. حال برخي از افراد داخل فدراسيون نيز مي‌گويند يكي از كارهايي كه براتي مي‌كند اين است كه هر اتفاق بدي مي‌افتد هيچ مسووليتي نمي‌پذيرد و به راحتي پايش را بيرون مي‌كشد. 
به هر حال به نظر مي‌رسد كه تاج به تنهايي و در واقع با كمك وزارت ورزش قرارداد ويلموتس را منعقد كرده است چراكه هم تاج و هم وزير ورزش و معاونش اذعان دارند، بند پرداخت 3 ماه حقوق در صورت فسخ طرفين با پيشنهاد مسعود سلطاني‌فر وارد متن قرارداد شده است. همچنين تاج بارها و بارها در اظهاراتش روي اين نكته صحه گذاشته كه در مورد حقوق و دستمزد مربيان خارجي با وزير هماهنگ بوده است. دسته ديگري كه تاج را در انعقاد قرارداد ويلموتس همراهي كرده‌اند، اعضاي هيات رييسه فدراسيون فوتبال بوده‌اند. كساني كه تمام‌شان زير قرارداد را امضا كرده‌اند. چند روز پيش محمود اسلاميان، عضو هيات رييسه فدراسيون فوتبال اعلام كرد ما فقط از لحاظ فني ويلموتس را تاييد كرديم و دخالتي در بحث حقوق و دستمزد او نداشتيم. اظهارنظر عجيبي كه به نوعي عذر بدتر از گناه است و اين سوال را پيش مي‌آورد كه كدام عضو هيات رييسه صلاحيت لازم براي دخالت در مباحث فني فوتبال را دارد؟ همچنين چطور ممكن است، اعضاي هيات رييسه در بخشي كه تخصصش را ندارند اظهارنظر مي‌كنند اما در بخشي كه دقيقا مربوط به آنهاست يعني دستمزد سرمربي و بررسي اينكه آيا فدراسيون توانايي پرداخت دارد يا خير دخالت ندارند؟ 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون