• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3254 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۶ خرداد

اعضاي شوراي شهر تاكيد كردند

افزايش نرخ كرايه‌هاي تاكسي غيرقانوني است


    حميدرضا خالدي/  شوراي شهر تهران ديروزموضوعات متنوعي را در دستور كار خود داشت. از بحث در مورد چگونگي انتخاب مديران شهرداري تا پد‌هاي هلي‌كوپتر و البته تذكرات پراكنده نمايندگان درمورد موضوعات مختلف. اما به نظر مي‌رسد مهم‌ترين بحث ديروز همان بحث روز جامعه يعني گران شدن بنزين بود. اقبال شاكري در يكصد و پنجاه و ششمين جلسه شورا با اشاره به اين رويه، به انتقاد از مسوولان دولتي پرداخت و گفت: مشخص نيست كه چرا مسوولان اصرار دارند، شوك‌هاي رواني چندباره‌اي را به مردم وارد كنند؟ چرا كه در ماه‌هاي گذشته شاهد افزايش تعرفه‌هاي مختلفي از جمله‌ آب، گاز، برق، آرد، نان و حمل‌و‌نقل بوده‌ايم؟
حالا هم كه مسوولان به شكل ناگهاني و چراغ‌خاموش به يك‌باره خبر افزايش تعرفه‌هاي انرژي را اعلام مي‌كنند وشوك رواني مهمي را به جامعه تحميل مي‌كنند. حال سوال اين است كه آيا نمي‌شود به جاي اعلام يكباره قيمت، با مديريت صحيح افزايش تعرفه‌ها را در يك زمان‌بندي مشخص و مناسب اعلام كرد.  وي در بخش ديگري از سخنان خود هر گونه افزايش قيمت كرايه‌هاي تاكسي‌ها و خودروهاي عمومي را غيرقانوني اعلام كرد و آن را ناشي از اقدام خودسر برخي افراد سودجودانست. اين براي دومين سال پياپي است كه شوراي شهربا اين مديريت ناصحيح از سوي مسوولان، در خصوص افزايش تعرفه‌هاي انرژي مواجه است.  
حبيب كاشاني، يكي ديگر ازمنتقدين به گران شدن قيمت بنزين بود. وي خطاب به حاضران در شورا با انتقاد از گران شدن 40 درصدي بنزين گفت: درمحله طرشت كه من زندگي مي‌كنم با افزايش نرخ سوخت، از متروي طرشت تا ميدان سماء كرايه 700 توماني به 1200 تومان افزايش يافته است. هنگامي كه علت اين افزايش كرايه را مي‌پرسيم مي‌گويند دليل آن افزايش نرخ بنزين است. آنها معتقدند كه شورا باز هم بايد نرخ كرايه‌ها را افزايش دهد.  كاشاني در ادامه به مقايسه ميزان افزايش قيمت بنزين با حقوق كارمندان پرداخت. به گفته وي افزايش 42 درصدي بنزين درشرايطي كه حقوق كارمندان 10 تا 12 درصد افزايش يافته، ظلمي آشكار به كارمندان است. به اعتقاد وي براي جبران اين اجحاف بايد حمل‌و‌نقل عمومي را گسترش داد تا شهروندان با هزينه‌هاي كمتري تردد كنند.  
رييس كميته حمل ونقل و ترافيك شوراي شهر نيز سومين عضوي بود كه به افزايش نرخ كرايه‌هاي تاكسي انتقاد كرد. به اعتقاد وي از آنجايي كه شوراي اسلامي شهر تهران مصوبه افزايش كرايه تاكسي‌ها در سطح شهر تهران را در سال 93 تصويب كرده و اين مصوبه از اوايل سال 94 اجرايي نيز شده است، بنابراين تاكسي‌ها حق افزايش نرخ بيش از قيمت مصوب را ندارند.  
 وي باتاكيد براينكه سازمان تاكسيراني بايد نظارت خود را بر اجرايي شدن مصوبه شورا در خصوص نرخ كرايه‌ها افزايش دهد، هرگونه افزايش نرخ كرايه توسط تاكسي‌ها را خلاف قانون دانست.  اما اين مبحث در همين جا خاتمه نيافت. هر يك از اعضاي شوراي شهر درگفت‌وگو با خبرنگاران به گران شدن بنزين و افزايش كرايه‌هاي تاكسي‌ها واكنش‌هاي متفاوتي را بروز دادند. اسماعيل دوستي، عضو كميسيون عمران شوراي شهر در واكنش به افزايش كرايه‌ها به «اعتماد» گفت: تاكسي‌ها حق افزايش نرخ كرايه‌هاي خود را ندارند. رقم افزايش نرخ بنزين كه چندان رقم درشتي در هزينه‌هاي تاكسي‌ها محسوب نمي‌شود اگر هم مي‌خواهيم به آنها كمك كنيم بايد در قالب وام يا سوبسيد باشد نه اينكه بخواهيم سهميه بنزين براي‌شان در نظر بگيريم. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون