آثار مصرف مازوت در هواي پايتخت آشكار شد
گروه اجتماعي| اطلاعات شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان ميدهد كه با وجود منع تردد خودروهاي ديزلي در تهران از روز شنبه (۶ دي ماه) غلظت آلاينده دياكسيد گوگرد افزايش يافته است. مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران ميگويد: با توجه به اين شرايط ميتوان نتيجه گرفت كه منابع ثابت آلاينده ازجمله نيروگاهها، صنايع و... از سوخت غيراستانداردي استفاده ميكنند كه گوگرد زيادي دارد، مانند گازوييل پرگوگرد يا سوخت مازوت. به گزارش ايسنا، در حالي آلودگي شديد هوا طي هفتههاي اخير در شهرهاي صنعتي و پرجمعيت كشور به مصرف سوختهاي غيراستاندارد از جمله مازوت در نيروگاهها و صنايع نسبت داده ميشود كه سازمان حفاظت محيط زيست بارها تاكيد كرده است كه در شهرهايي مانند تهران و اصفهان هيچ يك از صنايع و نيروگاههاي مهم و تاثيرگذار بر آلودگي هوا تاكنون از سوخت مازوت استفاده نكردهاند. اما نكته قابل توجه اينجاست كه باوجود ممنوعيت تردد خودروهاي ديزلي در سطح استان تهران، غلظت آلاينده دياكسيد گوگرد نسبت به روزهاي گذشته افزايش داشته است. آمار شركت كنترل كيفيت هواي تهران نشان ميدهد كه ميانگين غلظت ۲۴ ساعته آلاينده دياكسيد گوگرد طي روزهاي ۲۹ و ۳۰ آذر و اول ديماه (يعني روزهاي پيش از اعمال محدوديت تردد ديزليها) ۹.۲۲PPB بوده است، اما اين ميانگين طي روزهاي ۶، ۷ و ۸ دي ماه و همزمان با ممنوعيت تردد ديزليها در تهران به ۱۳.۴۹PPB رسيده است. محمد رستگاري، معاون نظارت و پايش اداره حفاظت محيط زيست استان تهران در آخرين اظهارنظر خود درباره آلودگي هواي تهران و افزايش غلظت آلاينده دياكسيد گوگرد در تهران كه ارتباط مستقيمي با مصرف سوختهاي غيراستاندارد در نيروگاهها و صنايع دارد، گفته بود كه گرچه افزايش دياكسيد گوگرد اهميت زيادي دارد اما عامل اصلي آلودگي هواي تهران ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون است كه خودروهاي ديزلي مهمترين نقش را در انتشار آن دارند. حسين شهيدزاده، مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران در گفتوگو با ايسنا درباره چرايي افزايش غلظت آلاينده دياكسيد گوگرد در تهران باوجود ممنوعيت تردد خودروهاي ديزلي ميگويد: با فرض معادل بودن سرعت وزش باد در هر دو بازه زماني ميتوان گفت كه اضافه انتشار آلاينده دياكسيد گوگرد توسط منابع ثابت درون و برون شهري صورت گرفته است. او در ادامه تصريح ميكند: از آنجايي كه تردد شبانه خودروهاي ديزلي در سطح شهر ممنوع شده است، ميتوان نتيجه گرفت كه منابع ثابت آلاينده از جمله نيروگاهها، صنايع و... از سوختهاي غيراستانداردي استفاده ميكنند كه گوگرد زيادي دارد مانند گازوييل پرگوگرد يا سوخت مازوت. به گفته مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران افزايش غلظت آلاينده دياكسيد گوگرد روي تشكيل ذرات معلق اثرگذار است و ميتوان گفت كه پايه تشكيل ۳۰ درصد از ذرات معلق سولفاتها هستند. اين يعني گوگرد ميتواند تا حدي پايه تشكيل ذرات معلق كمتر از ۲.۵ ميكرون - به عنوان عامل اصلي آلودگي هوا طي روزهاي اخير - باشد.
تذكر به وزارت نيرو
درباره مازوتسوزي نيروگاه شازند
مسعود تجريشي، معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينكه بر اساس آخرين اطلاعات تاكنون از سوخت مازوت در صنايع و نيروگاههاي مهم و بزرگ تهران استفاده گستردهاي نشده است، گفت: «نيروگاه شازند اراك» با استفاده از سوخت مازوت آلودگي بسيار زيادي توليد ميكند، بنابراين سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه به وزير نفت و هيات دولت تذكر داده است. به گزارش ايسنا، طي روزهاي اخير كلانشهرهاي كشور ازجمله تهران، اصفهان، اراك، كرج و... روزهاي پي در پي با آلودگي هوا مواجه بودهاند. آلودگي هوا در ماههاي اخير درحالي گريبان برخي از شهرهاي كشور را گرفته است كه برخي بر اين باورند كه استفاده از سوخت مازوت در صنايع و نيروگاهها علت اين آلودگي است. زهرا نژادبهرام - عضو هيات رييسه شوراي شهر تهران - چندي پيش گفته بود كه دستگاههاي ذيربط بايد پاسخ دهند كه با چه تدبيري به جاي ساخت و ايجاد انبارهاي جديد براي نگهداري مازوت، از ريههاي شهروندان به عنوان انبار مازوت استفاده ميشود؟
هر چند كه برخي گمانهزنيها درباره استفاده از سوخت مازوت در نيروگاهها و صنايع برخي نقاط كشور ازجمله تهران مطرح است و حتي غلظت آلاينده دياكسيدگوگرد - كه ارتباط مستقيمي با مصرف مازوت دارد - در مقاطعي در جنوب غرب و جنوب تهران افزايش يافت، اما اداره كل محيط زيست تهران تاكيد دارد كه از ابتداي سال تاكنون در نيروگاهها و صنايعي كه تاثير مستقيمي بر آلودگي هواي تهران دارند از سوخت مازوت استفاده نشده است. هرچند كه استفاده از مازوت توسط نيروگاهها و صنايع بسيار خطرناك است و ميتواند خطراتي جدي براي سلامت افراد داشته باشد، اما از اين سوخت در معدودي از نيروگاهها و صنايعي كه بر آلودگي هواي شهرها بسيار تاثيرگذارند، استفاده ميشود. مسعود تجريشي - معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست- در گفتوگو با ايسنا در اين باره اظهار كرد: براساس آمار روزانهاي كه در اختيار سازمان حفاظت محيط زيست قرار ميگيرد تاكنون از سوخت مازوت در صنايع و نيروگاههاي مهم و بزرگ تهران استفاده گستردهاي نشده است البته ممكن است برخي صنايع يا واحدهاي كوچك در اطراف تهران از مازوت بهصورت محدود استفاده كنند. براي مثال هفته گذشته مشاهده شد كه در دماوند يكي از صنايع حدود روزانه دو ميليون ليتر از مازوت استفاده ميكرد اما صنايع و نيروگاههاي مهمي كه تاثير زيادي بر كيفيت هواي تهران دارند، تاكنون از سوخت مازوت استفاده نكردهاند. او با بيان اينكه در ساير شهرهاي صنعتي و پرجمعيت كشور نيز نيروگاهها و صنايعي كه نزديك به مناطق مسكوني هستند به سمت مازوتسوزي نرفتهاند، تصريح كرد: براي مثال در اصفهان بهطور دايم اطلاعات مخازن مازوت چك ميشود و حتي اين مخازن پلمب شدهاند. معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه اگر نيروگاهها و صنايع نزديك به مناطق مسكوني بخواهند از مازوت استفاده كنند بايد ابتدا مخازن را فك پلمب كنند، تاكيد كرد: سازمان محيط زيست با فك پلمب مخازن اين نيروگاهها و صنايع بهشدت مخالفت كرده است و اگر بدون مجوز دادستاني اقدام به فك پلمب كنند، كاري غيرقانوني انجام دادهاند بنابراين با آنها برخورد خواهد شد. تجريشي ادامه داد: «نيروگاه شازند اراك» تنها نيروگاهي است كه در نزديكي مناطق مسكوني و پرجمعيت اقدام به استفاده از سوخت مازوت كرده است و آلودگي بسيار زيادي نيز توليد ميكند. از اينرو به آقاي بيژن زنگنه - وزير نفت - و هيات دولت تذكر دادهايم كه بايد هرچه زودتر مازوتسوزي نيروگاه شازند قطع شود. او در ادامه با اشاره به اينكه متاسفانه بسياري از صنايع و نيروگاههاي ما در كشور نزديك به شهرها و نقاط مسكوني قرار گرفتهاند، گفت: براي مثال بسياري از نيروگاهها و صنايع استان اصفهان داخل شهر هستند همچنين ۷۰ درصد صنايع استان اصفهان در ۵۰ كيلومتري شهر اصفهان و در مسير باد غالب شهر مستقر شدهاند و آلودگي را به سمت شهر هدايت ميكنند. از سوي ديگر اصفهان از لحاظ مصرف انرژي در كشور رتبه دوم را دارد و ۸۰ درصد صنايع آلاينده آن نيز در نزديكي شهر قرار دارد. او تصريح كرد: بايد از سالها پيش در كشور فكر كاهش آلودگي هوا و مشكلات استقرار صنايع بزرگ در كلانشهرها را ميكرديم اما حالا كه با اين وضعيت مواجه هستيم و كلانشهرهاي ما صنعتي شدهاند، خيلي امكان مانور روي گزينههاي كنترل آلودگي هوا از طريق صنايع و نيروگاهها را نداريم. او در بخش ديگري از صحبتهاي خود با اشاره به آلودگي هوا در كلانشهرهاي كشور با وجود كاهش رفت و آمدها به دليل محدوديتهاي كرونايي و تعطيلي برخي مراكز گفت: منابع متحرك ازجمله خودروهاي شخصي، كاميونها، موتوسيكلتها، اتوبوسها و... سهم ۶۰ درصدي در آلودگي هوا دارند كه از اين بين سهم خودروهاي شخصي تنها ۱۰ درصد است بنابراين حتي اگر تردد خودروهاي شخصي نسبت به گذشته ۵۰ درصد كمتر شده باشد، باز اين رقم تاثير زيادي روي كاهش آلودگي هوا نخواهد گذاشت.