• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3116 -
  • ۱۳۹۳ سه شنبه ۴ آذر

كري: پيشرفت‌هاي اساسي در مذاكرات داشتيم

به گزارش ايسنا، جان كري، وزير خارجه امريكا عصر دوشنبه پس از ديدار با وزير خارجه ايران و وزيران خارجه 1+5 در نشست خبري در وين گفت: در اين دور از مذاكرات توانستيم به پيشرفت‌هاي واقعي و محكمي درباره توافق بين‌المللي در مورد برنامه هسته‌يي ايران دست يابيم.
او در بخشي از سخنانش تاكيد كرد كه امروز به توافق هسته‌يي با ايران نزديك شده‌ايم. در موضوع رآكتورها نيز تا حدودي نگراني‌هاي امريكا رفع شده است.
كري افزود: احتمالا مذاكرات را در ماه دسامبر ادامه مي‌دهيم. وي در ادامه تلاش محمدجواد ظريف، همتاي ايراني‌اش را تحسين كرد اما گفت هنوز برخي اختلاف نظرهاي مهم وجود دارد كه نياز است درباره آنها كار شود.
وزير امور خارجه امريكا با اشاره به تمديد 7 ماهه مذاكرات گفت: مذاكرات سخت است و اگر مذاكرات آسان بود و ديدگاه‌هاي هر دو طرف به يكديگر نزديك بود در اين صورت ما مي‌توانستيم ماه‌ها و حتي سال‌هاي گذشته به توافق نهايي دست يابيم اما در اين چند روز آخر در وين توانستيم به پيشرفت‌هاي حقيقي و مهمي دست يابيم و ايده‌هاي جديدي را مشاهده كنيم.
او ادامه داد: زمان بيشتري نياز است تا بتوانيم به توافق جامع دست يابيم. اين مذاكرات زمانبر است و مسائل پيچيده و تكنيكي است. همچنين مذاكرات هسته‌يي زمان بيشتري مي‌طلبد زيرا ما نمي‌خواهيم كه صرفا هر توافقي را انجام بدهيم بلكه ما به دنبال توافق درست هستيم.
وي ادامه داد: قدرت‌هاي جهان نمي‌توانند تنها تا ابد به مذاكرات با ايران ادامه دهند بدون اينكه پيشرفت جدي حاصل شود. وي افزود: در اين دوران تمديد شده هيچ تعليق تحريم بيشتري نخواهيم داشت. جان كري اضافه كرد: اگرچه پيشرفت قابل توجهي در جهت دستيابي به توافق حاصل شده اما با وجود ايده‌هاي جديد ارايه شده هنوز در ماه‌هاي آينده مذاكرات سخت پيش خواهد رفت.
وي در پاسخ به سوالي درباره جزييات مذاكرات ايران و 1+5 گفت: من قصد ندارم در مورد تمام چيزهايي كه به‌ توافق رسيديم صحبت كنم. شكاف‌ها هنوز وجود دارد و بايد نظرات را نزديك كرد. بايد به سرعت به نتيجه برسيم. به يك راه‌حل امن‌تر و منطقي‌تر در ارتباط با نتايج توافقنامه (ژنو) برسيم.
او گفت كه ما در ماه دسامبر و هر چه سريع‌تر ديدار خواهيم كرد. در اين مدت تمام تعهدات ايران باقي خواهد ماند.
كري در ادامه اظهار كرد كه ايران در گذشته 200 كيلو اورانيوم غني شده تا 20 درصد داشت اما امروز آن را ندارد و پيشرفت پروژه اراك امروز متوقف شده است. يك سال پيش برنامه هسته‌يي ايران با سرعت داشت به سمت غني شدن پيش مي‌رفت اما امروز ايران اين روند را متوقف كرده و به عقب برگشته است.
وزير خارجه امريكا با اشاره به غني‌سازي پنج درصد در ايران اظهار كرد: اين مساله مفيدي است. سانتريفيوژها و رآكتورها به صورت قبل فعال نيست و من فكر مي‌كنم اين‌كار در نتيجه تلاش‌هاي ما به وجود آمد و اينكه فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران وسيع‌تر ازقبل نشد.
او با بيان اينكه بايد گفت‌وگوها ادامه پيدا كند افزود: در طول اين يك‌سال همه سود كردند. با هم كار كردند و به يك توافق رسيديم. ايران هم سعي كرده كه پايبند باشد. ما توانستيم كه مذاكرات را به نتايج خوب برسانيم و در واقع پيشرفت كرديم.
كري با اشاره به آخرين دور مذاكراتش با ظريف در عصر دوشنبه گفت: بعد از اينكه اين گفت‌وگو تمام شد به ديگر وزيران خارجه نتايج مذاكرات را انتقال دادم. ما بايد به يك برنامه توافق مشترك مي‌رسيديم كه تا حدودي به آن دست پيدا كرديم.
وي در مورد هماهنگي دولت امريكا و كنگره درباره بحث هسته‌يي ايران اظهار كرد: كنگره امريكا در مذاكرات بايد با دولت هماهنگي تنگاتنگي داشته باشد و ما به اين موضوع نيازمنديم البته همكاري كنگره با دولت امريكا را در مذاكرات نمي‌توان ناديده گرفت.
وزير خارجه امريكا در پاسخ به سوال خبرنگار ايراني مبني بر اينكه شما مي‌خواهيد همه‌چيز را از جمله پلوتونيوم، غني‌سازي و غيره را صفر كنيد پس كي تحريم‌ها را صفر مي‌كنيد؟ گفت: هنوز كه توافق جامع امضا نشده است و ايران به سمت توافق حركت كرده است و ما هم مقداري از تحريم‌ها را برداشته‌ايم. اگر ايران توافق جامع را امضا كند ما هم نگراني‌هاي ايران را درباره تحريم‌ها رفع مي‌كنيم.
كري با طرح اين سوال كه آيا ما مي‌خواهيم تحريم‌ها را لغو كنيم؟ گفت كه «بله. ما مي‌خواهيم لغوشان كنيم. ما به دنبال راهي براي پايان دادن به تحريم‌ها هستيم. اما اين فقط مساله شش كشور نيست بلكه مساله جهان است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون