مجلس به افزايش قيمت بليت هواپيما ورود كرد
نرخ بليت هواپيما
كشمكش دولت، بخش خصوصي و مجلس
قرار است از اول آبان ماه بليتهاي هواپيما افزايش يابند. در همين راستا روز گذشته رييس سازمان هواپيمايي گفت: هيچ ايرلايني حق ندارد زودتر از آبان قيمتها را افزايش دهد؛ همه پروازها كف و سقف قيمتي دارد و براساس آن تعيين ميشود. تورج دهقانيزنگنه با بيان اينكه قيمتگذاري در حوزه بليت هواپيما به هيچ عنوان به سازمان هواپيمايي كشور ارتباط پيدا نميكند، بيان كرد: تنها چيزي كه سازمان هواپيمايي كشور به تازگي ابلاغ كرده مربوط به رعايت فاصلهگذاري اجتماعي است كه براساس آن، از ابتداي آبان ماه تمام پروازها بايد با ۶۰درصد ظرفيت انجام شوند. قيمتگذاري در حوزه هوايي برعهده خود شركتهاست و اين تغيير قيمتي هم بايد از ابتداي آبان ماه انجام شود. زنگنه تصريح كرد: ايرلاينها، انجمن شركتهاي هواپيمايي دارند كه براساس بخشنامه ۵۰ و ۶۰درصدي و همچنين قيمت دلار، براي آنها نرخهاي جديد را تعيين كرده است. رييس سازمان هواپيمايي كشوري توضيح داد: تمامي پروازها دامنه كف و سقف قيمتي دارند و براساس آن دامنه اين قيمتها تعيين ميشود، بهطور مثال هماكنون قيمت بليت مشهد-تهران ۵۰۰ هزار تومان است و از ابتداي آبان ماه قيمت آن به ۶۰۰ هزار تومان ميرسد. با وجود اينكه زنگنه معتقد است قيمتگذاري در حوزه بليت هواپيما به هيچ عنوان به سازمان هواپيمايي كشور ارتباط پيدا نميكند، انجمن شركتهاي هواپيمايي در نظر دارد از اول آبان همزمان با كاهش ظرفيت صندلي پروازهاي داخلي، قيمت بليت هواپيما را بهطور چشمگيري افزايش دهد. دبير انجمن شركتهاي هواپيمايي در واكنش به گفتههاي زنگنه ضمن اشاره به اينكه براي افزايش قيمت بليت هواپيما نيازي به مجوز سازمان هواپيمايي كشوري نداريم، گفت: نرخ جديد براساس دلار ۲۷ هزار توماني تعيين شده است. مقصود اسعديساماني در واكنش به اين سوال كه آيا افزايش قيمت بليت پروازهاي داخلي مجوز سازمان هواپيمايي كشوري را دارد، اظهار كرد: براساس قانون برنامه پنجم توسعه نرخ بليت پروازهاي داخلي آزادسازي شده است، لذا شركتهاي هواپيمايي براي تطبيق با وضعيت حمل و نقل هوايي اقدام به نرخگذاري قيمت بليت هواپيما ميكنند. او تصريح كرد: نرخ كنوني بليت هواپيما براساس دلار ۱۱ هزار توماني تعيين شده ازسوي ديگر براساس مصوبه ستاد ملي مبارزه با ويروس كرونا از اول آبان ماه شركتهاي هواپيمايي بايد حداكثر از ۶۰درصد ظرفيت صندليهاي خود استفاده كنند، اين مساله به همراه نرخ دلار ۲۷ هزار توماني باعث شده تا قيمتگذاري جديد توسط انجمن شركتهاي هواپيمايي انجام شود. صحبتهاي اين دو مقام مسوول روز گذشته درحالي مطرح شد كه غلامرضا شريعتي، عضو كميسيون عمران مجلس گفته: «هنوز اين موضوع به كميسيون عمران ارجاع نشده است و ما نيز از جرايد و خبرگزاريها مطلع شديم.» او افزود: افزايش قيمت بليت پروازهاي داخلي چون يك موضوع درآمدي است، دولت بايد به مجلس لايحه بياورد و موضوع به كميسيون برنامه و بودجه برود و از كميسيون عمران مجلس هم نظرخواهي خواهد شد. نماينده مردم بهشهر در مجلس در پاسخ به اين پرسش سازمان هواپيمايي كشوري و دولت كه ميگويند اين مساله دست ما نيست، گفت: پس دست كيست؟ اگر دست سازمان هواپيمايي كشور و دولت نباشد پس چه كسي قرار است به اينها دستور بدهد؟ شريعتي گفت: اگر بنا باشد قيمتها را با دلار افزايش دهيم پس چرا حقوق و دستمزد و امتيازات پرسنلها را با دلار نميسنجند؟ اين افزايش قيمتها هيچ مبناي منطقي ندارد و مجلس به مساله افزايش قيمت نرخ بليت پروازهاي داخلي بهطور جد ورود خواهد كرد.