يك درصد عوارض آلايندگي اختصاص نيابد، هوا بدتر ميشود
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست گفت: بر اساس قانون بايد يك درصد از عوارض آلايندگي صنايع به صندوق ملي محيط زيست واريز شود تا صرف نوسازي ناوگان حمل ونقل عمومي و كاهش آلودگيهاي محيط زيستي از جمله هوا شود كه اگر اين اتفاق نيفتد وضعيت هوا به ويژه در تهران بدتر ميشود.به گزارش ايرنا، مسعود تجريشي روز سهشنبه در بيست و دومين همايش ملي صنعتي، معدني و خدماتي سبز در جمع خبرنگاران افزود: امسال هواي كلانشهرها به ويژه تهران خوب نبود در حالي كه ميتوانست به مراتب بهتر از اين باشد، سوال اين است كه براي بهتر شدن هوا چه اقداماتي ميتوانستيم انجام دهيم و نداديم، ميتوانستيم نظارت بيشتري را روي تردد كاميونها داشته باشيم، امسال بر اساس گزارشي كه سازمان هواشناسي داده تعداد قابل توجهي از روزهايي كه وارونگي هوا داشتيم حركت باد از سمت جنوب به سمت شمال بود و آلودگيها را به سمت شهر ميآورد كه ممكن است سالهاي آينده هم تكرار شود.او اظهار داشت: امسال موضوع سوخت را جديتر مطرح ميكنيم، پيگيريها بسيار زيادي شده و وزير نفت نيز مكتوب قول داده كه تا پايان سال ۱۴۰۰ پالايشگاه اصفهان وارد چرخهاي شود كه بحث گازوييل با گوگرد بالا را رفع كند، همچنين مكاتبات و جلسات زيادي با نمايندگان مجلس داشتيم در كنار آن بر اساس برنامهاي كه سازمان محيط زيست براي ۹ شهر داده، وظيفه هر دستگاه، سهم هر اقدام، ميزان بار مالي مورد نياز و ميزان اثربخشي آنها مشخص شده، از مجلس و دولت خواستيم كه آن اقداماتي را كه در كوتاهمدت با صرف هزينه اندك ميتواند بهبود آلودگي هوا را داشته باشد، از ابتداي سال ۱۴۰۰ شروع شود.
تجريشي ادامه داد: شرايطي كه اكنون تهران مخصوصا در گستره استاني دارد اينطور است كه همچنان بعضي از آلايندههاي آن بسيار بالاست، يعني اكنون كه پديده وارونگي دما هم نداريم اما نيتروژن بالاست اگر همين منوال ادامه يابد يعني خودروهاي فرسوده، موتورسيكلتها و موتورهاي كاربراتوري با همين شرايط در سطح شهر تردد كنند و اين آلودگي را با خود به تابستان ببريم يعني نيتروژن و ناكس بالا در تابستان خواهيم داشت و اين يعني اينكه در گاز ازن مشكل خواهيم داشت بنابراين از همه دستگاههايي كه در قالب قانون هواي پاك وظيفه دارند درخواست كرديم تا اقدامات عاجل را به صورت عملياتي و اجرايي پيش ببرند.
او تاكيد كرد: شرايطي كه اكنون تهران دارد و در كنار آن اگر شرايط اقتصادي به همين شكل باشد كه منابع مالي لازم براي نوسازي و بازسازي زيست محيطي حمل و نقل عمومي وجود نداشته باشد، نميتوانيم انتظار داشته باشيم هوا در سال آينده بهتر از امسال شود، حتما اين اقداماتي كه در كوتاهمدت از دولت و مجلس خواستيم بايد از ابتداي سال ۱۴۰۰ شكل بگيرد تا شرايط را بتوانيم تثبيت شده داشته باشيم نه اينكه هر سال وضع ما از سال قبل بدتر باشد.