• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4824 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۴ دي

وزير بهداشت با تاكيد بر اينكه از بهترين منابع واكسن مي‌خريم

صحبت واكسن را فقط از وزير بشنويد

سعيد نمكي، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي گفت: مردم عزيز خواهش مي‌كنم صحبت واكسن را فقط از وزير بشنويد؛ يك به  دليل تخصص و دو  به  دليل اطلاع.
او درباره اين تاكيد خود افزود: بسياري از صحبت‌ها در اين زمينه، اذهان مردم را بر هم مي‌ريزد. همان ‌طور كه ما داروهاي ضدويروس را چه موثر و چه بي‌تاثير در هر جاي دنيا گفتند، سريعا تامين كرده و شروع به ساخت كرديم و هرگز اين حسرت را نداشتيم كه به دليل تحريم‌ها داروي موردنياز مردم را تامين نكنيم و اجازه نداديم اين موضوع به عنوان خاطره‌اي تلخ براي آيندگان و مردم اين سرزمين  بماند.

كاهش ابتلا  و  مرگ ناشي از كرونا  در كشور
سعيد نمكي در بخش ديگري از سخنان خود به وضعيت كرونا در روزهاي اخير پرداخت و افزود: اگر نقشه كشور را نگاه كنيد، اگر از اولين روز آذر ماه با شرايط كنوني مقايسه كنيد، مي‌بينيد كه در اولين روزهاي آذر ماه نقشه پر از نقاط قرمز و آتشين بود، اما به مرور اين نقشه در ۱۱ آذر ماه، ۱۸ آذر و ۲۲ آذر، نقاط قرمز به‌ شدت كم شد و نقاط نارنجي و زرد جايگزين شدند، به ‌طوري كه در آخرين روز آذر ماه مي‌بينيد كه نقاط نارنجي هم دارند به نقاط زرد بدل  مي‌شوند.

۴ نقطه پرالتهاب  در كشور
نمكي با اشاره به اينكه ۱۶۰ شهرستان قرمز در كشور، امروز به صفر رسيدند، توضيح داد: ۲۰۵ نقطه نارنجي و ۲۴۳ نقطه زرد داريم. البته هنوز شهرهايي را داريم مانند بافت در كرمان، كردكوي در گلستان، آمل و گلوگاه در مازندران كه هنوز نقاط پرالتهاب و قرمز ما هستند. البته اين به اين معنا نيست كه ما سمت و سوي قرمزتر شدن نقاط نارنجي يا زرد را نخواهيم داشت، بلكه هر لحظه ممكن است خدايي نكرده به دليل عدم رعايت پروتكل‌ها باز هم به آتشي برگرديم كه در دامن استان‌هاي‌مان بود. اين عضو ستاد مقابله با كرونا همچنين ادامه داد: از مردم كشور كه حرف ما را گوش دادند و در شب يلدا پروتكل‌هاي اعلامي وزارت بهداشت را رعايت كردند، تشكر مي‌كنم. در عين حال باز هم از تعداد اندكي گلايه مي‌كنم كه اين تقاضاي عاجزانه ما را نپذيرفتند و متاسفانه پروتكل‌ها را شكستند. اميدوارم ميزان رعايت پروتكل‌ها روزبه‌روز بيشتر شود و پاداش آن را  بتوانيم  بگيريم.

تاخير دولت انگليس در  اعلام  جهش كرونا
نمكي درباره جهش ويروس كرونا در انگليس، گفت: درباره گزارشي كه دولت انگليس با تاخير درباره ورود يك‌سويه جديد از ويروس كه دچار جهش در يكي از قسمت‌هاي بسيار مهم ويروس كه قسمت پروتئين آن است، اعلام كرد: بايد توجه كرد كه اين قسمت به ويروس اين توانايي و قابليت را مي‌دهد كه علاوه بر چسبندگي بيشتر، قدرت سرايت بيشتر و همچنين نفوذ  بيشتر به درون سلول و نسوج و بيماري‌زايي  بالاتري را  از خودش  نشان  دهد.
وزير بهداشت گفت: به محض اينكه اين خبر را شنيديم، بلافاصله مرزهاي هوايي‌مان را روي كشور انگليس بستيم و از ايران هم پروازي به آن سمت نداشتيم. همچنين بلافاصله افرادي را كه طي ۱۵ روز قبل از انگليس به ايران آمده بودند اعم از شهروند ايراني و غيرايراني رديابي كرديم و خوشبختانه تا امروز ردپايي از اين ويروس كه دچار جهش شده در كشور پيدا نكرديم. او گفت: اگر همكار يا دانشمند يا رسانه‌اي خبري را بيان مي‌كنند كه اين پيك گذشته ما از نوع اين ويروس جهش يافته است، بايد بگويم كه تا اين لحظه ويروس‌شناسان ما هرگز چنين جهشي را در كشور در اين ويروس گزارش نكرده‌اند. البته ما جهش‌هايي در ويروس ديده بوديم و بنده گزارش بيش از ۶۶ نوع جهش را در ويروس دريافت كردم كه هيچ يك از جهش‌ها در قسمت پروتئين ويروس كه اكنون در انگليس ديده شده، نبوده است. به دليل پيوستگي انگليس و اروپا، براي كل اروپاييان علاوه بر تست منفي از آن طرف، اينجا هم در فرودگاه  تست  مي‌گيريم.
براي تهيه  واكسن همه راه‌ها  را  مي‌رويم
وزير بهداشت گفت: براي تهيه واكسن همه راه‌ها را داريم مي‌رويم. با وجود همه فشارهايي كه دنيا براي ما گذاشته و مضايقي كه ايجاد كرده، از بهترين و مطمئن‌ترين منابع توليد واكسن دنيا، داريم واكسن مي‌خريم. او تاكيد كرد: البته هيچ‌ جاي دنيا هنوز روي واكسن قسم نخورده و هيچ‌ جاي دنيا قرار نيست با شتاب‌زدگي واكسن تزريق كند و اگر دارد تزريق مي‌كند عالمانه نيست؛ همين موتاسيوني كه ايجاد شد ذهنيت را در مورد واكسن و پلتفرم‌هاي آن در دنيا تغيير مي‌دهد. نمكي گفت: واكسن را داريم مي‌آوريم و براي گروه‌هاي آسيب‌پذير كار را شروع كرديم. در آينده نزديك اعلام مي‌كنيم كه براي چه گروهي  و  به چه شكلي قرار است كه كار را  آغاز كنيم.
نمكي در زمينه توليد داخلي واكسن كرونا، گفت: در زمينه ساخت داخل هم اين هفته اولين گروه براي تست باليني انتخاب مي‌شوند كه گزارش اين كار بزرگ ملي را در آينده به اطلاع مردم مي‌رسانيم. اميدوارم با همدلي، وفاق و رفاقت و صميمت و باور و اعتماد به يكديگر بتوانيم اين شرايط را  طي كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون