• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4726 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۳ شهريور

نخستين ماموريت جو بايدن در صورت پيروزي چيست؟

احياي اعتماد از دست رفته

ماجراي ويروس كرونا چيزهايي را به امريكايي‌ها يادآوري كرد كه يك قشر بالغ نيازي به يادآوري آن ندارند: دولت‌ها نمي‌توانند اولويت‌ها و دغدغه‌هاي‌شان را خود انتخاب كنند. اتفاقاتي كه خارج از مرزهاي امريكا رخ مي‌دهد قطعا روي راي نامزدها در انتخابات ماه نوامبر تاثير گذاشته و البته در صورت پيروزي بايدن، در همان ابتداي امر دولت او را با چالشي عميق روبه‌رو خواهند كرد. 
به نوشته پايگاه خبري تحليلي «واشنگتن‌پست» روسيه متزلزل شده و رو به زوال است: سال گذشته ميلادي در يك نظرسنجي مشخص شد كه 53 درصد از جوانان 18 تا 24 ساله روس خواستار مهاجرت هستند. با اين وجود روسيه با جدا كردن اوكراين از اروپا همچنان خواهان ايجاد تغيير در نقشه اروپاست. نانسي ثورندايك گرينسپن در كتاب «جاسوس اتمي: زندگي تاريك كلاوس فوكس» خود مي‌گويد فوكس به عنوان يك دانشمند اتمي از پروژه منهتن براي روسيه جاسوسي كرد و سال 1988 در آلمان شرقي درگذشت، اما در آن زمان هيچ يك از مقامات ارشد شوروي در مراسم خاكسپاري وي شركت نكردند. تنها يكي از مقامات 35 ساله ك.گ.ب به خاكسپاري او رفت كينه پوتين نسبت به غرب به مدت‌ها پيش از اتفاقاتي برمي‌گردد كه يك سال پس از خاكسپاري فوكس، افول روسيه را كليد زد. 
شي جين‌پينگ، رييس‌جمهور چين كه معتقد است اين امريكاست كه متزلزل شده صرفا براي «فنلاندي سازي» تايوان تلاش نمي‌كند -  اين اصطلاح از زماني به وجود آمده است كه شوروي تلاش كرد فنلاند را وادار كند تا از قوانين شوروي پيروي كند- بلكه خواستار تحت كنترل درآوردن اين «ايالت جدا شده» است. اگر مثلا چين در سال ۲۰۲۱ يكي از جزاير نزديك تايوان را تسخير كند، كدام كانديدا بهتر است؛ ترامپ  يا  بايدن؟ 
در آلمان كه چهارمين اقتصاد ملي بزرگ جهان را در اختيار دارد، در ماه مه نظرسنجي‌اي عرضه شد كه در آن از مردم مي‌پرسيد مهم‌ترين شريك آلمان كدام است؛ امريكا يا چين؟ ۳۷ درصد امريكا را انتخاب كردند و ۳۶ درصد چين را. در نظرسنجي همين موسسه در ماه سپتامبر ۲۰۱۹ امريكا ۲۷ درصد از چين جلوتر بود. در نظرسنجي ماه مه از نگاه آلماني‌هاي ۱۸ تا ۳۴ ساله، چين ۴۶ به ۳۵ نسبت به امريكا برتري داشت‌. اين سازمان مي‌گويد كاهش شديد اعتبار امريكا ربطي به مديريت ضعيف كرونا در اين‌ كشور ندارد و به قبل از آن برمي‌گردد.
در نظرسنجي‌اي كه ماه آوريل انجام شد، از ايتاليايي‌ها پرسيدند روابط نزديك با چين را ترجيح مي‌دهند يا رابطه با امريكا؟ در ميان پاسخ‌دهندگان، ۳۶ درصد به چين راي دادند و ۳۰ درصد به امريكا. تمايل اروپا به سمت چين در حالي است كه گزارش‌ها از انتقال يك ميليون مسلمان اويغور به اردوگاه‌هاي بازآموزي خبر مي‌دهند. تحقيقي كه در ماه مه در انگليس انجام شد، نشان مي‌دهد تنها ۲۸ درصد از مردم به رفتار مسوولانه امريكا در قبال جهان اعتماد داشتند و اين آمار ۱۳ درصد كاهش نسبت به ماه ژانويه را نشان مي‌دهد. اينكه سياست خارجي امريكا را در دست فردي بيسواد و دمدمي قرار دهيم پيامدهايي را به دنبال دارد. ترامپ درست مثل ويروس كرونا باعث شده برخي فرآيندها كه پيش از ظهور ترامپ و كرونا در ديناميك‌هاي جهاني وجود داشت، تشديد شود و شتاب پيدا كند. اما رويكرد ترامپ در قبال شي جين‌پينگ، «بزرگ‌ترين رهبر تاريخ چين»، اصلا سازنده نبوده  است و كمكي به بهبود اوضاع نكرده است.
مك‌مستر، ژنرال بازنشسته ارتش امريكا كه ۱۳ماه مشاور امنيت ملي ترامپ بود نگران است كه نكند خوشبيني بيش از حدي كه در دهه ۹۰ ميلادي در سياست خارجي امريكا وجود داشت، منجر به نااميدي در ميان جامعه امريكا شود‌. وان وودوارد، مورخ مشهور، در مقاله‌اي در سال ۱۹۶۰ گفته است فناوري‌هاي جديد در آن سال‌ها مثل جنگنده و موشك‌هاي بالستيكي كه زيردريايي‌هاي هسته‌اي حمل مي‌كردند، به «عصر امنيت آزاد» كشور پايان داد. شش دهه بعد در شرايطي كه اعتبار و نفوذ امريكا به پايين‌ترين حد خود از سال ۱۹۴۵ رسيده است، ديگر نه مي‌توان امنيت را آزاد خواند و نه اصلا ضمانتي براي تامين امنيت وجود دارد. 
رابرت كاپلان از گروه اوراسيا مي‌گويد روساي جمهور امريكا در دوران پس از جنگ سرد از نظر تفكر راهبردي در امور خارجه به شكل قابل توجهي ضعيف‌تر از روساي جمهور پيش از جنگ - از هري ترومن تا جورج  بوش پدر - عمل كرده‌اند.
كاپلان هشدار مي‌دهد كه امروز نبايد اين سخن از فيلسوف و مورخ روس آلكساندر سولژنيتسين را از ياد برد؛ فرزنداني كه از سوي والدين مثل بت پرستيده مي‌شوند و لوس بار مي‌آيند، از والدين خود بدشان مي‌آيد و وقتي كمي بزرگ شدند به هموطنان خود زور مي‌گويند.  كاپلان مي‌گويد چيني‌ها از نظر غرور ملي در مدارس به خوبي تربيت مي‌شوند؛ درست نقطه مقابل چيزي كه ما در دانشگاه‌ها و مدارس خود شاهد هستيم.  كشوري كه رهبرانش هر لحظه تصميم خود را عوض مي‌كنند، آن قدر نمي‌توانند مورد اعتماد باشند كه ديگر كشورها از آن الهام بگيرند يا به آن اتكا كنند. جورج كنان در «تلگرام طولاني» خود در سال ۱۹۴۶ مي‌گويد براي مقابله با تهديد شوروي در آن دوره، همه چيز به روحيه و سلامت جامعه بستگي دارد. اولويت نخست اين است كه امريكا بتواند اتحاد و اعتماد متحدين خود در اروپا و آسيا را بازيابي كند.
امسال مهم‌ترين چيزي كه راي‌دهندگان بايد در نظر بگيرند، اين است كه كدام نامزد مي‌تواند به اين توصيه‌ها بهتر عمل كند. هرچند زندگي پر از لحظاتي است كه انسان را با انتخاب‌هاي دشوار روبه‌رو مي‌كند و اين اولين  و آخرين  بار نيست.
ترجمه: گلي  اصغري

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون