هميلتون با قهرماني در پرتغال از شوماخر گذشت
او حالا بهترين راننده تاريخ است
سامان سعادت
فقط زمان نشان خواهد داد كه داستان موفقيت خارقالعاده لوييس هميلتون تا چه مدت ادامه پيدا خواهد كرد. در اين لحظه و بعد از قهرماني او در گرندپري پرتغال كافي است قهرمان جهان را همان طور كه اكنون شناخته شده به عنوان موفقترين راننده تاريخ فرمول يك بشناسيم. ورزشكاري كه توانسته به صورت مداوم و طولانيمدت در اوج باقي بماند و حالا ظاهري شبيه به بزرگترين ورزشكاران تاريخ پيدا كرده است. البته در اين ميان نگاهها صرفا به سمت قهرمانيها و ركوردشكنيهاي او رفته و كسي نميپرسد او چطور تبديل به يكي از بزرگترينها در تمام دورانها شده است. هنگامي كه او در Autódromo Internacional do Algarve از خط پايان به عنوان نفر نخست عبور كرد و يك برد ديگر به دست آورد تا از مايكل شوماخر عبور كند، پيتر يونينگتون مهندس مسابقه همه چيز را به صورت خلاصه شرح داد: «چه مسابقهاي! شما در حال بازنويسي كتابهاي تاريخ هستيد.» سوابق شوماخر غيرقابل دستيابي به نظر ميرسيد. هميلتون حالا همه آنها را در اختيار دارد و احتمالا فاصله زيادي با آنها ايجاد خواهد كرد. او در حال حاضر بيشترين موقعيت يك در پول پوزيشن را دارد. او با 7 عنوان شوماخر در رقابتهاي فرمول يك برابري كرده و ميتواند در فصول بعد آن را ارتقا بدهد. هر چند تمام اينها به نوعي بازي با اعداد به نظر ميرسند اما براي قهرمان جهان خالي از احساس هم نيستند. هميلتون دو هفته پيش وقتي به ركورد شوماخر رسيد كمي تحتتاثير قرار گرفت و فروتنانه حرف زد. اما در گرندپري پرتغال او با احساسي آزادانه از موفقيت بزرگش لذت برد. موفقيتي كه هيچ راننده ديگري در تاريخ به آن دست پيدا نكرده است. او كه از اتومبيل خود بالا رفته بود در آغوش پدرش آنتوني كه هنگام شروع رقابت تمام حمايتش را از پسرش نشان داده بود، قرار گرفت. هنگامي كه پدر پشت تريبون ايستاد با چشماني اشكبار رو به جمعيت حرف زد. بخشي از بار احساسي اين صحنه به اين برميگشت كه پدر و پسر تا سال ۲۰۱۰ با هم قطع رابطه كرده بودند و از آن موقع دوباره جفت شدند. براي هميلتون در آن لحظه يك شادي واقعي و البته متمايز از ساير اوقات وجود داشت و او به خودش اجازه داد آن را بروز دهد. او سزاوار اين شادي بود. اين همان احساسي بود كه باعث شد او در دور تعيين خط يك دور اضافي هم بزند تا مطمئن شود جايگاه پول پوزيشن را به دست ميآورد. اين نوعي از استعداد است كه فقط عده كمي از ورزشكاران آن را در اختيار دارند. هميلتون استعداد و توانايي ترسناكش را با هم تركيب كرده و به اين نمايش بينقص رسيده است. در گرندپري پرتغال هميلتون همين تواناييها را در مديريت استفاده از لاستيكهايش به نمايش گذاشت. جوري كه مشخص شد او در كلاس متفاوتي نسبت به سايرين قرار دارد. همتيمياش والتري بوتاس كه نفر دوم بود، اعتراف كرد كه نميتواند كاري براي به چالش كشيدن قهرمان جهان انجام دهد. در واقع اگرچه نقاط ضعفي در زره آهنين هميلتون وجود دارد اما او به خوبي از آنها حفاظت ميكند. از نظر جسمي و روحي راننده انگليسي مانند صخرهاي است كه امواج در مقابل او هيچ شانسي ندارند. او ۲۶۲ مسابقه داد تا به ۹۲ پيروزي چشمگير خود دست پيدا كند. اولينش در سال ۲۰۰۷ و در كانادا به ثمر رسيد. اكنون او ۳۵ ساله است. از آن زمان درخشش او بسيار چشمگير بوده. او تنها راننده تاريخ است كه در هر فصلي كه شركت كرده حداقل يك قهرماني به دست آورده. او اكنون ۱۴ سال است در فرمول يك كار ميكند. از زماني كه مرسدس با شروع دوران توربو هيبريد بسيار قدرتمند ظاهر شده او در استفاده از هر فرصتي بيرحمانه عمل كرده و موفقيتهاي بينظيري به دست آورده است. او از سال ۲۰۱۴ به اين سو و به جز سال ۲۰۱۷ كه با ۹ قهرماني مقام نخست فصل را به دست آورد در هر فصل ۱۰ بار يا بيشتر قهرمان شده است. موفقيتهاي تكراري هميلتون گاهي اين احساس را ميدهد كه همه چيز ساده است و قهرماني او بايد به عنوان يك نتيجه احتمالي بسيار قوي در نظر گرفته شود. اما اين چيزي جز تلاش بسيار زياد راننده، شناخت كامل و مو به موي پيستها، آگاهي روي شرايط اتومبيل و امكاناتش نبوده است. در هر فصل رانندگان تلاش ميكنند او را شكست دهند اما اين اتفاق نميافتد. ورشتاپن راننده ردبول كه در پرتغال سوم شد اين را تاييد ميكند. او ميگويد:«همه ميدانند كه او بسيار سريع است اما نقطه قوت او ثبات قدمش است. هميلتون به ندرت اشتباه ميكند و به همين دليل است كه خيلي سريع به چنين ركوردهايي رسيده است. چيزي كه بسيار چشمگير است.» از سال ۱۹۹۶ كه ژاك ويلنوو در پيست پرتغال پيروز شد اين كشور ميزبان جايزه بزرگ نبود. حال اين پيست در بازگشت به ميزباني مسابقات تبديل به جايي شد كه ركورد شوماخر افسانهاي شكسته شد. هميلتون با نمايشي كه يادآور عملكرد هميشه عالي راننده آلماني بود، توانست با فاصلهاي ۲۵ ثانيهاي و بدون اينكه به عقب نگاه كند، پرچم خط پايان را بگيرد.