• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4790 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۲۵ آبان

آخرين رييس جمهور

نوشته فرهاد والي

سندرز هيچگاه عضو حزب دموكرات نبود، ولي در توافق با رهبري دموكرات‌هاي سنا توافق كرد كه در همه امور رويه‌اي به‌ شيوه دموكرات‌ها راي بدهد، در عوض ارشديت خود را حفظ و كرسي‌هاي كميته‌ها را كه در صورت دموكرات بودن به او تعلق مي‌گرفت دريافت كند. برني سندرز عقايد تند سوسياليستي دارد، البته نسبت به امريكا، وگرنه اگر او همين نظرات را در سوئد يا ساير كشورهاي اروپايي بيان كند، به ريشش مي‌خنديدند و او را حتي سوسياليست هم حساب نمي‌كنند. ولي به هر حال حرف‌هاي او براي امريكا هميشه تند بود. او بعد از فروپاشي نخستين سياستمدار مهمي در امريكا بود كه گفت من سوسياليست هستم. 

آتش را احساس كن و تقلب كن
در سال 2016 او با شعار آتش را حس كن                                                          (Feel The Burn) شعارها و حرف‌هايش نشان مي‌داد كه تضادي عميق با دموكرات‌هايي مانند هيلاري كلينتون و حتي باراك اوباما دارد، حضور او در انتخابات به عنوان دموكرات نشان مي‌داد چيزي شبيه همان اختلافاتي كه در حزب جمهوري‌خواه وجود دارد، در حزب دموكرات هم وجود دارد. نوعي راست افراطي در جمهوري‌خواهان و چپ افراطي در دموكرات‌ها. اگر سندرز در انتخابات با آن شدت بالا نيامده بود، و حزب دموكرات مجبور نشده بود كه تقلب كند همه‌چيز عوض مي‌شد. اما هيلاري و دموكرات‌ها كه سونامي سندرز را مي‌ديدند، براي بالا نيامدن او دست به تقلب زدند. نخبگان و اعضاي ارشد حزب دموكرات با وجود پيروزي سندرز در ايالاتي مانند نيوهمپشاير، ايالت واشنگتن، آلاسكا، هاوايي، ويسكانسين، وايومينگ و آيوا (تقريبا برابر) طرف هيلاري را گرفتند و باعث دلسرد شدن بخش عظيمي از جوانان و نخبگان دانشگاهي كه غالبا طرفدار سندرز بودند شدند، اين موضوع باعث شد كه بخش مهمي از جوان‌هاي دموكرات يا از راي دادن خودداري كنند يا از آن بدتر به دونالد ترامپ راي بدهند. تقلب تا حدي جدي شد كه رييس كميته ملي حزب دموكرات امريكا استعفا داد. 
وقتي هيلاري و حزب دموكرات با تقلب جلوي بالا آمدن سندرز را گرفتند، معلوم بود كه هيلاري شانسي براي پيروزي ندارد. سوال من اين بود كه كسي كه داخل حزب خودش بايد با تقلب انتخابات نامزدي را ببرد، چطور مي‌تواند انتخابات سراسري را ببرد؟ اين ماجراي تقلب باعث شد تا شكاف عميقي در حزب دموكرات ايجاد شود. خيلي از آدم‌هاي برجسته، كله‌گنده‌ها، بازيگران هاليوود طرفدار دموكرات‌ها خيلي از كار هيلاري كه با تقلب سندرز را حذف كرده بود، ناراحت شدند. بيلي وايزنر استعفا داد و تعدادي از دموكرات‌ها از ادامه كار كناره‌گيري كردند. 
همزمان با اين موضوع ويكي‌ليكس اي‌ميل‌ها را منتشر كردند. اي‌ميل‌ يكي از اعضاي كمپين را روس‌ها هك كردند و هزاران اي‌ميل هك شده را براي ويكي‌ليكس فرستادند. يكي از اعضاي كمپين ترامپ دو روز قبل از اين ماجرا اعلام كرده بود كه به زودي اخبار جالبي از ويكي‌ليكس درباره هيلاري كلينتون خواهيم شنيد. در واقع تقلب به اين صورت بود كه بخشي از بلندپايه‌هاي حزب دموكرات از طريق ارتباط با ستاد برگزاري انتخابات نامزدي حزب دموكرات كه بايد بي‌طرف مي‌بود، به نفع هيلاري و عليه برني سندرز اقدام كرده بود. اين اقدام براي به تاخير انداختن چند انتخابات به درخواست هيلاري و مواردي ديگر بود. 
اين تقلب باعث شد بخش مهمي از حاميان هيلاري يا در انتخابات راي ندادند يا از لج هيلاري به ترامپ راي دادند. برني سندرز در انتخابات 2020 نيز وارد رقابت شد و تا جايي هم پيش آمد، اما در كمپين خود برني سندرز برخي افراد چپ‌تر از خود او نيز وارد شده بودند. به تدريج طرفداران پيشين و جدي سندرز در سال 2020 متوجه شدند كه طرفداري از برني سندرز عملا راي دادن به جمهوري‌خواهان و ترامپ است، به همين دليل از حمايت او دست كشيدند و خود او هم در جايي متوجه شد كه ادامه حضورش به نفع ترامپ خواهد شد، به همين دليل خود برني سندرز فعاليتش را متوقف كرد و به نفع جو بايدن كنار رفت. 
وي در جريان كناره‌گيري اعلام كرد كه مساله من نيستم و انتخاب شدن من مهم نيست، مهم اين است كه دونالد ترامپ انتخاب نشود. برنامه برني سندرز در سال 2020 يك برنامه كاملا سوسياليستي بود. از جمله «دانشگاه رايگان»، «شغل تضمين شده براي همه افراد»، «پوشش همگاني رايگان سلامت» و مواردي از اين دست بود. در سال 2020 عده‌اي از طرفداران ترامپ كه براي اثبات نظرات ترامپ نمونه‌هايي مانند دانمارك را مثال مي‌آوردند، با اين پاسخ مواجه شدند كه جمعيت دانمارك كمتر از 6 ميليون نفر است و اين اصلا قابل مقايسه با كشوري كه 330 ميليون نفر جمعيت دارد نيست، دانمارك 42 هزار كيلومتر جمعيت دارد، در حالي كه امريكا 10 ميليون كيلومتر مربع جمعيت دارد. و از همه مهم‌تر موضوعي كه در برنامه‌هاي آقاي سندرز در نظر گرفته نشده بود اين بود كه او همه‌چيز را در دولتي كردن مي‌ديد در حالي كه امريكا يك كشور و يك دولت نيست، بلكه پنجاه كشور است كه يك وزارت ‌خارجه و يك ارتش واحد دارد، و بقيه همه در پنجاه كشور است. به موضوع را خيلي از افرادي كه در مورد امريكا حرف مي‌زنند، توجه نمي‌كنند. ركس تيلرسون Rex W. Tillerson و اكسان‌موبايل Exxonmobil  وقتي دونالد ترامپ ركس تيلرسون را به عنوان وزير امور خارجه خود در دسامبر 2016 انتخاب كرد، رييس سابق اكسان‌موبايل را به دليل «سرسختي، تجربه گسترده و درك عميق از ژئوپليتيك» ستود. ترامپ در توييتي در مورد انتخاب، تيلرسون را «يكي از رهبران واقعا بزرگ تجارت جهان» خواند. در 23 ماه مه 2019 درباره تيلرسون در يك توييت چنين نوشت: «ركس تيلرسون كه از يك سنگ خنگ‌تر است و نه ابزار و آمادگي لازم براي وزارت خارجه نداشت، حالا برداشته يك داستاني سرهم كرده (اخراج شد) كه من كمتر از پوتين براي مذاكرات هامبورگ آلمان آمادگي داشتم. فكر نمي‌كنم پوتين موافق اين باشد. نگاه كن وضع ايالات متحده را الان ببين.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون