• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4805 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

با تصويب طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها در مجلس ايجاد شد

افزايش ريسك سياسي در بازار ارز و سكه

روز گذشته و پس از تصويب طرح اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها در مجلس، قيمت‌ها در بازارهاي ارز و سكه، روندي صعودي پيدا كرد. قيمت دلار بازار آزاد 500 تومان افزايش يافت و پس از 10 روز وارد كانال 26 هزار توماني شد، قيمت سكه كه روز دوشنبه در اطراف 11 ميليون تومان نوسان مي‌كرد تا نيمه روز به قيمت 12 ميليون رسيد كه نسبت به قيمت بسته شده روز گذشته افزايش 600 هزار توماني را نشان مي‌دهد.
تحليل اوليه اين است كه با تاثير پذيرفتن از تحولات سياسي نرخ دلار در بازار غيررسمي كانال عوض كرده است. روز گذشته نمايندگان مجلس كليات طرح جنجالي با عنوان «اقدام راهبردي براي لغو تحريم‌ها و صيانت از منافع ملت ايران» را به تصويب رساندند. گفته مي‌شود اين طرح به دنبال آن است تا برخي تعهدات هسته‌اي ايران كاهش و غني‌سازي اورانيوم افزايش يابد. هرچند مسوولان دولتي از جمله سخنگوي دولت عنوان كرده‌اند كه ورود به اين مسائل جزو اختيارات مجلس نيست؛ ‌با اين حال تاثير ابتدايي چنين مصوبه‌اي، افزايش ريسك سياسي براي معامله‌گران بازارهاي دارايي بوده است. فضاي «انتظارات» در بازارهاي دارايي به شكلي است كه تحولات سياسي موجب «تحريك قيمت‌ها» مي‌شود؛ موضوعي كه روز گذشته به خوبي در بازارها ديده شد. هر عاملي كه شانس فروش نفت ايران را افزايش داده، به كاهش قيمت ارز و بالعكس، هر سيگنالي از زمين سياست كه ماندگاري درآمدهاي نفتي در سطوح فعلي را تقويت كرده، به افزايش نرخ دلار منجر مي‌شود. معامله‌گران مي‌گويند مصوبه مجلس، شرايط را براي ايجاد فضاي مسالمت‌آميز جهت بازگشت امريكا به برجام دشوارتر كرده و همين موضوع نرخ دلار را با نوسانات رو به بالا مواجه كرده است. 
اين نوسانات قيمتي در بازار طلا و سكه نيز تكرار شد. در روزي كه قيمت اونس جهاني طلا، تغيير چنداني نداشت، قيمت طلا و سكه متاثر از افزايش نرخ ارز وارد مدار صعودي شد. در اين ميان سكه طرح جديد بيشترين نوسان را داشته به‌طوري‌كه قيمت آن با بيش از يك ميليون تومان افزايش در مقايسه با دوشنبه، از مرز 12 ميليون تومان عبور كرده است؛ همچنين حباب آن كه طي چند روز گذشته تا 500 هزار تومان كاهش يافته بود امروز به يك ميليون و 200 هزار تومان رسيد. اين افزايش قيمت‌ها در حالي است كه بازار طلا در تعطيلي ناشي از ايجاد محدوديت‌ها براي كسب و كارها به سر مي‌برد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون