• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4781 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۴ آبان

آيا ساير تدابير امنيتي و قضايي براي محدود كردن شهروندان، اين‌طور با تاخير و تعارف بوده است؟

422 بيمار ديگر هم فوت كردند

گروه اجتماعي

 

ديروز 422 نفر و روز قبلش 440 نفر به فوتي‌هاي كوويد 19 در ايران اضافه شد. گزارش روزانه وزارت بهداشت حكايت از آن دارد كه در شبانه‌روز 12 تا 13 آبان 422 نفر از مبتلايان كوويد‌19 در كشور فوت كرده‌اند و با فوت اين تعداد بيمار، آمار كل متوفيان اين بيماري ويروسي در كشور به 36 هزار و ۱۶۰ نفر افزايش يافته است. افزايش نگران‌كننده فوت روزانه كرونا در كشور در حالي است كه با وجود اجراي محدوديت‌هاي صنفي در كشور از هفته گذشته، به دليل تاخير غيرقابل توجيه دولت براي اجراي محدوديت‌هاي سخت‌گيرانه در بسياري استان‌ها و مراكز استان پرخطر و از جمله تهران، حداقل تا اوايل آذر نمي‌توانيم در بسياري استان‌ها و از جمله تهران، انتظار كاهش آمار فوت يا مراجعات مبتلايان كوويد‌19 به مراكز درماني را داشته باشيم چنانكه در گزارش ديروز سخنگوي وزارت بهداشت هم، آمار شناسايي مبتلايان جديد و بستري‌ها، حتي در مقايسه با ماه گذشته، همچنان عدد بسيار بالا و بسيار نگران‌كننده‌اي بود. سيماسادات لاري ديروز در اين گزارش روزانه اعلام كرد:«تا ظهر ۱۳ آبان 8 هزارو 932 بيمار جديد مبتلا به كوويد۱۹ در كشور شناسايي شد و از اين تعداد 
3 هزار و 294 نفر بستري شدند و مجموع بيماران كوويد۱۹ در كشور به ۶۳۷ هزار و ۷۱۲ نفر رسيد در حالي كه 5 هزار و 378 نفر از مبتلايان در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. 
اين تاكيد تمام كارشناسان حوزه سلامت است كه آمار فوت كوويد 19 در كشور پايين نخواهد آمد مگر آنكه مردم طرز نگرش خود را عوض كنند و مثل مردم ساير كشورها بپذيرند كه تا مدت طولاني، ناچارند لحظه‌هاي زندگي خود را با رعايت توصيه‌هاي بهداشتي و استفاده از ماسك و شست‌وشو يا ضد‌عفوني مكرر دست‌ها با آب و صابون يا محلول ضدعفوني بگذرانند. اما اين ميان دولت‌ها بايد چه كنند؟ آيا قرار نيست مسوولان دولت هم از نگرش يك‌بعدي خود دست بردارند و كمي به عملكرد خود رجوع كنند و ببينند چطور و چرا آمار فوتي كه تا 3 يا 4 ماه قبل، كمتر از 100 نفر بود حالا مهار شكسته و به بالاي 400 نفر در روز رسيده است؟ 
مصداق بسيار مشخص را مي‌شود از نگاهي به برنامه‌هاي تلويزيون مثال زد. مسوولاني كه از بدنه دولت به برنامه‌هاي خبري تلويزيون مي‌آيند- غير از مسوولان وزارت بهداشت كه از اول تا آخر برنامه و بدون توجه به هر مقدار فاصله اجتماعي، ماسك بر صورت دارند- بعد از گذشت چند ثانيه به مجري برنامه مي‌گويند «حالا كه فاصله‌مان از هم زياد است، با اجازه شما من ماسك را از صورتم برمي‌دارم.» 
اين حرف يعني نقض همان تاكيداتي كه دولت هر روز از مردم مي‌خواهد به آن پايبند باشند و چرا؟ چون تاكيد مسوولان وزارت بهداشت هر روز اين است كه ويروس در فضاي بسته قدرت مانور بيشتري دارد و قابليت انتقال و ماندگاري‌اش هم بيشتر است. مگر استوديوهاي ضبط برنامه‌هاي تلويزيون، جايي غير از فضاهاي بسته است؟ چطور مسوولان دولتي انتظار دارند خودشان در فضاي بسته بدون ماسك باشند چون مثلا نفس‌شان مي‌گيرد يا ژست‌شان به هم مي‌خورد يا صداي‌شان به خوبي شنيده نمي‌شود اما از مردم مي‌خواهند در مترو و اتوبوس كه آنجا هم فضاي بسته‌اي همچون استوديوهاي ضبط تلويزيون است، الزام استفاده از ماسك را رعايت كنند؟ 
در اولين روزهاي شيوع بيماري در كشور، «اعتماد» در گزارشي از شهر قم و به نقل از شهروندان ساكنان اين شهر مذهبي نوشت كه شهر در يك سكوت رنگ گرفته از ترس فرو رفته است. چرا امروز، شهر قم بايد ظرف يك شبانه‌روز شاهد فوت 15 مبتلاي كوويد 19 باشد؟ مديركل سازمان بهداشت جهاني در دومين ماه پس از شيوع جهاني كوويد19 خطاب به تمام دولت‌ها هشدار داد كه «لغو زودهنگام محدوديت‌هاي تردد در سطح جامعه، كشورها را با فجايع غيرقابل جبران مواجه خواهد كرد.» مسوولان دولت، با كدام توجيه بهداشتي، ابتداي ارديبهشت ماه تصميم گرفتند محدوديت سفرهاي بين‌استاني را لغو كنند و آيا براي لغو اين محدوديت‌ها مشورتي با وزير بهداشت و ساير مسوولان حوزه سلامت انجام شد؟ چرا امروز مردم با بدبيني از تمايل دولت به ايجاد ايمني گله‌اي مي‌گويند درحالي كه اپيدميولوژيست‌هاي همكار با دولت، بارها تكرار كرده‌اند كه فرضيه «ايمني جمعي» در كل جهان منسوخ و مردود شده است؟ چرا امروز، مسوولان دولتي، از جريمه و اعمال قانون براي برگزار‌كنندگان مراسم عروسي و عزا و هر گونه تجمع مي‌گويند اما ماشين عروس گل زده همچنان در خيابان‌ها و جاده‌ها تردد دارد و مراسم عمامه‌گذاري طلاب در حوزه علميه ورامين كه از شهرهاي قرمز استان تهران هم هست، برگزار مي‌شود و هنوز هيچ مسوول دولتي نتوانسته برگزار‌كنندگان تجمع چند صد نفري در مشهد را مواخذه و بازخواست كند كه چطور به دلايل سياسي و عقيدتي حاضر شدند، جان چند صد هزار نفر را به خطر بيندازند؟ چطور بعضي چهره‌هاي خاص كه از بسته بودن حرم رضوي فرياد وامصيبتا سر داده بودند، موفق شدند حرم را بازگشايي و زيارت را آزاد كنند آن هم درحالي كه وزير بهداشت با حضور در جمع مسوولان استاني خراسان‌رضوي اين هشدار را داد كه «هر زائري به علت آزاد شدن زيارت حرم مطهر امام رضا مبتلا شود و فوت كند، همه ما در مرگ او مسوول هستيم» و با وجود اين هشدار، حرم مطهر امام رضا(ع) زودتر از آنكه بايد، بازگشايي و زيارت آزاد شد و محدوديت تردد بين‌استاني زودتر از آنكه بايد لغو و محدوديت فعاليت اصناف غيرضروري زودتر از آنكه بايد منتفي شد؟ دليل همه اين اقدامات، ناشي از ضعف شديد نظارت‌ها و دست‌هاي گسترده در عرصه تصميم‌گيري و ناتواني دولت از جبران خسارات معيشتي مردم است. 
مشكل در كشور ايران اين است كه مسوولان دولتي هيچ‌گاه سعي نكردند خود را جاي مردم بگذارند و تصور كنند اگر يك خانواده مستاجر كه شغل ثابت و درآمد پايداري ندارد و بايد آخر ماه علاوه بر اجاره خانه‌اي كه به سبب ناكارآمدي دولت، افزايش‌هاي نجومي داشته، خرج و معاش زندگي را هم داشته باشد، چطور بايد با خانه‌نشيني و بيكاري امرار معاش كند؟ دولت از كدام سبد خود مي‌خواست و مي‌توانست به اين خانواده نان و خرج معاش برساند كه اين خانواده خانه‌نشيني را تحمل كند و به توصيه‌هاي دولت احترام بگذارد؟ 
يكشنبه شب، مسوولان اصناف به برنامه «تيتر امشب» شبكه خبر آمده بودند و از صاحبان مشاغلي مي‌گفتند كه به دليل 8 ماه تعطيلي، خانه خراب شده‌اند و مسوولان وزارت بهداشت هم در همين برنامه از تخلف اصناف مي‌گفتند. كدام‌شان حق دارند و مقصر اين حجم بالاي تخلف كيست و چيست؟ در حالي كه هنوز تعداد زيادي از بيكار ‌شدگان كرونا كه بيمه‌پرداز تامين اجتماعي هم بوده‌اند، نتوانسته‌اند بيمه بيكاري كرونا را بگيرند، چطور مي‌شود انتظار داشت مردم خانه‌نشيني را تحمل كنند آن‌هم در حالي كه مزد هيچ كارگر و كارمندي در طول 8 ماه گذشته اضافه نشده غير از همان افزايش مصوب سالانه ولي قيمت نان و گوشت و سيب و آب و برنج و روغن هر روز و هر هفته در حال افزايش است؟ معاون اول رييس‌جمهوري مردم را توصيه مي‌كند براي كاهش قيمت كالاهاي اساسي و نرخ ناباورانه تورم «دعا كنند» ولي نمي‌گويد و نمي‌پرسد آيا جواب صاحبخانه را هم مي‌شود با يك آيه از قرآن يا گزيده‌اي از صحيفه سجاديه داد و مي‌شود به جاي اجاره خانه، يك سوره قرآن خواند؟
كدام وزير و نماينده مجلس و عضوي از بدنه دولت حاضر مي‌شود حقوق نگيرد اما همچنان حرمت دولت را حفظ كند و مطيع باشد و لبخند بزند و دلخوش و اميدوار به روزهاي بهتر، توصيه‌هاي بهداشتي را هم رعايت كند؟ اصلا رعايت توصيه بهداشتي با كدام پول؟ وقتي شغل و درآمدي نيست، ماسك و مايع ضدعفوني و ليموترش و گوجه فرنگي حاوي ويتامين C و سبزيجات حاوي فيبر و لبنيات حاوي كلسيم و گوشت قرمز حاوي آهن و تخم مرغ حاوي ويتامين E را با كدام پول بايد خريد؟ 
آيا دولت براي اين سوال‌ها هم وقتي مردم را بابت تردد غيرضروري در خيابان يا بازگشايي مغازه‌شان مواخذه مي‌كند، جوابي دارد؟ 
درخواست دوباره براي تعطيلي پايتخت 
روز دوشنبه نمايندگان استان تهران براي دومين‌بار ظرف هفته اخير، خواستار تعطيلي دو هفته‌اي پايتخت شدند و اين ‌بار، درخواست خود را خطاب به رييس مجلس كه حالا خودش هم گرفتار كرونا شده، نوشتند. البته از امروز قرار است محدوديت‌هاي صنفي گروه 2 و 3 و 4 در تهران هم اجرا شود ولي رفتار ماه‌هاي گذشته مردم نشان داده كه اجراي كلامي اين محدوديت‌ها بدون نظارت مسوولان و بازرسان، برابر با رعايت نشدن آنهاست. اگر در دو هفته تعطيلات نوروز، تمام اصناف غيرضروري در تهران تعطيل بودند و كسي از تهران خارج نشد، به دليل اعمال جريمه‌هاي قانوني و ريالي بود ولي حالا مسوولان حوزه نظارت اعتراف مي‌كنند كه بازرسي هم به تعداد كافي وجود ندارد كه بتواند بر رعايت اين محدوديت‌ها نظارت كند و نيروي انتظامي هم با دل‌رحمي‌هاي عجيب و ناباورانه و در تناقض با رفتارهاي اخيرش كه به حاشيه‌هاي پر‌حرف و حديث در شبكه‌هاي اجتماعي منجر شد، لبخند مي‌زند و مي‌گويد:«دل‌مان نمي‌خواهد مردم را جريمه كنيم.» 
استان تهران در حال انفجار است 
عليرضا زالي، رييس ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران از بستري 6 هزار و 337 بيمار كرونايي در استان تهران و بي‌سابقه بودن اين عدد ظرف 9 ماه گذشته خبر داده و گفته كه صرفا در شبانه‌روز گذشته 90 بيمار كوويد 19 در استان تهران فوت كرده‌اند و 10 هزار و 500 نفر به صورت سرپايي به مراكز بهداشتي و درماني استان تهران مراجعه كرده‌اند كه از اين تعداد ۸۹۰ بيمار كرونايي در بيمارستان‌ها مورد پذيرش قرار گرفتند و ۱۷۰ نفر در بخش‌هاي مراقبت ويژه بستري شدند. به گفته زالي در حال حاضر هزار و702 نفر بيمار كوويد19 با شرايط وخيم جسماني در بخش مراقبت‌هاي ويژه بستري هستند و با شرايط امروز اين استان، آمار فوت و بستري و ابتلا تا 3 هفته آينده هم كاهش پيدا نمي‌كند.  رييس شوراي شهر تهران هم در اعلام نگران‌كننده‌اي خبر داده كه شدت شيوع بيماري در پايتخت به گونه‌اي بوده كه ظرف 10 روز اول آبان سال 98، هزار و 500 نفر فوت كرده‌اند اما در دهه نخست آبان امسال، عدد فوت در تهران به 3 هزار و 100 نفر رسيده است.
نادر توكلي، معاون درمان ستاد مقابله با كرونا در كلان‌شهر تهران هم در توضيح آخرين وضعيت بيمارستان‌هاي تهران در رابطه با پذيرش و بستري بيماران كرونايي هشدار داد:«ضريب اشغال بيمارستان‌هاي تهران در رابطه با ظرفيت كوويد۱۹ تكميل شده و باتوجه به افزايش تصاعدي بيماران كرونا در پيك سوم اپيدمي، بيماران جديد، تا زمان خالي شدن تخت در بخش ICU ابتدا در اورژانس بستري شده سپس، به بخش‌ها منتقل مي‌شوند چون بخش‌ مراقبت‌هاي ويژه بيمارستان‌ها پر شده و باتوجه به حجم بالاي بيماران نيازمند بستري در بخش‌هاي عادي و ويژه، در حال حاضر تخت‌هاي معمولي را با استانداردهاي نسبي تجهيز مي‌كنيم.» 
توضيح ديگر توكلي درباره صحت آمار فوتي‌هاي كوويد 19 بود:«به دليل واقعي نبودن آمار مبتلايان، نمي‌توان درباره آمار فوتي‌ها قضاوت درستي داشت. در واقع، چون رقم واقعي مبتلايان در كشور ما شناسايي نمي‌شود و ميزان ابتلاي رسمي براساس تست pcr اعلام مي‌شود كه باتوجه به ميزان و پوشش فعلي انجام تست pcr در داخل كشور واقعي نيست.  اگر تست pcr در سطح جامعه، فراگيرتر و شناسايي افراد مثبت بيشتر شود، آمارها واقعي‌تر شده و به تبع آن كنترل اپيدمي مطلوب‌تر خواهد شد».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون