شاد براي دانشآموزان با نيازهاي ويژه مناسبسازي شود
گروه اجتماعي: وزير آموزشوپرورش در چهاردهمين جلسه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسبسازي كشور اظهار كرد: معلم، محتوا، تجهيزات، فضا، روشهاي تدريس و شبكه شاد براي دانشآموزان با نيازهاي ويژه مناسبسازي شوند. به گزارش مركز اطلاعرساني و روابط عمومي وزارت آموزشوپرورش، محسن حاجيميرزايي در چهاردهمين جلسه ستاد هماهنگي و پيگيري مناسبسازي كشور كه با حضور نمايندگاني از وزارت كشور، وزارت راه و شهرسازي، وزارت علوم، بنياد شهيد، صداوسيما، سازمان بهزيستي و جمعي از معاونان حوزه ستادي كه از طريق ويديوكنفرانس در اين نشست حضور داشتند و در سالن جلسات ساختمان شهيد رجايي برگزار شد، اظهار كرد: يادگيري مهمترين و راهبرديترين امكاني است كه به افراد مجال بروز و ظهور ميدهد و شكل دادن به زندگي خود را ميدهد تا هويت و شخصيت خودشان را بسازند و در زندگي اجتماعي از حاشيهنشيني، استيصال و انزوا بيرون بيايند و روي پاي خود بايستند و به يك شهروند موثر تبديل شوند. او افزود: فرصت يادگيري حق مسلم انسانها است و معتقدم اساس بيعدالتيهاي اجتماعي ريشه در توزيع نابرابر فرصتهاي آموزشي دارد؛ بنابراين نابرابري در اين سطح به نابرابري در سطوح ديگر ازجمله؛ قدرت، ثروت و... منجر ميشود. وزير آموزشوپرورش گفت: فرصت آموختن جزو حقوق مردم است و براي كساني كه اين محروميت را دارند يا نيازهاي متفاوتي دارند اين نياز جديتر و اولويت بيشتري دارد. در آموزش و پرورش وظيفه داريم شرايط را به گونهاي فراهم كنيم تا اين افراد بهراحتي بتوانند از حق خودشان برخوردار شوند. كوتاهي در آموزش دانشآموزان استثنايي غيرقابل گذشت است و مشمول عواقب سختي خواهد بود بنابراين آموزش اين دانشآموزان جزو ماموريتها و وظايف اصلي آموزش و پرورش است. حاجيميرزايي واژه مناسبسازي را واژهاي عميق و داراي ابعاد مختلفي دانست و اظهار كرد: مناسبسازي از فضا، تجهيزات، معلم، محتوا، روشهاي تدريس و حتي دانشآموزان همكلاسي با دانشآموزان با نيازهاي ويژه را شامل ميشود؛ بنابراين افرادي كه با اين دانشآموزان زندگي ميكنند بايد آداب تعامل با آنها را بياموزند و خانوادهها نيز بايد بتوانند نقش خودشان را به درستي ايفا كنند. دستگاههاي مسوول متناسب با تخصص خود در اين خصوص تفكيك وظايف شدهاند اما بايد بتوانيم تركيبي ايجاد كنيم كه از صفر تا صد مساله آموزش و پرورش را تحت پوشش قرار دهيم. عضو كابينه تدبير و اميد خاطرنشان كرد: بايد مساله دانشآموزان استثنايي را از پيش از تولد تا طول زندگي مورد توجه قرار دهيم تا باهم تركيب شويم و تقسيم كار كنيم و آن قسمت كه به ما مرتبط است را بهدرستي انجام دهيم و مكمل يكديگر باشند.