دومين جشنواره موسيقي ايرج بسطامي به كار خود پايان داد
شهبازيان: بسطامي غريب زندگي كرد
اعتماد| لابد اين همه چهرهاي كه براي بزرگداشتش آمده بودند، اين تالاري كه اين همه با ابهت و مجلسي تزيين شده بود، اين هزينهاي كه براي بزرگداشتش در نظر گرفته بودند، اگر در زمان حياتش بود، چند سال قبل از آن زلزله لعنتي در آن شبِ سردِ دي ماه، حالا اصلا زنده بود. مگر فقر به بم نكشاندش، آن خانه كاهگلي پدري در بم؟ مگر به خاطر مراقبت از فرزندانِ برادري كه روزگاري برايش پدري كرده بود، به بم نرفت؟ حالا اما بايد به همين جشنواره هم قناعت كرد، اگرچه فريدون شهبازيان در مراسم بزرگداشتش بگويد: «به قولِ محمدرضا درويشي، ايرج بسطامي با مرگش به هنرش معنا داد. او غريب زندگي كرد و غريبانه هم مرد. در زمان حياتش از طرف جامعه موسيقي خيلي مورد توجه قرار نگرفت، در حالي كه صداي او در مقايسه با همنسلانش از ويژگيهاي منحصربهفردي برخوردار بود. مشكاتيان ميگفت، جنس صداي بسطامي او را ماندگار كرد، چون شبيه هيچكس نبود. او هوش سرشاري داشت، با موسيقي اركسترال و سنتي خيلي سريع هماهنگ ميشد و در عين حال دو ويژگي بارز داشت؛ نخست اينكه شاگرد شجريان بود و ظرايف آواز او را به خوبي ميدانست و دوم اينكه او در آموختن ممارست زيادي داشت.»
شهبازيان همچنين گزارشي درباره روند برگزاري اين جايزه داد. از اينكه جوانان 36 آلبوم فرستادهاند و هيات داوران در دو مرحله، اين آثار را داوري كرد و سرانجام شش اثر نامزد برگزيده در بخش آلبوم شدند. او همچنين اظهار اميدواري كرد تا اين جشنواره تداوم داشته باشد.
رتبه اول به اثر«يارمست» به آهنگسازي مجيد مولانيا رسيد. «از روزگار رنگآميز» اثر گروه «سپيد و سياه» دوم شد و «سحرخواني» اثر همنوازان خاموش سوم شدند. همچنين در ادامه مراسم از چند سال فعاليت هنري فاضل جمشيدي - خواننده پيشكسوت - تجليل شد. اما دبيري امسال را «حسامالدين سراج» برعهده داشت. او يادش ماند از فقدانِ «مهران دوستي» بگويد: «امروز يكي از خوشصداهاي ايران، مهران دوستي، دارفاني را وداع گفت و با ما خداحافظي كرد.» او در ادامه گزارشي از جشنواره داد: «آواز سنتي ايران از جمله هنرهايي است كه بخش پررنگي از ميراث هنري ايران را شامل ميشود. بنياد بسطامي بر همين اساس تصميم گرفت تا از ميان استعدادهاي جوان در آواز ايراني، ظرفيتي را به وجود آورد تا به اين هنر بيشتر توجه شود. داوري دومين دوره جايزه موسيقي ايرج بسطامي در سه بخش كلي، نيمهنهايي و نهايي انجام شد. جنس صدا و وسعت صدا، تناسب در اجراي تحليل و كشش، ملودي كلام، تلفيق شعر و موسيقي، تسلط بر رديف، دقت در كوك، ريتم در اجراي تصنيف و هماهنگي با ساز از جمله معيارهاي داوري ما بود. 25 درصد از شركتكنندگان اين دوره از تهران و 75 درصد آنها نيز از شهرستانها بودند.»
او از علي جهاندار، هنگامه اخوان، صديق تعريف، علياصغر شاهزيدي و خودش به عنوان داوران اين جشنواره ياد كرد و در ادامه مراسم برگزيدگان بخش رده سني آزاد معرفي شدند، در حالي كه هيات داوران هيچ هنرمندي را شايسته رتبه نخست ندانست؛ اما وحيد حقيقييار و مهدي محمدي و عليرضا آذر رتبههاي دوم و سوم را به دست آوردند. همچنين برگزيده بخش بانوان، «رضوان نباتي» شد. همچنين از احمد شهيدصدر (هنرمند افغان) و بهار صادقي نيز تجليل شد.