• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4726 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ شهريور

واقعا ضدتبليغ بود!

رضا زندي

ارايه گزارش عملكرد و دادن آمارهاي چنين و چنان، در هفته دولت مرسوم است. يكي ديگر از حقوق دولت در همين هفته اما، بيان خيرخواهانه كاستي‌هاست. براي اصلاح، شايد بهبود، براي اينكه حداقل عقب‌تر نرويم! حيراني‌ام از اين است كه چطور با هدف تبليغ براي طرحي اقتصادي، بستر «ضدتبليغ»‌اش فراهم مي‌شود، آن‌هم در سطح رييس دولت.
١- سه هفته پيش، وقتي رييس‌جمهور از يك «گشايش اقتصادي» خبر داد، متعجب شدم. به اصطلاح، دو دو تا چهارتايي براي اين خبر مرتب نديدم. مي‌ديدم كه چطور اين خبر را با حساسيت دنبال مي‌كنند. مردم حق دارند. نگران معيشت روزانه‌شان، تضعيف دارايي‌شان و مشكلات عديده اقتصادي‌شان هستند. پس اين خبر به سرعت بر صدر اخبار نشست. طولي نكشيد كه متوجه شدم منظور رييس‌جمهور از آن گشايش بزرگ اقتصادي همان طرح فروش پته‌هاي نفتي است كه حدود دو ماه پيش درباره‌اش نوشته بودم. چنان برچسبي براي چنين طرحي، بزرگ‌تر از آن بود كه به سايه‌اش نبرد، و بُرد. 
٢- اظهارنظر زودهنگام رييس‌جمهور، درباره يك طرح اقتصادي، آن هم در شرايطي كه مردم تحت فشارند، آن هم پيش از آنكه در اركان مختلف دولت بر سر نحوه اجرايش اتفاق‌نظر حاصل شود، تنها يك خاصيت داشت: «ضدتبليغ.» ضدتبليغ براي طرحي كه اگر درست و كارشناسي و به دور از غوغاي سياست اجرا مي‌شد، شايد مي‌توانست يك بخش از پازل بزرگ مشكلات اقتصادي را پُر كند. آن هم شايد. آن هم يك بخش كوچك!
٣- «ايده اصلي گشايش اقتصادي را وزارت نفت نداده است به ما چارچوبي دادند كه به ‌صورت فني اين طرح را بررسي كنيم، هر وقت مصوبه‌اي ابلاغ شود وزارت نفت تنها مجري خواهد بود.» اين اظهارات وزير نفت دولت است. معلوم است كه وقتي ايده اصلي فروش پته‌هاي نفتي، از وزارت نفت نيست، اين وزارتخانه زمان براي بررسي تخصصي‌اش لازم دارد. در اين شرايط چرا رييس‌جمهور ماجرا را به گشايش اقتصادي ربط داده و چنين زودهنگام اعلام كرده‌اند، انگشت به دهانم! آن هم وقتي كه مي‌دانم در سطوح مختلف وزارت نفت نظرات گوناگوني درباره نحوه اجراي طرح فروش پته‌هاي نفتي وجود دارد.
٤- به نظرم اركان مختلف، بايد حواس‌شان به «ضدتبليغ‌ها» باشد. اين روش‌ها اعتماد مردم را جريحه‌دار مي‌كند. انتظارات را از طرح فروش پته‌هاي نفتي را چنان بالا برده‌ايد كه ديگر سخت بتوان به اجراي درست آن اعتماد كرد. حداقل فعلا. كليد اجراي درست طرحي كه مردم قرار است در آن مشاركت كنند، «اعتماد عمومي» است. با زدن برچسب گشايش اقتصادي به طرح فروش پته‌هاي نفتي، آيا مي‌توان در حد برچسبش به آن اعتماد كرد! باور كنيد سخت است. اگر روزي نوشتم كه «پته‌هاي نفت را رو كنيد» با اين وضعيت، فكر مي‌كنم بايد طرح فروش پته‌هاي نفتي را يا به تعويق بيندازيد يا آن را متوقف كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون