• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4829 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۰ دي

شاد؛ فرصت‌ها و موقعيت‌ها

غزل   لطفي

 ويروس كرونا بزرگ‌ترين چالشي كه براي دنيا به وجود آورد قطع ارتباط فيزيكي و اجتماعي افراد بود. 
باتوجه به اينكه اين ويروس از راه تنفس (مهم‌ترين عامل حيات) منتقل مي‌شود ارتباط ديداري به حداقل رسيد و تعاملات اجتماعي به دنياي مجازي سپرده شد، در اين ميان آموزش نيز كه تا پيش از كرونا بر پايه حضور در محيط آموزشي و مدرسه بود وارد دنياي مجازي شد. در كشورهاي مختلف جهان سامانه‌هاي مختلف  بومي‌سازي شد تا تحصيل متوقف نشود و در ايران هم شبكه شاد راه‌اندازي شد. 
شبكه شاد در ابتدا باتوجه به بحران موجود با كاستي‌هاي فراوان رونمايي و بار تمام اين نواقص بر دوش معلمين و كادر آموزشي گذاشته شد. با ادامه شيوع كروناويروس و تاكيد بر عدم تشكيل اجتماعات نياز به سامانه‌اي منسجم و كاربردي بيش از گذشته احساس شد.  به همين روي اين شبكه آموزش دانش‌آموزي با رويكرد ايجاد محيطي امن، رايگان و در دسترس بهينه‌سازي شد و با شروع سال جديد تحصيلي از نسخه به‌روز آوري شده آن رونمايي شد. 
از آنجا كه آموزش به همراه پرورش معنا پيدا مي‌كند در سامانه شاد به جز موضوعات آموزشي به جزييات پرورشي نيز پرداخته شد و بخش‌هاي فرهنگي و اجتماعي نيز در آن گنجانده شد. برگزاري مسابقات مجازي، بازي‌هاي فكري و آموزشي، قرار دادن جزوات كمكي به جهت آگاهي دانش‌آموزان از نحوه انتخاب رشته، آزمون سازها و... همه امكاناتي است كه در حال حاضر در شبكه شاد در دسترس هستند. 
سيستم ارتباطات مجازي كشور تا حد زيادي ارتقا يافته تا نقل و انتقال اين داده‌ها آسان‌تر شود اما هنوز تا رسيدن به ايده‌آل‌هاي بين‌المللي راه زيادي در پيش دارد و باتوجه به اينكه در روزهاي كرونا آموخته‌ايم كه تعاملات مجازي را در دنياي خود راه بدهيم بايد درنظر بگيريم براي عقب نماندن از دنياي ديجيتال و هوشمند پساكرونا بايد به اين مهم پرداخت تا با سرعت تحولات جامعه در آينده همراه باشيم. به‌طور حتم دنياي پساكرونا با قبل از آن تفاوت‌هاي فراوان دارد و جوامعي موفق‌تر خواهند بود كه چالش موجود را به موقعيت بدل كنند.  آموزش عمومي رايگان نيز يكي از نيازهاي اوليه جوامع پيشرفته است كه در حال حاضر اين امكان با سامانه شاد فراهم شده است اما در دسترس بودن آن هنوز به‌طور كامل محقق نشده است و اين امر نيازمند تامين زيرساخت‌هاي ارتباطات و فناوري است كه هر چند پيشرفت محسوسي داشته اما هنوز نمره قبولي كسب نكرده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون