• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4805 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۲ آذر

جسد برادر 8 ساله محمد موسوي‌زاده از دريا گرفته شد

مرگ علي‌اصغر

گروه  اجتماعي

 

انتشار خبر با تيتر «غرق شدن برادر ۷ ساله محمد موسوي‌زاده» در نگاه اول به خبرهاي نامطمئن مي‌مانست. مرگ علي‌اصغر  كمتر از دو ماه پس از برادر 11 ساله‌اش دور از ذهن بود. با اين حال خبر توسط مسوولان بهزيستي دير تاييد شده است. علي‌اصغر موسوي‌زاده، همان كودكي است كه بدن بي‌جانش را صيادان «دير» از آب گرفتند.
20 مهر بود كه خبر پيچيد: «خودكشي دانش‌آموز 11 ساله ديري»، 10 آذر ماه نوبت به خبر پيدا شدن جسد برادر كوچك‌ترش رسيد؛ برادري كه همان موقع و هنگام گزارش‌ها از وضعيت خانواده محمد موسوي‌زاده ذكر شده بود كه دچار معلوليت است و تحت پوشش بهزيستي. مي‌گويند عصر روز دوشنبه صيادان بندر دير جسد پسربچه‌اي را از آب بيرون كشيدند. اولين جايي كه خودش را به محل حادثه رساند، اورژانس بود. حسين ناظميان‌پور، مسوول شبكه بهداشت و درمان شهرستان دير استان بوشهر به «اعتماد» توضيح مي‌دهد: «در راستاي ماموريتي كه براي اورژانس تعريف شده، با تماس افراد حاضر در صحنه اقدام به ارسال آمبولانس به محل كرد كه اسكله صيادي بندر دير بود. ساعت 17 و 15 دقيقه بعدازظهر دوشنبه اين تماس گرفته شد و حدود 3 دقيقه بعد آمبولانس به محل رسيد. در بدو ورود كه او را از آب گرفته بودند علايم حياتي در مردمك ديده نمي‌شد به‌رغم اين موضوع عمليات احيا سر صحنه انجام و براي ادامه كار به مركز حضرت مهدي دير انتقال داده شد. با وجود اينكه تيم پزشكي و پرستاري هم عمليات احيا را انجام دادند متاسفانه موفقيت‌آميز نبود و فوتش اعلام شد.» از اينجا به بعد ديگر پرونده از دست اورژانس خارج شده و نوبت به بررسي‌هاي دقيق‌تر براي تعيين دليل مرگ مي‌رسد: «پرونده براي طي مراحل قانوني به  پزشكي قانوني تحويل داده شده كه منتظر هستيم تا بعد از بررسي‌ها نتايجش اعلام شود.» آيا اورژانس دير هنگام فوت برادر بزرگ‌تر هم در محل حاضر شده بود؟ اطلاعاتي از صحنه قبلي داريد؟ ناظميان‌پور مي‌گويد: «هنگام فوت برادرش خود خانواده اقدام به انتقال به مركز حضرت مهدي كرده بودند و تماسي با اورژانس صورت نگرفته بود، منتها در مركز باز هم عمليات احيا صورت گرفته بود اما چون مدت زماني از اتفاق گذشته بود فوت او هم اعلام شد. هر دو برادر زمان رسيدن به ماموران اورژانس فاقد علايم حياتي بودند.» 

هنوز از پرونده محمد خبري  نيست
خبر مرگ برادر كوچك‌تر زماني رسيد كه با گذشت نزديك به دو ماه هنوز هم خبري از آن جزيياتي كه قرار بود «به‌زودي» اعلام شود، نيست. مرگ محمد كه مكررا از آن با نام خودكشي ياد شد از جايي خبرساز شد كه دليل اين اقدام را نداشتن گوشي هوشمند براي شركت در كلاس‌هاي آنلاين ذكر مي‌كردند. خبري كه سبب شد نام محمد دستمايه تكذيبيه‌هاي مكرر آموزش ‌و پرورش شود و در اين ميان اصل ماجراي چرايي مرگ اين كودك از اولويت‌ها كنار رفت. ميزان تكان‌دهندگي احتمال خودكشي يك پسربچه 11 ساله چنان مخاطبان را متاثر كرده بود كه مقامات استان از آموزش و پرورش گرفته تا دادستاني و استانداري مشغول به اظهارنظر شدند. علي يزداني‌پور، دادستان شهرستان دير همان زمان به تسنيم گفته بود: «علت مرگ با اعلام نتيجه پزشكي قانوني مشخص مي‌شود و با بررسي اداره آگاهي بندر دير، مشخص شد پدر و مادر اين دانش‌آموز مشكل خاصي نداشته‌اند. با انجام آزمايش‌هاي گوناگون، پزشكي قانوني جواز دفن را صادر كرده و جسد او به خانواده‌اش تحويل و خاكسپاري انجام شده است. پرونده اين حادثه در شعبه بازپرسي شهرستان دير در حال بررسي است كه با اعلام نتيجه پزشكي قانوني علت مرگ دانش‌آموز مشخص مي‌شود.» مجيد خورشيدي، معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار بوشهر هم همان زمان گفته بود كه بايد اطلاع‌رساني دقيق در مورد اين اتفاق انجام مي‌گرفت تا «از ايجاد شبهات جلوگيري مي‌شد.» حالا نزديك به دو ماه از تمام اين اظهارنظرها و تاسف‌ها و وعده به انتشار جزييات پرونده مي‌گذرد و هنوز هم نه خبري از دادستاني بوشهر هست و نه پزشكي قانوني دليل مرگ اول و گزارش مشخصي در مورد مرگ محمد منتشر كرده. 
تماس «اعتماد» با مسوول يك روزنامه و سردبير يك روزنامه در استان بوشهر نشان از اين دارد كه نه تنها رسانه‌هاي ملي بلكه خبرنگاران استاني و محلي هم تاكنون نتوانسته‌اند در مورد عاقبت پرونده مرگ محمد از پزشكي قانوني يا مقامات قضايي و انتظامي پاسخي دريافت كنند. دو نفر از فعالان رسانه‌اي در پاسخ به اينكه آيا جزييات بيشتري از پرونده قبلي دريافت كرده‌ايد يا نه، مي‌گويند: «جواب مي‌دهند.» تا اينجا آنها هر اطلاعاتي كه دارند از بهزيستي و اورژانس بوده اما خبري از بررسي‌هاي نظامي و قضايي نيست. محمد كرمي، رييس اداره بهزيستي دير به ايرنا گفته است كه علي‌اصغر موسوي‌زاده به علت معلوليت ذهني و گفتاري تحت پوشش اين اداره قرار داشت: «اين كودك خدمات مستمر و غيرمستمر دريافت مي‌كرد و تا قبل از ويروس كرونا هم در مركز آموزش روزانه معلولان (طلوع) آموزش مي‌ديد. خانواده اين كودك نيز به صورت جداگانه تحت پوشش بهزيستي هستند و خدمات مستمر و غيرمستمر دريافت مي‌كنند و نيروهاي بهزيستي به صورت هفتگي با اين خانواده ديدار مي‌كردند.» جسد بي‌جان محمد 11 ساله در خانه پيدا شد، جسد علي‌اصغر 8 ساله در دريا. پرونده زندگي هر دو برادر بسته شده است و پرونده مرگ‌شان در دست پزشكي قانوني و مقامات انتظامي و قضايي است؛ پرونده‌هايي كه جزييات آنها معلوم نيست كي اعلام مي‌شود.


تماس «اعتماد» با مسوول يك روزنامه و سردبير يك روزنامه در استان بوشهر نشان از اين دارد كه نه تنها رسانه‌هاي ملي بلكه خبرنگاران استاني و محلي هم تاكنون نتوانسته‌اند در مورد عاقبت پرونده مرگ محمد از پزشكي قانوني يا مقامات قضايي و انتظامي پاسخي دريافت كنند. دو نفر از فعالان رسانه‌اي در پاسخ به اينكه آيا جزييات بيشتري از پرونده قبلي دريافت كرده‌ايد يا نه، مي‌گويند: «جواب مي‌دهند.» تا اينجا آنها هر اطلاعاتي كه دارند از بهزيستي و اورژانس بوده اما خبري از بررسي‌هاي نظامي و  قضايي نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون