• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4791 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۶ آبان

خبر

كالاهاي اساسي در يك سال چقدر گران شدند؟

جديدترين آمار منتشر شده از سوي وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان مي‌دهد كه در شهريور ماه امسال در بين ۸۶ قلم كالاي اساسي، قيمت ۷۱ كالا بين ۰.۳ تا حدود ۲۰۲.۶ درصد نسبت به خرداد سال گذشته افزايش داشته و بيشترين افزايش قيمت هم مربوط به گروه آهن‌آلات و حبوبات بوده است. در اين ميان قيمت ۱۵ كالا نيز در مدت يادشده بين ۰.۴ تا ۲۴.۲ درصد كاهش داشته است. كمترين كاهش قيمت مربوط به جوجه يك روزه گوشتي بوده كه در شهريور ماه هر قطعه از آن به قيمت ۱۸۰۰ تومان عرضه شده و بيشترين كاهش قيمت نيز مربوط به كاغذ چاپ ۷۰ گرمي اندونزي بوده كه قيمت هر بند از آن از ۵۱ هزار و ۶۰۰ تومان در شهريور سال گذشته به ۳۹ هزار و ۱۰۰ تومان در شهريور امسال رسيده است. قيمت سيب‌زميني درجه يك، كاغذ روزنامه وارداتي، لاستيك اتوبوس و گوساله زنده نيز در يك سال مورد بررسي به ترتيب ۱۹.۹، ۱۶.۸، ۱۵.۸ و ۱۱ درصد كاهش يافته است.

حيف و ميل ۲۵۰ ميليون دلار

براي گوشي آيفون

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ارزهايي كه براي واردات آيفون پرداخت شده بود، گفت: متاسفانه طرح عدم تخصيص ارز براي واردات گوشي‌هاي بالاي ۳۰۰ يورو به صورت قانوني در وزارت صمت تصويب شد اما مسوولان وزارت صمت به دليل فشارهاي رسانه‌اي از تصميم صحيح خود عقب‌نشيني كردند. برآورد مي‌شود كه تنها در ماه‌هاي ابتدايي سال ۱۳۹۹ نزديك به ۲۵۰ ميليون دلار براي واردات گوشي‌هاي خاص هزينه شده كه اكثرا شامل موبايل‌هاي برند اپل بوده است.

افزايش ۲۶ درصدي صادرات محصولات كشاورزي

در هفت ماهه اول امسال صادرات محصولات كشاورزي بالغ بر ۴.۵ ميليون تن بوده كه نسبت به مدت مشابه سال قبل افزايش بيش از ۲۶ درصدي دارد. مهرداد جمال ارونقي با اشاره به آخرين وضعيت صادرات محصولات كشاورزي در هفت ماهه اول امسال گفت: طي اين مدت بالغ بر چهار ميليون و ۵۳۷ هزارتن به ارزش بيش از ۳.۱ ميليارد دلار صادر شده است. وي ادامه داد: صادرات محصولات كشاورزي از لحاظ وزني ۲۶.۷ و از لحاظ ارزش دلاري ۱۳.۸۶ در مقايسه با هفت ماهه اول سال گذشته افزايش دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون