• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱ خرداد
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4805 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

ميزگرد روساي سياست خارجي اروپا در يك دهه گذشته

بازگشت به تعهدات برجام ممكن است

نمايندگان عالي سياست خارجي اتحاديه اروپا در يك دهه گذشته سه‌شنبه در نشست بررسي تحولات سرويس اقدام خارجي اتحاديه اروپا با عنوان «اتحاديه اروپا در جهان در حال تغيير»، به مرور تحولات مهم سياسي در دوران مسووليت خود و رويكرد آينده نقش ديپلماسي اروپا در جهان پرداختند. جوزپ بورل، نماينده عالي كنوني سياست خارجي اروپا و اسلافش فدريكا موگريني و خاوير سولانا، در اين ميزگرد مجازي بر اهميت برجام و ضرورت احياي تعهدات همه طرف‌ها به آن تاكيد كردند.

 

جوزپ بورل: قتل دانشمند هسته‌اي ايران

مجرمانه بود

مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا ترور شهيد دكتر «محسن فخري‌زاده» دانشمند ممتاز هسته‌اي و صنعت دفاعي كشورمان را به باد انتقاد گرفت و تصريح كرد كه اين عملي مجرمانه است. به گزارش ايرنا، جوزپ بورل اين مطلب را روز سه‌شنبه در ميزگردي پيرامون تحولات سياست خارجي اتحاديه اروپا در يك دهه گذشته مطرح كرد و افزود: متاسفانه اين روش حل مشكلات نيست. نمي‌توانيم جلوي هسته‌اي شدن ايران را با كشتن كارشناسان و دانشمندان هسته‌اي‌شان بگيريم. او بدون اشاره مستقيم به آمران اين ضايعه دلخراش عنوان كرد: برخي نمي‌خواهند برجام احيا شود و اين حالي است كه ما تلاش كرديم تا با وجود خروج امريكا از برجام، اين توافق را زنده نگه داريم. مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در ادامه سخنانش در اين ميزگرد ابراز اميدواري كرد كه با رفع تحريم‌هاي امريكا عليه ايران، برجام دوباره احيا شود. او گفت: «ايران همچنان عضو برجام است اما بايد به اجراي كامل تعهداتش ذيل اين توافق بازگردد. اين در شرايطي است كه ايران هم بايد بتواند از مزايايي كه در برجام وعده داده شده بهره‌مند شود.» او يادآور شد كه برجام صرفا يك توافق هسته‌اي نيست و از بخش‌هاي ديگري برخوردار است كه بايد به آن پرداخته شود. بورل همچنين برجام را به لحاظ امنيتي توافقي حائز اهميت توصيف كرد و افزود كه اتحاديه اروپا تلاش زيادي را براي زنده نگه‌داشتن اين توافق پس از خروج امريكا از آن صورت داد. او در همين پيوند به برگزاري نشست بعدي كميسيون مشترك برجام كه قرار ۲۶ آذر ماه برگزار شود، اشاره و تصريح كرد كه در اين جلسه تمام تلاش‌ها براي احياي اين توافق به‌كار گرفته خواهد شد.

 

فدريكا موگريني: برجام مهم‌ترين رويداد

يك دهه گذشته بود

فدريكا موگريني، مسوول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا در ميزگردي با حضور سلف و جانشين خود، رسيدن به توافق هسته‌اي با ايران در سال ۲۰۱۵ را هيجان‌انگيزترين و مهم‌ترين رويداد يك دهه گذشته ناميد. موگريني افزود: «۱۴ جولاي ۲۰۱۵ پس از سال‌ها مذاكرات با ايران كه پيش از من خاوير سولانا آغازگر آن بود موفق شديم به توافق برسيم و آن لحظه بسيار هيجان‌انگيز و حساس بود.» او با مرور بر مذاكرات طاقت‌فرسا ميان اعضاي برجام پيش از رسيدن به اين توافق و اينكه به گفته او گاهي شركت‌كنندگان هفته‌ها از اتاق مذاكرات خارج نمي‌شدند، يادآور شد كه برجام يكي از پيچيده‌ترين توافقات تاريخ معاصر است كه به لطف تلاش شبانه‌روزي ديپلمات‌ها و كارشناسان حاصل شد. مسوول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا سپس خروج امريكا از برجام را آزموني سخت براي اتحاديه اروپا توصيف و تصريح كرد: «اما ما توانستيم برجام را با وجود فشارهاي امريكا حفظ كنيم و اينك زماني حياتي است كه به ايران و امريكا براي بازگشت به اين توافق كنيم.»

 

خاوير سولانا: خروج امريكا از برجام

رويدادي تلخ و غيرمسوولانه بود

خاوير سولانا، مسوول اسبق سياست خارجي اتحاديه اروپا هم در سخناني خروج دونالد ترامپ از برجام را رويدادي تلخ عنوان و تصريح كرد كه پس از سال‌ها مذاكره، اين يك تصميم غير مسوولانه بود. او ابراز اميدواري كرد كه دولت جو بايدن، تصميم اشتباه ترامپ را جبران كند. «خاوير سولانا» مسوول سابق سياست خارجي اتحاديه اروپا كه از طريق ارتباط تصويري در اين مصاحبه حضور داشت در بخشي از اين گفت‌وگو گفت: «توافق برجام را ما در سال ۲۰۰۳ آغاز كرديم. اولين‌بار من در اين سال براي توافق با ايران اقدام كردم. چين و روسيه هم تمايل به حضور داشتند. باقي كشور‌ها فقط مي‌خواستند حاضر باشند و تمايل به مذاكره با ايران نداشتند.» او سپس افزود: «پس از آن در دوره رياست‌جمهوري باراك اوباما اين مذاكره را به سرانجام رسانديم. ما اين روند را سال ۲۰۰۳ شروع كرديم، اما اين بي‌مسووليتي ترامپ بود كه تلاش‌هاي ما را از بين برد. اميدواريم با روي كار آمدن بايدن دوباره به مذاكره بازگرديم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون