• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4764 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۰ مهر

امروز و در اوپن فرانسه شاهد خواهيم بود

يك فينال واقعي

مرضيه حسين‌خاني

 

با پيروزي نادال مقابل شوارتزمن در 3 ست پياپي و برد سخت جوكوويچ در ديداري 5 سته مقابل تنيسور يوناني چغر، رقابت‌هاي تنيس رولان گاروس به مرحله پاياني رسيد. بازي نادال به عنوان پرافتخارترين تنيسور رقابت‌هاي رولان‌گاروس و دومين تنيسور پرافتخار تاريخ اين رشته مقابل مرد شماره يك فعلي جهان بهترين فينالي است كه از ابتداي مسابقات انتظارش مي‌رفت و حالا علاقه‌مندان به تنيس مي‌توانند يك رقابت سطح بالا و جذاب را امروز مشاهده كنند. نادال ۳۴ ساله و جوكوويچ ۳۳ ساله هر كدام با انگيزه‌هاي نسبتا مشابهي پا به ديدار نهايي اوپن فرانسه مي‌گذارند. جدا از جايزه يك ميليون و 600 هزار دلاري كه نفر برنده به جيب مي‌زند، اين دو تنيسور كه 2 ضلع «3 بزرگ دنياي تنيس» به حساب مي‌آيند قصد دارند با كسب يك گرانداسلم ديگر فاصله خودشان را با راجر فدرر سوييسي كمتر كنند. در حال حاضر استاد سوييسي ۲۰بار برنده شده و نادال با قهرماني در خاك رس ورزشگاه فيليپ چارتير مي‌تواند با او در صدر جدول برابري كند. از سمت ديگر جوكر ۱۷بار عنوان قهرماني رقابت‌هاي گرانداسلم را به دست آورده و با پيروزي در بازي امروز به يك قدمي نادال و 2 قدمي فدرر مي‌رسد.  در بازي امروز شايد بيش از هر چيز ديگري آمادگي بدني و ذهني 2 تنيسور تاثيرگذار باشد. نادال در بازي نيمه‌نهايي‌اش اجازه نفس كشيدن به حريف آرژانتيني نداد. البته اينكه بازي شوارتزمن در مرحله قبل مقابل دومنيك تيم 
۵ ساعت به طول انجاميد هم بي‌تاثير نبود. اما برد جوكو مقابل استفانوس سيتسيپاس اصلا آسان به دست نيامد. به بيان بهتر مي‌رفت كه آسان به دست بيايد ولي هنگامي كه جوكوويچ بعد از پيروزي در 2 ست ابتدايي با نتايج ۶ بر ۳ و ۶ بر ۲ در ست سوم با نتيجه ۵ بر ۴ پيش بود و در گيم سرو خودش تنها به يك امتياز ديگر براي برنده شدن مسابقه احتياج داشت، سيتسيپاس توانست او را بريك كند و به قول گزارشگر انگليسي بازي «زنده بماند». تنيسور يوناني بعد از آن بريك روحيه‌بخش نه تنها ست سوم كه ست چهارم را هم برد و بازي را به ست پنجم كشاند. هر چند در ست آخر ديگر نايي براي مبارزه نداشت و ۶ بر يك تسليم شد ولي تا حد امكان حريف صربش را پيش از مسابقه مهم با نادال اذيت كرد. حال ممكن است همين خستگي و فشار كار را براي جوكوويچ مقابل نادال سخت كند. هر چند قصاب بلگراد نشان داده اين چيزها سرش نمي‌شود و فقط به بردن فكر مي‌كند.
نادال و جوكوويچ تاكنون ۵۵بار با هم روبه‌رو شده‌اند كه سهم جوكوويچ در پيروزي كمي بيشتر از تنيسور اسپانيايي بوده. جوكو تا كنون ۲۹بار برنده شده و نادال ۲۶بار. آخرين تقابل اين دو تنيسور برمي‌گردد به فينال اي‌تي‌پي كاپ استراليا در ابتداي فصل و قبل از اينكه كرونا همه‌چيز را به‌هم بريزد. در آن ديدار جوكوويچ موفق شد در 
2 ست پياپي به برتري دست پيدا كند. آخرين باري كه نادال موفق شده جوكوويچ را شكست دهد به آخرين مبارزه آنها پيش از اي‌تي‌پي كاپ استراليا برمي‌گردد كه نادال در مسترز ۱۰۰۰ امتيازي رم جوكو را شكست داد و قهرمان شد. جوكوويچ امسال در همين مسترز رم در فينال شوارتزمن را شكست داد و مقام اول را به دست آورد.  جوكوويچ و نادال تاكنون ۲۷بار در فينال‌هاي مختلف با هم روبه‌رو شدند كه سهم نادال ۱۳ پيروزي و سهم جوكوويچ ۱۴ پيروزي بوده است. اين دو غول دنياي تنيس در فينال‌هاي گرانداسلم تا به حال ۸بار با هم رقابت كردند. در اين بين سهم هر كدام ۴ پيروزي بوده است. همچنين نادال و جوكوويچ تاكنون در 2 فينال رولان‌گاروس با هم به مبارزه پرداختند كه هر دو بار نادال برنده شده. نكته جالب اينكه در مجموع رقابت‌هاي تنيس آزاد فرانسه ۷بار شاهد رويارويي نادال و جوكوويچ در مراحل مختلف بوده كه ۶بار نادال پيروز از زمين بازي خارج شده است. همه اين آمارها نشان مي‌دهد نادال شانس بيشتري براي كسب سيزدهمين قهرماني‌اش در رولان‌گاروس دارد ولي نبايد يادمان برود آن طرف تنيسور قدرتمندي به نام نواك جوكوويچ ايستاده. 
نادال بعد از پيروزي مقابل شوارتزمن گفت: «شما نمي‌توانيد در فينال رولان‌ گاروس باشيد بدون تحمل درد و رنج. من از نظر فني و تاكتيكي چند تا اشتباه كردم اما به‌طور كلي از مسابقه فوق‌العاده خوشحالم. براي پيروزي مقابل ديه‌گو شما بايد خيلي كار كنيد و براي مدتي طولاني خوب بازي كنيد. من راهش را پيدا كردم.» مدافع عنوان قهرماني در ادامه و پيش از برگزاري ديگر بازي نيمه‌نهايي در مورد تقابل احتمالي با نواك در فينال گفت: «در برابر نواك من بايد بهترين بازي خودم را ارايه دهم. او يكي از سرسخت‌ترين رقباي ممكن من است. اما من دوست دارم در اين سناريو حضور داشته باشم و بازي كنم.» جوكوويچ نيز بعد از پيروزي در بازي نيمه‌نهايي در مورد رقابتش با سيتسيپاس گفت: «اين يك پيروزي خوب بود. بعد از نزديك به 4 ساعت حضور در زمين مسابقه هر دو كمي خسته بوديم. استفانوس يك پسر عالي است. يك بازيكن عالي. من مجبور شدم فشار زيادي به خود وارد كنم و تلاش زيادي انجام دهم. فكر مي‌كنم او در مسير حرفه‌اي خود رو به رشد حركت مي‌كند.» جوكر در مورد بازي فينال و رويارويي با نادال نيز گفت: «اينجا و اين زمين محل مورد علاقه نادال است. اينجا خانه اوست با تمام عناويني كه تا به حال كسب كرده است. با اين حال من همين‌جا در سال ۲۰۱۵ توانستم او را شكست دهم.» جوكو در ادامه افزود: «اميدوارم خودم را ارتقا بدهم. من به بهترين بازي خود در فينال نياز دارم. شايد بازي در مقابل نادال در رولان ‌گاروس بزرگ‌ترين چالش من در ورزش باشد. منتظر آن هستم. خوشحالم كه در فينال حضور دارم و انگيزه زيادي براي پيروزي دارم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون