• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

معاون وزير به «سين هشتم؛ سرپناه» پيوست

كيانيان و پاكدل مولاوردي را براي بي‌خانمانان همراه كردند

اسفندماه سال گذشته رخشان بني‌اعتماد، كارگردان فيلم «قصه‌ها» در اكران خيريه فيلم «كاغذ بي‌خط» اعلام كرد جايزه آسيا پاسيفيك فيلمش را به مردم بي‌خانمان هديه مي‌دهد. همين رفتار سبب شد تا برخي هنرمندان نيز به اين رفتار بپيوندد. به پيشنهاد رضا كيانيان اين جريان به نام «سين هشتم؛ سرپناه» نامگذاري شد تا حدي كه وقتي كيانيان در برنامه خندوانه از رامبد جوان تنديس يادبود برنامه را گرفت، گفت: اين تنديس را به مردم بي‌خانمان هديه مي‌دهم و الخ. البته پيش‌تر كيانيان نيز دو جايزه بازي‌اش در فيلم «خانه روي آب» را به نفع مردم بي‌خانمان اهدا كرده بود و از ديگر هنرمندان نيز دعوت كرد به اين حركت بپيوندند؛ پرويز پرستويي، حسين پاكدل، فاطمه معتمدآريا، بهمن فرمان‌آرا، عاطفه رضوي، نيكي كريمي، بهرام رادان، مهناز افشار و رضا يزداني نيز پس از شروع اين ماجرا به «سين هشتم؛ سرپناه» پيوستند. بهرام رادان، مهناز افشار و رضا يزداني نيز به عنوان هنرمنداني از نسل جوان‌تر با اين حركت همراه شدند. ماجرا تا جايي پيش رفت كه حبيب رضايي و حميد جبلي كه درگير ضبط برنامه نوروزي «كلاه قرمزي» بودند، به فاصله اندكي آمادگي خود را اعلام كردند. حبيب رضايي بخشي از جوايزش را اهدا كرد و حميد جبلي نيز با نگارش يادداشتي كوتاه اما صميمانه از اهداي دو اثر از مجموعه شخصي‌اش خبر داد. چندي بعد هم اعلام شد كه فقط هدايا اهدا نمي‌شوند بلكه هر كس كه مي‌تواند به هر نحوي به «سين هشتم؛ سرپناه» بپيوندد، همراه شود. . عيد نوروز به پايان رسيد اما «سين هشتم؛ سرپناه» يا همان سرپناه تازه اول راه بود و به مسير خود ادامه داد. در همين راستا نيز عصر روز دوشنبه رضا كيانيان، حسين پاكدل و حبيب احمدزاده به نمايندگي از هنرمندان حاضر در حركت فرهنگي اجتماعي «سين هشتم؛ سرپناه» با شهيندخت مولاوردي، معاون رييس‌جمهور در امور زنان و خانواده ديدار و گفت‌وگو كردند.
در آغاز اين ديدار رضا كيانيان «سين هشتم؛ سرپناه» را تشريح كرد و گزارشي از وضعيت بي‌خانمان‌ها ارايه داد. كيانيان به آماري كه مي‌گويد 15 هزار بي‌خانمان در تهران وجود دارد اشاره كرد و ضمن تاكيد بر اين نكته كه در ميان‌شان پنج هزار بي‌خانمان زن وجود دارد به مولاوردي گفت: زنان بي‌سرپناه در جامعه به مراتب از مردها آسيب‌پذيرتر هستند و اين در حالي است كه موسسه خيريه «طلوع بي‌نشان‌ها» براي رسيدگي به بي‌خانمان‌هاي مرد فعاليت مي‌كند و براي اين نكته بايد چاره‌اي انديشيد.
كيانيان با اشاره به همراه شدن بسياري از هنرمندان با حركت فرهنگي اجتماعي «سين هشتم؛ سرپناه» و اينكه مردم و هنرمندان اين حركت را آغاز كرده‌اند و حالا نوبت دولت است كه همراهي خود را نشان دهد گفت: «ما نمي‌خواهيم قيموميت داشته باشيم چون هدف اصلي ما اين است كه توجه افكار عمومي را نسبت به اين ماجرا كه يكي از معضلات بزرگ شهري است جلب كنيم چراكه بي‌خانماني براي كل جامعه خطرات بي‌شماري دارد. بر همين اساس ما مي‌خواهيم واسطه‌اي باشيم تا بتوانيم يكسري امكانات را براي اسكان اين افراد بگيريم و اميدواريم ازميان انبوه ساختمان‌هاي متروكه‌اي كه وجود دارد، مكاني براي اسكان آنها اختصاص داده شود. ضمن اينكه از برخي هنرمندان پيشكسوت مي‌خواهيم تا نظارت بر امور را بر عهده بگيرند.
كيانيان در ادامه با اشاره به اين موضوع كه شايد مردم بعضي محله‌ها دوست نداشته باشند در كنار خانه‌هاي‌شان ساختماني براي اسكان بي‌خانمان‌ها اختصاص داده شود، گفت: «هنرمندان مي‌توانند مردم را در اين زمينه توجيه كنند تا مردم با اين قشر آشتي كنند و آنان را بپذيرند. از سوي ديگر نيز سرمايه‌هاي انساني بسياري داريم كه نمي‌دانند بايد چه كنند ولي هنرمندان مي‌توانند اين سرمايه‌هاي بالقوه را براي اموري مانند سر و سامان دادن به بي‌خانمان‌ها بالفعل كنند.  اين بازيگر سينما با اشاره به اينكه موضوع سر و سامان دادن به بي‌خانمان‌ها به سه وزارتخانه كار، بهداشت و كشور مربوط مي‌شود، پيشنهاد كرد: «جلساتي با حضور مسوولان اين سه وزارتخانه برگزار شود تا هماهنگي بين اين حركت كه از سوي هنرمندان و مردم آغاز شده و وزارتخانه‌ها به نحو درست صورت گيرد».
مولاوردي در ادامه با اشاره به اينكه معاونت رياست‌جمهوري در امور زنان و خانواده فعاليت ستادي دارد و مي‌تواند دستگاه‌هاي مختلف را با اين جريان هماهنگ كند، به «سين هشتم؛ سرپناه» قول داد كه هم از سوي خود اين ستاد و هم براي هماهنگي‌هاي لازم جهت ديدار با سه وزارتخانه مذكور را انجام دهد. معاونت رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده همچنين پيشنهاد كرد تا هماهنگي‌هايي را براي ديدار هنرمندان با اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهوري انجام دهد تا هنرمندان بتوانند علاوه بر ديدار با سه وزارتخانه نامبرده، مسائل را با معاون رييس‌جمهوري هم مطرح كنند.
مولاوردي نبود سرپناه را يكي از مشكلات بزرگ جوامع امروزي دانست و گفت: «نبود سرپناه بزرگ‌ترين مشكل زنان زنداني بعد از دوره محكوميت است چراكه بسياري از آنان از خانواده‌هاي خود طرد مي‌شوند و حتي گاهي بعضي از آنان ناچار مي‌شوند به دليل نداشتن محل زندگي، بار ديگر به زندان برگردند. علاوه بر اين هنوز نتوانسته‌ايم به گونه‌اي درخور، خانه‌هاي امن را براي زنان تحت خشونت ايجاد كنيم.
در اين جلسه حسين پاكدل نيز سخن گفت و ضمن ابراز تاسف از رشد معضل بي‌خانماني در شهر و كشور تاكيد كرد كه «كار هنرمندان با اسكان بي‌خانمان‌ها تمام نمي‌شود چراكه مساله مهم‌تر همه ما فرهنگ‌سازي است كه در آن، اين حساسيت را در مردم ايجاد كنيم تا در قبال كارتن‌خواب‌ها احساس مسووليت بيشتري داشته باشند».
همچنين حبيب احمد‌زاده ديگر هنرمند حاضر در اين نشست نيز در تكميل صحبت‌هاي صورت گرفته بر نقش مهم هنرمندان در اعتمادسازي براي انجام امور اجتماعي اشاره كرد و گفت: «وقتي مردم ببينند گروه بزرگي از هنرمندان كه خود در جرياني ذي نفع نيستند اما براي حل مشكلات اجتماعي خود را به دردسر مي‌اندازند و تلاش مي‌كنند، راحت‌تر به اين گروه مرجع اعتماد مي‌كنند. ضمن آنكه تشويق مي‌شوند تا خود نيز در چنين فعاليت‌هايي مشاركت كنند».
در پايان اين جلسه قرار شد با هماهنگي شهيندخت مولاوردي اين معاون سختكوش و كم حاشيه رياست‌جمهوري، جلساتي با معاون اول رييس‌جمهور و نيز سه وزارتخانه بهداشت، كار و كشور برگزار شود.
لازم به ذكر است غير از اسامي هنرمنداني كه در ابتداي گزارش نام برده شد تاكنون هنرمندان ديگري نيز مانند جمشيد مشايخي، علي رفيعي، حميد جبلي، هما روستا، شمس لنگرودي، فرشته طائرپور، كمال تبريزي، علي زند وكيلي، نگار اسكندرفر، شيرين يزدان بخش، افشين هاشمي، مهناز افشار، سهراب پورناظري، مجيد قناد و... به اين حركت فرهنگي اجتماعي پيوسته‌اند. همچنين چهره‌هايي مانند احمد مسجد جامعي و سيروس برزو (روزنامه‌نگار پيشگام در مطبوعات علمي و دارنده جايزه جهاني روزنامه‌نگاري علمي) با اين حركت همراه شده‌اند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون