• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4738 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۹ شهريور

مسموميت 120 نفر از مردم يك روستا در كرمانشاه

گروه اجتماعي | 120 نفر از مردم روستاي «شيخ‌صله» با آب آشاميدني مسموم شدند. با اينكه برخي منابع محلي علت اين مسموميت را آلودگي آب‌ شرب روستا عنوان كرده‌اند، مديرعامل شركت آب و فاضلاب كرمانشاه گفته است كه آب شرب لوله‌كشي روستا مشكل ندارد. 
خبر مسموميت اهالي روستاي شيخ‌صله ابتدا توسط «يدالله شكري»، فرماندار ثلاث باباجاني رسانه‌اي شد و او اعلام كرد كه ۱۲۰ نفر از مردم اين روستا مسموم شده‌اند ولي هنوز دليل اصلي مسموميت اين افراد مشخص نشده اما حدس ما اين است كه ناشي از آلودگي آب بوده است.
به گزارش ايرنا، دكتر «ابراهيم شكيبا»، معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي كرمانشاه نيز در گفت‌وگو با ايرنا در ارتباط با مسموميت برخي اهالي روستاي «شيخ‌صله» شهرستان ثلاث باباجاني گفت: به احتمال قوي مسموميت مردم اين روستا به دليل آلودگي آب بوده و اعلام كرد كه تيمي متشكل از دانشگاه علوم پزشكي، شركت آب و فاضلاب و هلال‌احمر به منظور شناسايي علل و رفع مشكل عازم روستاي شيخ‌صله مي‌شوند. او اظهار داشت: تا زمان رفع مشكل آلودگي آب، تلاش مي‌كنيم از طريق تانكر يا بطري آب موردنياز مردم روستاي شيخ‌صله را تامين كنيم.
يك روز پس از انتشار خبر مسموميت در اين روستا، فرماندار ثلاث ‌باباجاني آمار نهايي افراد مسموم در روستاي شيخ‌صله اين شهرستان را ۱۲۰ نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد ۸۹ نفر به صورت سرپايي مداوا و ترخيص شدند، ۱۱ نفر در مراكز درماني شهرستان تحت درمان هستند و ۲۰ نفر ديگر نيز با اتوبوس آمبولانس به مراكز درماني كرمانشاه اعزام شدند. به گفته فرماندار ثلاث باباجاني، 24 كودك در ميان مسموم‌شدگان هستند. شكري با بيان اينكه وضعيت اين روستا اكنون آرام و مشكل خاصي وجود ندارد، افزود: وضعيت اهالي اين روستا و آب شرب آن در جلسات شوراي سلامت و امنيت غذايي و مديريت بحران در شهرستان مورد بحث و بررسي قرار گرفت. فرماندار ثلاث باباجاني در ادامه با بيان اينكه روستاي شيخ‌صله حدود ۵۰۰ خانوار با ۲ هزار و ۵۰۰ نفر جمعيت دارد، گفت: اين روستا داراي آب لوله‌كشي است. شكري افزود: به منظور رفع مشكلات مربوط به آب روستا اقدام به شست‌وشوي مخزن آب و كلرزني كرديم و اميدواريم به‌زودي شاهد رفع مشكلات آب اين روستا باشيم. با اينكه فرض نخست مسموميت بالاي صد نفر از ساكنان روستا، مسمويت آب لوله‌كشي عنوان شده بود، مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان كرمانشاه اين فرض را رد كرد و گفت: آب شرب اين روستا را ديروز (دوشنبه) آزمايش و امروز نتايج آن را استخراج كرديم كه در اين آزمايش‌ها ثابت شد كه آب شرب روستا از نظر كيفيت مشكلي ندارد. «عليرضا كاكاوند» با بيان اينكه پس از اعلام خبر مسموميت تعدادي از اهالي روستاي شيخ‌صله بلافاصله تيمي را به منطقه براي بررسي موضوع اعزام كرديم، افزود: آب شرب لوله‌كشي روستا را در آزمايشگاه شركت نمونه‌برداري و آزمايش كرديم كه هيچ‌گونه آلودگي در آب شرب روستا مشاهده نشد. او با بيان اينكه آب روستاي شيخ‌صله از طريق يك چشمه در كنار رودخانه و چاه تامين مي‌شود، افزود: در گذشته نيز هيچ‌گونه مشكلي از نظر آلودگي آب شرب اين روستا نداشته‌ايم. مديرعامل شركت آب و فاضلاب استان كرمانشاه در ادامه سخنانش با بيان اينكه تعدادي از خانوارهاي اهل روستاي شيخ‌صله در حياط منزل خود و متاسفانه در كنار سيستم فاضلاب اقدام به حفر چاه غيرمجاز كرده‌اند، گفت: احتمال اينكه برخي اهالي روستا آب اين چاه‌ها را مصرف كرده و مسموم شده باشند، وجود دارد. كاكاوند افزود: اين چاه‌ها به صورت غيرمجاز براي مصارفي مانند آبياري مزرعه، تامين آب احشام و ساير مصارف حفر شده و ممكن است اهالي روستا از آب آن براي شرب هم استفاده كرده باشند. اين مقام مسوول با بيان اينكه آب شرب لوله‌كشي روستا به صورت مرتب از سوي شركت آب و فاضلاب و شبكه بهداشت پايش و كيفيت آن سنجش مي‌شود، گفت: آب شرب روستا به صورت دقيق و علمي پايش و آزمايش شد و هيچ‌گونه آلودگي در آن مشاهده نگرديد و كاملا سالم و بهداشتي است.
او همچنين اضافه كرد: متاسفانه روي آب چاه‌هاي غيرمجاز هيچ‌گونه كنترلي از نظر كيفيت و سلامت آب وجود ندارد و ممكن است آب اين چاه‌ها آلوده و غيرقابل شرب باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون