• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4790 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ آبان

شكست‌هاي حقوقي، احتمال استفاده از سناريو‌هاي بي‌سابقه از سوي ترامپ را افزايش داده است

بازنده، نااميد و خطرناك

محمدحسين لطف‌الهي

 

تيم حقوقي كارزار دونالد ترامپ، رييس‌جمهور امريكا همچنان به تلاش براي به چالش كشيدن پيروزي رقيب ادامه مي‌دهد اما روندهاي قضايي چندان براي آنها خوشحال‌كننده نيست و آراي صادر شده در دادگاه‌هاي ايالتي نشان مي‌دهد جمهوري‌خواهان بايد هرچه سريع‌تر از اثربخش بودن راهكار حقوقي در جلوگيري از آغاز رياست‌جمهوري جو بايدن قطع اميد كنند؛ وضعيتي كه ترامپ را بر آن خواهد داشت كه سناريوهايي نزديك به محال را براي تغيير نتيجه انتخابات به كار بندد. 
براي جو بايدن پيروزي در انتخابات رياست‌جمهوري زماني نهايي شد كه او توانست در ايالت تأثيرگذار پنسيلوانيا پيروز شود و 20 رأي الكترال اين ايالت را به حساب خود منظور كند. هرچند كه در ادامه قطعي شدن پيروزي او در ايالت‌هايي نظير جورجيا، آريزونا و نوادا كانديداي دموكرات‌ها را به يك پيروزي با حاشيه امن قابل توجه رساند اما جمهوري‌خواهان كه در روزهاي ابتدايي گمان مي‌كردند اختلاف در اين ايالت‌ها خيلي كم باشد، تلاش كردند با به چالش كشيدن آراي او مانع از نهايي شدن نتيجه شوند و اعلام نتايج را به زماني پس از بازشماري آرا موكول كنند. از جمله مواردي كه از سوي جمهوري‌خواهان محل ترديد قرار مي‌گرفت و به عنوان «زمينه‌ساز تقلب بزرگ» از آن نام برده مي‌شد، آراي پستي بود. تيم حقوقي كارزار رييس‌جمهور امريكا مدعي بود كه پيشتازي ترامپ در مراحل اوليه شمارش آرا و بعد پيشتازي بايدن در پايان شمارش آراي پستي نشان‌دهنده وقوع تقلب در انتخابات است و دادگاه بايد ابتدا شمارش را متوقف كرده و بعد آراي پستي را باطل اعلام كند. 
تمركز طرح اين ادعاها نيز بيشتر در پنسيلوانيا بود كه ايالتي كليدي به شمار مي‌آيد و تا پيش از نهايي شدن پيروزي بايدن در جورجيا و آريزونا، تغيير وضعيت در آن مي‌توانست سرنوشت انتخابات را تغيير دهد.

درخواست‌هاي نااميدانه در پنسيلوانيا
در پنسيلوانيا پس از كشمكش‌هاي اوليه حقوقي، درخواست اصلي وكلاي كارزار ترامپ به ابطال حدود 9 هزار و 300 رأي پستي كه پس از سوم نوامبر به مراكز رأي‌گيري ارسال شده مربوط مي‌شد. به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، اين درخواست كه صراحتا مغاير با راي قبلي دادگاه عالي پنسيلوانيا مبني بر امكان شمارش آراي پستي كه تا سه روز پس از تاريخ رسمي برگزاري انتخابات به مراكز رأي‌گيري مي‌رسند، بود و از سوي دادگاه تجديدنظر نيز مورد پذيرش قرار نگرفت تا شكستي ديگر در رقابت‌هاي حقوقي پنسيلوانيا نصيب جمهوري‌خواهان شود. قضات دادگاه تجديدنظر تأييد كردند كه به واسطه شيوع بيماري كوويد- 19 شرايطي بي‌سابقه پيش روي دست اندر‌كاران انتخابات قرار گرفته و اين شرايط باعث مي‌شد تا «اختلالي گسترده» و «چالش‌هايي بي‌سابقه» براي رأي‌دهندگان به وجود آيد، به همين دليل ضرورت داشت تا فرصتي مناسب براي دريافت آراي پستي در نظر گرفته شود. بروكس اسميت، قاضي ارشد اين دادگاه گفته است كه در تمام طول مدت بررسي اين پرونده، قضات بر ضرورت در نظر گرفتن اين موضوع كه «رأي قانوني تمامي شهروندان بايد شمرده شود» تأكيد داشتند و رأي صادره نيز از بررسي شواهد و مستندات موجود حاصل شده است.
جمهوري‌خواهان از دادگاه عالي فدرال خواسته‌اند تا اين پرونده را بار ديگر بررسي كند، اما فارغ از رأيي كه ديوان عالي پيرامون حدود اين 9 هزار و 300 رأي پستي صادر خواهد كرد بايدن همچنان پيروز نهايي در ايالت پنسيلوانيا خواهد بود. بر اساس آمارهايي كه پس از شمارش 99 درصد آراي اين ايالت منتشر شده، جو بايدن توانسته با اختلاف 63 هزار و 56 رأي در مقابل دونالد ترامپ به پيروزي برسد كه باعث مي‌شود حذف يا باقي ماندن 9 هزار رأي تأثيري در نتايج نهايي رقابت انتخاباتي در پنسيلوانيا نداشته باشد. در فيلادلفيا كه يكي از پرجمعيت‌ترين مناطق ايالت پنسيلوانيا به حساب مي‌آيد نيز جمعه شب به وقت محلي، يك قاضي درخواست تيم حقوقي جمهوري‌خواهان مبني بر ابطال بيش از 8 هزار و 200 رأي پستي را رد كرد تا بار ديگر دونالد ترامپ و نزديكانش از تغيير وضعيت در اين ايالت سرنوشت‌ساز نااميد شوند. در رأي صادره آمده است كه «دادگاه هيچ شواهدي مبني بر وقوع تقلب از طريق اين آراي پستي در اين ايالت نيافته است».

شكست سه‌باره در ميشيگان
در ايالت ميشيگان هم كه به عنوان بخشي از ديوار آبي دموكرات‌ها شناخته مي‌شود، جمهوري‌خواهان وضعيت بهتري ندارند. به گزارش سي‌ان‌ان، روز جمعه يك قاضي درخواست تيم حقوقي كارزار ترامپ مبني بر توقف تأييد نتايج انتخابات رياست‌جمهوري در منطقه ديترويت را رد كرد. اين سومين بار بود كه در ميشيگان قضات از دخالت در روند شمارش آرا و تأييد نتايج امتناع مي‌ورزند و تأكيد مي‌كنند كه بدون وجود شواهد و مدارك كافي امكان ابطال انتخابات يا توقف شمارش آراي نهايي وجود ندارد.
تيم ترامپ ادعا داشت كه در ديترويت يك تقلب شگفت‌آور در آراي غيابي رخ داده و آراي ترامپ به نفع جو بايدن منظور شده است. پس از شمارش حدود 99 درصد آرا، جو بايدن توانسته در ميشيگان اختلافي حدود 140 هزار رأيي را با رقيب خود به ثبت برساند و حاشيه امني براي خود ايجاد كرده كه نه بازشماري آرا و نه درخواست‌هاي حقوقي تيم ترامپ نتواند خللي در اين پيروزي ايجاد كند. 
در آريزونا، پس از آنكه قاضي متوجه شد بازشماري يا حتي ابطال تمام صندوق‌هاي مورد بحث وكلاي تيم ترامپ نيز تغييري در نتيجه انتخابات ايجاد نمي‌كند، درخواست آنان را رد كرد تا تأخيري در روند اعلام نتايج به وجود نيايد و ايالت در موعد مقرر بتواند نتايج را نهايي كند.
در اين پرونده جمهوري‌خواهان ادعا داشتند كه برگه‌هايي كه طي آن رأي‌دهندگان بر خلاف قوانين به چند كانديدا رأي داده‌اند به نفع بايدن منظور شده اما در پايان رقابت‌ها اختلاف دو كانديدا به اندازه‌اي بود كه حتي احتساب تمام آن آرا به نفع ترامپ نيز نمي‌توانست تغييري در نتيجه نهايي ايجاد كند.
به گزارش آسوشيتدپرس، شواهد نشان مي‌دهد تيم حقوقي «پورتر رايت موريس و آرتور» كه تجربه زيادي در زمينه چالش‌هاي حقوقي در انتخابات دارد و با اخذ حدود 740 هزار دلار در تلاش براي تغيير نتيجه به نفع ترامپ بود هم از ادامه كار منصرف شده و كنار كشيده است.

انتحار عليه دموكراسي
نااميدي ترامپ و اطرافيانش از اثربخش بودن اقدامات حقوقي سبب شده تا آنها به فكر سناريو‌هايي بيفتند كه از سوي رسانه‌ها خطرناك و بي‌سابقه توصيف مي‌شود. نيويورك تايمز در گزارشي پيرامون اين موضوع نوشته است: «شكست ترامپ در تمامي راه‌هايي كه براي تغيير نتيجه انتخابات امتحان كرده سبب شده تا برخي نزديكانش به او پيشنهاد دهند از نمايندگان مجالس ايالتي كه در اختيار اكثريت جمهوري‌خواه است درخواست كند الكتورهايي را برگزينند كه بر خلاف آراي مردمي به ترامپ رأي دهند».
بر اساس سنت انتخاباتي در امريكا، اعضاي مجمع گزينندگان يا كالج الكترال رأي خود را به نفع كسي به صندوق مي‌اندازند كه اكثريت آراي مردمي را در ايالت متبوع‌شان كسب كرده است و هر كانديدايي كه به حد نصاب 270 رأي الكترال دست پيدا كند، رييس‌جمهور امريكا خواهد شد. اين اقدام كه مي‌تواند دموكراسي امريكا را به چالشي بي‌سابقه دچار كند، هرچند كه دور و بعيد به نظر مي‌رسد اما با توجه به خصوصيات فردي ترامپ نمي‌توان آن را محال در نظر گرفت. نيويورك تايمز درباره اينكه آيا ترامپ مي‌تواند از اين روش استفاده كند نوشته است: «كارشناسان حقوقي انتخابات و اعضاي ارشد حزب جمهوري‌خواه در ايالت‌هايي نظير پنسيلوانيا، ميشيگان، آريزونا و جورجيا احتمال رخ دادن اين اتفاق را بعيد مي‌دانند و به ديده شك به آن مي‌نگرند. تعدادي از نمايندگان جمهوري‌خواه مجالس ايالتي در ايالت‌هاي مذكور نيز به نيويورك‌تايمز گفته‌اند كه نقشي براي خود در انتخاب الكتورها (گزينندگان) قائل نيستند و نمي‌خواهند درگير سناريو‌هايي شوند كه دموكراسي را در امريكا تهديد مي‌كند».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون