• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4739 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۰ شهريور

ترامپ خواهان معجزه است، دموكرات‌ها از ضرورت توجه به متخصصان مي‌گويند

واكسن انتخاباتي

محمدحسين لطف‌الهي

 

دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات‌متحده امريكا از زمان آغاز شيوع بيماري كوويد 19 در امريكا و ظاهر شدن تبعات اقتصادي ناشي از آن، محبوبيت خود و بسياري از دستاوردهاي دولت به‌ويژه در حوزه اقتصادي را در خطر نابودي مي‌بيند، از همين‌رو تلاش دارد تا با دستيابي به واكسن كرونا تا پيش از برگزاري انتخابات رياست‌جمهوري، برگ برنده‌اي براي پيروزي در اين رقابت دشوار دست و پا كند؛ خواسته‌اي كه ممكن است به افزايش فشار بر متخصصان بهداشتي امريكا براي رونمايي پيش از موعد از واكسن و چشم‌پوشي از تست‌هاي نهايي مورد‌نياز براي تاييد آن منجر شود. در همين راستا كامالا هريس، معاون اول جو بايدن هشدار داده كه «بدون تاييد متخصصان نبايد دست به توليد انبوه واكسن زد و نمي‌توان از مردم خواست كه بر‌مبناي فرضيه‌هاي رييس‌جمهور جان خود را به خطر بيندازند»؛ هشداري كه به آغاز چالشي جدي ميان كانديداهاي رياست‌جمهوري امريكا منجر شد.
رييس‌جمهور امريكا روز دوشنبه طي نشست خبري در كاخ سفيد وعده داد كه واكسن كرونا خيلي زود در دسترس مردم قرار خواهد گرفت و ايالات‌متحده از اين بحران رهايي خواهد يافت. او همچنين عليه كامالا هريس موضع‌گيري كرد و با بيان اينكه او «ليبرال‌ترين عضو كنگره» است، خواهان عذرخواهي دموكرات‌ها به دليل اتخاذ مواضع «بي‌پروايانه» عليه واكسن كرونا و بي‌توجهي به سلامت شهروندان امريكايي شد. دونالد ترامپ گفت: «آنها بايد عذرخواهي كنند چون سخنان و اظهارات بدون ملاحظه آنها درباره واكسن به معني به خطر انداختن جان مردم است. آنها با اين سخنان علم را تضعيف مي‌كنند. زماني كه اين واكسن در دسترس عموم مردم قرار گيرد، شما را شگفت‌زده خواهد كرد و مواضع دموكرات‌ها چيزي جز يك موضع‌گيري سياسي و بي‌پايه و اساس نيست.» رييس‌جمهوري امريكا ادامه داد: «توليد اين واكسن احتمالا مي‌توانست دو يا سه سال زمان ببرد اما به جاي آن قرار است به زودي توليد شود و ما احتمالا حتي در ماه اكتبر آن را توليد مي‌كنيم. اين واكسن بسيار امن و موثر است. مردم جهان از بابت توليد آن بسيار خوشحال خواهند شد.» ترامپ گفت: « ما در درمان و كاهش تلفات به ۸۵درصد از آوريل پيشقدم بوده‌ايم. با رهبري من، ما واكسني را هر چه سريع‌تر توليد مي‌كنيم و ركورد مي‌زنيم.»
اين صحبت‌هاي ترامپ بلافاصله با واكنش كارزار انتخاباتي دموكرات‌ها روبه‌رو شد و آنها در بيانيه‌اي اظهارات رييس‌جمهور را «تحريف سخنان كامالا هريس» توصيف كردند. در بيانيه كارزار انتخاباتي جو بايدن آمده است: «رييس‌جمهور در واقع سخنان كامالا هريس را تحريف كرده است، او دقيقا همان چيزي را گفت كه پيش‌تر جو بايدن گفته بود. دموكرات‌ها مي‌خواهند مردم امريكا از واكسني استفاده كنند كه مورد تاييد متخصصان و مسوولان بهداشتي باشد و آنها به خطر انداختن جان مردم بر‌مبناي اظهارات سياسي رييس‌جمهور را امري غيرقابل دفاع مي‌دانند.» كامالا هريس، معاون اول جو بايدن صبح دوشنبه به وقت محلي در گفت‌وگو با شبكه خبري سي‌ان‌ان گفته بود كه حاضر نيست به سخنان ترامپ اعتماد كند. او تصريح كرد: «من به هيچ‌وجه نمي‌توانم به صحبت‌هاي دونالد ترامپ و توصيه‌هاي او درباره ويروس كرونا گوش فرا دهم و به آن اعتماد كنم. صحبت كردن درباره كارآمدي و مورد اعتماد بودن يك واكسن كار متخصصان بهداشتي است و تا اين متخصصان صحبت‌هاي رييس‌جمهور را تاييد نكنند نبايد به او اعتماد كرد.» هريس اضافه كرد: «بايد نگران متخصصان بود. آنها تحت فشار خواهند بود تا سكوت كنند يا در تاييد سخنان ترامپ حرف بزنند، چراكه او تنها به انتخاباتي كه 60 روز ديگر برگزار مي‌شود فكر مي‌كند و مي‌خواهد طوري مساله را نشان دهد كه گويا خود او رهبري مقابله امريكا با ويروس كرونا را در اختيار داشته؛ در حالي كه اين‌گونه نيست.»

«به ترامپ اعتماد نكنيد»
پس از صحبت‌هاي ترامپ عليه هريس، جو بايدن به سرعت به دفاع از معاون اول خود برخاست. او كه به پنسيلوانيا سفر كرده بود، گفت: «اگر همين فردا واكسن كرونا با تاييد متخصصان به بازار بيايد، يك روز را هم براي استفاده از اين واكسن تلف نخواهم كرد.» او همچنين اضافه كرد: «ما بايد ببينيم دانشمندان چه مي‌گويند و به درستي اطلاع يابيم كه نظرات آنها چيست. تا اين اطلاعات وجود نداشته باشد نبايد بر‌مبناي حرف‌هاي ترامپ عملي انجام داد.» بايدن وعده داده در صورت دستيابي متخصصان به واكسن و تاييد آن از نظر پزشكي، او نيز به مردم توصيه خواهد كرد اين واكسن را تزريق كنند حتي اگر اين كار براي او به قيمت شكست در انتخابات رياست‌جمهوري تمام شود. او تاكيد كرد: «به ترامپ اعتماد نكنيد.»

بي‌اعتمادي جامعه به دولت
بر‌اساس نظرسنجي اخير CBS، اين تنها دموكرات‌ها نيستند كه اعتمادي به سخنان رييس‌جمهور امريكا درباره ويروس كرونا ندارند. اين نظرسنجي عنوان مي‌كند كه تنها 40‌درصد مردم امريكا آنچه دونالد ترامپ درباره كرونا مي‌گويد، باور مي‌كنند. اين در حالي است كه در ماه مارس اين عدد 46درصد بوده و ترامپ به مرور زمان هرچه بيشتر درباره كرونا صحبت كرده بي‌اعتمادي مردم نيز به او بيشتر شده است. بيشتر شركت‌كنندگان در اين نظرسنجي گفته‌اند اميدي به رونمايي از واكسن در كوتاه‌مدت ندارند و با استناد به آنچه متخصصان مطرح امريكا از جمله آنتوني فائوچي گفته بودند، ماسك زدن، تعطيلي مراكز عمومي و فاصله‌گذاري اجتماعي را راهكار مقابله با كرونا مي‌دانستند. به گفته اين افراد، عدم پايبندي رييس‌جمهور به توصيه‌هاي پزشكان نظير ماسك زدن، ازجمله موارد تاثيرگذار در تشديد وضعيت فعلي بوده است. نگاهي به صحبت‌هاي متخصصان نيز نشان مي‌دهد در‌حالي كه هنوز مراحل اوليه تست‌هاي انساني واكسن‌ها نيز نتيجه‌اي در بر نداشته، نمي‌توان انتظار داشت واكسني با اين سرعت آماده شود. علاوه بر افكار عمومي، مسوولان محلي نيز به عملكرد دولت در‌خصوص مقابله با كرونا انتقادات زيادي دارند. اندرو كومو، فرماندار ايالت نيويورك در ادامه انتقادهاي تند خود از نحوه عملكرد دونالد ترامپ در مقابله با شيوع ويروس «كوويد۱۹» گفت: او مسوول سرايت اين بيماري به نيويورك است. به نوشته پايگاه خبري هيل، كومو طي نشستي خبري با انتقاد از ترامپ به‌دليل تخصيص ندادن بودجه مورد‌نياز براي رفع و رجوع كردن عواقب همه‌گيري كرونا در شهر و ايالت نيويورك گفت: او به دليل ممنوع نكردن سفر اروپايي‌ها به امريكا، مسوول شيوع اين ويروس است. او در اين باره توضيح داد: «دونالد ترامپ باعث طغيان كوويد در نيويورك شد. اين، واقعيت است. اين حقيقتي است كه خود او به آن اذعان كرده و سي‌دي‌سي و آنتوني فائوچي نيز اذعان كرده‌اند.» بر اين اساس، فرماندار ايالت نيويورك با انتقاد از ترامپ به‌دليل «چيني» خواندن ويروس كرونا و ممنوع نكردن سفر اروپايي‌ها به امريكا، نهادهاي درماني اين كشور ازجمله سي‌دي‌سي و موسسه ملي بهداشت و همچنين وزارت امنيت داخلي دولت ترامپ را بي‌كفايت خواند. كومو در نشست خبري روز سه‌شنبه به وقت محلي اظهار داشت: «اين ويروس امريكايي‌هاي بسيار بيشتري را در مقايسه با چيزي كه شما نگران آن در مرزهاي جنوبي هستيد، كشته است. اين كشور افراد بسيار بيشتري را در مقايسه با كشورهاي ديگر در جهان بر اثر كوويد از دست مي‌دهد.» او ادامه داد: «مي‌دانيد چه كسي اين كار را كرد؟ بي‌كفايتي دونالد ترامپ و اكنون نيز آنها بودجه فدرال براي كمك به بازسازي صدمات اين شبيخوني (ويروس كرونا) كه خودشان خلق كردند را ارايه نمي‌كنند.»

 


فائوچي: واكسن كرونا تا انتخابات‌ امريكا آماده نمي‌شود

برخلاف ادعاهاي رييس‌جمهور امريكا، مدير موسسه ملي آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا تاكيد كرد كه واكسن كرونا تا انتخابات رياست‌جمهوري 2020 امريكا آماده نخواهد شد. دكتر «آنتوني فائوچي» مدير موسسه آلرژي و بيماري‌هاي عفوني امريكا ادعاهاي اخير «دونالد ترامپ» رييس‌جمهور امريكا را مبني بر آماده شدن واكسن كرونا تا انتخابات رياست‌جمهوري سوم نوامبر ۲۰۲۰ رد كرد. بنا بر گزارش شبكه «سي‌ان‌بي‌سي»، فائوچي كه يكي از اعضاي كليدي كارگروه كاخ سفيد در زمينه مقابله با كروناست، روز گذشته در يك كنفرانس خبري تصريح كرد كه آماده شدن واكسن كرونا تا انتخابات امريكا بعيد است و احتمالا تا پايان سال جاري ميلادي اين واكسن آماده مي‌شود. شيوع بيماري كرونا در امريكا همچنان روندي صعودي را طي مي‌كند و طبق آخرين آمار دانشگاه «جانز هاپكينز» تا زمان نگارش اين گزارش، تاكنون دست‌كم ۶ ميليون و ۳۲۸ هزار و ۵۴ امريكايي به ويروس كرونا آلوده شده‌اند و از آن ميان 
۱۸۹ هزار و ۶۹۸ نفر نيز جان خود را از دست داده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون