سازندگان دخل شهرداري
را پر ميكنند
گروه اجتماعي| بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداري تهران با رشد ۱۹ درصدي از حدود ۳۰ هزار ميليارد تومان در امسال به ۳۶ هزار و ۳۳۳ ميليارد تومان رسيده، اما تفاوت بودجه امسال اين است كه رقم تبصرهها و همينطور اعتبار بودجه تكميلي هم به اين سقف اضافه ميشود. در واقع ۱۱ هزار و ۳۵۴ ميليارد تومان بار مالي تبصرهها كه براي نخستين بار در بودجه لحاظ شده است، به سقف بودجه اضافه ميشود و اين ميزان به ۴۷ هزار و ۶۸۷ ميليارد تومان ميرسد. براساس اين لايحه، ۲ هزار و ۲۷۴ هزار ميليارد تومان اعتبار مربوط به بودجه تكميلي هم اضافه ميشود و كل بودجه به عدد ۴۹ هزار و ۹۶۱ ميليارد تومان ميرسد. منابع اعتبارات بودجه تكميلي قرار است از كساني كه به گفته آنان «منافع بيشتري از افزايش قيمت املاك ميبرند» تامين دريافت شود. با بودجه تكميلي قرار است شهرداري ۳۲ پروژه را تامين مالي و تكميل كند. از كل بودجه؛ ۳۷ درصد به حمل و نقل، ۱۴ درصد خدمات شهري، ۴ درصد ايمني و مديريت بحران، ۴ درصد معماري و شهرسازي، ۷ درصد فعاليتهاي فرهنگي و اجتماعي و ۳۴ درصد هم به بخش توسعه شهر هوشمند و هوشمندسازي اختصاص دارد در واقع همه بخشهاي شهرداري از اين حوزه منتفع ميشوند. بيشترين سهم از كل بودجه شهرداري تهران مربوط به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومي است كه قرار است ۱۷ هزار و ۲۹۵ ميليارد تومان به آن تزريق شود. از اين ميزان يكهزار و ۹۱۶ ميليارد تومان به خريد اتوبوس اختصاص دارد. بودجه فعاليتهاي اجتماعي و فرهنگي هم نسبت به بودجه ۱۳۹۹، حدود ۲۲ درصد رشد داشته است، بهطوري كه سازمان رفاه و خدمات اجتماعي در بخش هزينهاي ۶۳ درصد و در بخش سرمايهاي ۴۷ درصد افزايش بودجه داشته يعني ۹۶ ميليارد تومان اعتبار هزينهاي و ۹۱ ميليارد تومان اعتبار سرمايهاي اين بخش است. در بودجه پيشنهادي شهرداري تهران براي سال ۱۴۰۰، ۲ هزار ميليارد تومان براي محلههاي آسيبپذير مانند هرندي، دولاب، فرحزاد، اسلامآباد، ده ونك، خاك سفيد، شميران نو و ... پيشبيني شده و در صورت موافقت اعضاي شوراي شهر، ۲ هزار و ۴۵۰ ميليارد تومان هم قرار است به پروژههاي توسعه محلهاي اختصاص پيدا كند. اعتبار اين بخش در بودجه امسال يكهزار و ۹۰۰ ميليارد تومان بود. موضوع جديد ديگري كه مديران شهري در لايحه بودجه امسال گنجاندهاند، توجه به سرمايهگذاري و مشاركت در پروژههاي شهري است بهطوري كه در اين لايحه ۱۸ هزار و ۳۸۰ ميليارد تومان به عنوان بودجه مشاركت و سرمايهگذاري آورده شده كه قرار است منابع آن كاملا از طريق بخش خصوصي تامين شود. آنطور كه در لايحه بودجه ۱۴۰۰ شهرداري تهران آمده؛ سهم مصارف هزينهاي و جاري از ۳۸ درصد به ۳۳ درصد كاهش يافته است و بيشترين سهم به مصارف سرمايهاي و توسعهاي با حدود ۴۶ درصد سهم اختصاص دارد. همچنين سهم مصارف مالي كه به پرداخت بدهيها به پيمانكاران و بانكها اختصاص دارد از ۱۵ درصد به ۲۱ درصد افزايش يافته است. نكته مهم ديگر در لايحه پيشنهادي شهرداري تهران افزايش ۱۸ درصدي بودجه سرمايهگذاري به مناطق ۲۲گانه است.حامد مظاهريان، معاون شهردار تهران در نشستي خبري كه پس از ارايه لايحه به شوراي شهر برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت: عوارض پروانههاي ساختماني به ويژه در محلات پربرخوردار بايد افزايش يابد و بخش خصوصي هزينه بيشتري بپردازد. مدل پرداخت عوارض ساختماني در مناطق برخوردار و آپارتمانهاي بزرگ در بودجه ۱۴۰۰ متفاوت ديده شده است و در صورتي كه به تصويب شوراي شهر برسد، ميتوانيم ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان مورد نياز براي انجام ۳۲ پروژه عمراني را تامين كنيم. او در پاسخ به سوالي در مورد ميزان عوارض صدور پروانههاي ساختماني در بودجه ۱۴۰۰ شهرداري تهران گفت: عوارض پروانههاي ساختماني به ويژه در محلات پربرخوردار بايد افزايش يابد و بخش خصوصي هزينه بيشتري بپردازد. مدل پرداخت عوارض ساختماني در مناطق برخوردار و آپارتمانهاي بزرگ در بودجه ۱۴۰۰ متفاوت ديده شده است و در صورتي كه به تصويب شوراي شهر برسد، ميتوانيم ۲ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان مورد نياز براي انجام ۳۲ پروژه عمراني را تامين كنيم. او در خصوص اينكه برخي سازندگان معتقدند تعيين عوارض بيشتر دست شهرداريها را براي اعمال عوارض سليقهاي باز ميكند، گفت: بر اساس نقشه مكاني كه داريم املاك پلاك به پلاك عوارضشان مشخص است و به دليل سيستمي بودن آن امكان تعيين عوارض سليقهاي وجود ندارد. مظاهريان با اشاره به اينكه چرا بر خلاف هر سال سهم عوارض پايدار مشخص نيست هم توضيح داد كه به دليل ورود تبصرهها به لايحه بودجه به دست آوردن ميزان رقم سهم درآمدهاي پايدار دشوار بود، اما ميزان كسب درآمد پايدار در شهرداري كاهش نيافته است . مظاهريان با اشاره به رقم كل بودجه در سال آينده افزود: رقم كل بودجه شهرداري تهران براي سال ۱۴۰۰ بيش از ۴۹ هزار ميليارد تومان است و از اين بودجه ۳۷ درصد آن به حمل و نقل عمومي اختصاص يافته است البته ناوگان حمل و نقل عمومي را دولت بايد تامين كند و متاسفانه از سال ۹۰ حتي يك اتوبوس هم از سوي دولت به شهرداري تعلق نگرفته است. همچنين شهرداران مناطق قرار است منابع بيشتري از بودجه در اختيارشان قرار گيرد و ۱۸ درصد بودجه شهرداريهاي مناطق در سال ۱۴۰۰ افزايش مييابد تا پروژهها سرعت يابد. معاون شهردار تهران با اشاره به افزايش ۱۹ درصدي بودجه شهرداري نسبت به سال گذشته گفت: اين افزايش بودجه بلندپروازانه نيست و مديريت بعدي شهرداري به راحتي ميتواند شهر را اداره كند. مظاهريان با اشاره به اينكه در خصوص مسائل اجتماعي رشد قابل توجهي از فعاليتهاي حوزه اجتماعي و فرهنگي در نظر گرفته شده و يكي از مهمترين اولويتهاي ما بحث نشاط شهري است، گفت: فاصله طبقاتي شهري به شدت در معرض آسيب قرار دارند و براي حل اين معضل ۲۰۰ ميليارد تومان در نظر گرفته شده است. براي توسعه حمل و نقل عمومي سهم بودجه شهرداري ۳۷ درصد است و ۱۶ هزار و ۲۹۵ ميليارد پيشبيني شده است. او درباره بودجه اختصاصي آلودگي هوا و رديفهاي اين بودجه گفت: ۱۶۳ ميليارد تومان مجموع رديفهايي است كه براي آلودگي هوا آمده است.