در بزرگداشت فرهاد فخرالديني مطرح شد
مميزي در موسيقي وجود ندارد
اعتماد| «فرهاد فخرالديني» اين روزها حضور پررنگي در عرصه موسيقي دارد. به تازگي اركستر موسيقي ملي بعد از سالها تعطيلي احيا شده است؛ اتفاقي پراهميت. پنجشنبه نيز مراسم بزرگداشتي براي او برگزار شد و آلبوم تصويري مهرنوازان نيز به انتشار درآمد. در اين برنامه، بسياري از اهميت او در موسيقي ايراني صحبت كردند و البته مدير مركز موسيقي فرصت يافت تا به اين نكته اشاره كند كه در دفتر موسيقي هيچ اثري مميزي نميشود: «من خواهش ميكنم كسي اين واژه – مميزي- را به كار نبرد. موسيقي بيكلام همانگونه كه هست؛ در كمترين زمان مجوز ميگيرد و اشعار نيز زيرنظر آقاي بهمني؛ براي حفظ شؤونات بررسي ميشوند. » دكتر محمد سرير – آهنگساز- نيز به اين بهانه درباره اركسترها سخن گفت. او بعد از تشكيل دوباره اركستر موسيقي ملي بار ديگر از واژه «اركستر سمفونيك ملي» حرف زد: «كساني كه نگاه تخصصي به حوزه موسيقي ندارند بر اساس ذايقهاي كه دارند نسبت به اين دو مجموعه موسيقايي نگاه ميكنند اما برخيها هم اين سوال را مطرح ميكنند كه آيا اركستر سمفونيك مهمتر است يا اركستر موسيقي ملي؟ يعني اينكه كداميك از اين دو موارد بر ديگري ميتواند داراي اولويت باشد. پس ميتوان گفت داشتن يك اركسترسمفونيك و يك اركستر موسيقي ملي كه براساس موسيقي خودمان است، ميتواند ماندگاري آثار را تضمين كند.»سرير ميگويد كه اركستر موسيقي ملي در زمان مديريت هنري استاد فرهاد فخرالديني عملكرد موفقي داشته و حال انتخاب مجدد او، انتخابي درست است؛ چراكه باعث ميشود تا در جامعه متكثري كه ما در آن حضور داريم موسيقي به نحو شايستهاي معرفي شود؛ موسيقياي كه بايد در مجموعه ملت ايران ديده شود. اما نكته جالب اين برنامه، صحبتهاي مدير دفتر موسيقي وزارت ارشاد بود كه گفت: «در دفتر موسيقي ارشاد مميزي وجود ندارد.»«پيروز ارجمند» فرهاد فخرالديني را حكيم موسيقي ايران دانست و گفته كه وجود او در دانشگاه با هنرمندان ديگري چون زندهياد مشكاتيان، محمدتقي مسعوديه، داريوش صفوت و مجيد كياني غنيمتي براي هر يك از ما دانشجويان بود . ارجمند با اشاره به راهاندازي دوباره اركستر موسيقي ملي گفت «همانطور كه همه ميدانيم استاد فخرالديني در زماني با اركستر موسيقي ملي قطع همكاري كرد، اما در سال قبل خدمت ايشان رسيديم و خواستيم كه درباره حضور در اركستر موسيقي ملي برنامهريزي كند و ايشان نقش بسيار زيادي در شكلگيري اين مجموعه موسيقايي داشت. وي از جمله هنرمنداني است كه توانست رپرتوآر اركستر موسيقي ملي را تجهيز كند و حتي در زماني كه خلأ حضور نداشتن موسيقي ملي بهشدت احساس ميشد، همراه با هنرمندان جوان و پيشكسوت اركستر موسيقي «مهرنوازان» را تشكيل داد؛ مديريتي كه سخت بود و در عين حال شايسته. به نظر من تشكيل اركستر موسيقي ملي بسيار ضروريتر از اركسترسمفونيك تهران بود و شايد بهتر بود ما در ابتدا تشكيل اين اركستر را كليد ميزديم. به هر حال بسيار خوشحالم و خدا را شاكرم كه خدمتگزار كوچكي براي باغبان موسيقي ايران و احقاق حقيات موسيقي هستم و اميدوارم در مقام شاگرد بتوانم از محضر اين هنرمند ارزشمند عرصه موسيقي استفاده كنم.»محمد علي نجفي –كارگردان- كه سابقه همكاري با فخرالديني را در اثر ماندگار «سربداران» داشته است، در اين مراسم به اين نكته اشاره كرد كه موسيقي و سينما، هر دو در ابتداي انقلاب وجودشان زير سوال بود، اما او در همان شرايط توانست موسيقي اثري چون «سربداران.» را بسازد كه گاه از خود اثر جلوتر رفته است با در اين مراسم همچنين «فرهاد فخرالديني» به اين نكته اشاره كرد كه هنوز در حال يادگيري است: «من از دوست ديرينم احمد پژمان عزيز ياد گرفتم و خوب يادم ميآيد كه چه اثر مثبتي روي من داشت. آقاي نجفي من از شما هم ياد گرفتم چون وقتي در راديو كار ميكردم و اتفاقا سمت مهمي هم داشتم اما به خواستههاي باطني خودم نميرسيدم، اين شما بوديد كه در را به روي من باز كرديد و باعث شديد قطعه وسيعتر با فرم گستردهتري را بنويسم كه از آرزوهايم در راديو بود. وقتي من اصلا ميلي به كار نداشتم، در زماني كه هنركده موسيقي ملي تعطيل بود، شما به سراغ من آمديد تا بتوانم به آرزوي ديرين خودم برسم و نتيجه يكي از همين كارها موسيقي «سربداران» است كه بارها در كشورهاي مختلف اجرا شد. نوازندگان اركستر من را دوست دارند چون من هم قلبا آنها را دوست دارم. هنوز كه هنوز است من از رفتار تمام كساني كه با آنها كار ميكنم سعي ميكنم چيزهاي زيادي ياد بگيرم. من هيچوقت روزهاي سالهاي گذشته را فراموش نميكنم و همه شما را دوست دارم و سپاسگزارم كه در چنين روزي براي تجليل از من در اينجا حضور پيدا كرديد.