• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3257 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱۰ خرداد

وعده‌ها و هشدارهاي رييس‌جمهور درمورد انتخابات را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

پاسخ به نگراني انتخاباتي منتقدان و حاميان

مرتضي حاجي

تاكيد بر شفافيت انتخابات و پاسداري از راي مردم در جريان برگزاري رقابت‌هاي سياسي اصلي است كه در هر انتخاباتي مد نظر قرار دارد. تاكيد رييس‌جمهوري بر مسائلي از اين دست هر چند مطلب جديدي نيست اما به عنوان يك يادآوري حياتي بسيار ضروري و الزامي به نظر مي‌رسد. رييس‌جمهوري در سخنان ديروز خود به روشني سعي داشت تا نگراني‌هاي دو گروه عمده را درباره انتخابات پيش رو پاسخ بگويد؛ اول نگراني گروه‌هاي منتقد و رقيب دولت و بعد هم نگراني‌هاي هواداران دولت. بر همين اساس آقاي روحاني دو بحث را مطرح كرد. اول ايشان بر بي‌طرفي دولت تاكيد كرد و بعد از آن از مديران اجرايي خود خواست تا مرعوب جريان‌ها و طيف‌هاي خاصي نشوند. برخي تحولات اخير در كشور هواداران و حاميان دولت را با اين نگراني مواجه كرده كه احتمالا مديران به جاي مانده از دولت قبل مسيري ديگر را در اسفند سال جاري پيش بگيرند. هر چند شخصا معتقدم كه زير سايه اهتمام مقامات عاليه دولت اگر تلاشي براي تحرك از سوي اين افراد هم باشد، اين تلاش بي‌نتيجه خواهد ماند اما سخن قاطع رييس‌جمهوري با مديرانش قدري مي‌تواند نگراني را در سطح حاميان دولت كنترل كند.


باز شدن راه نقد، اميد به بررسي‌هاي عادلانه

آذر منصوري

نگراني طيف‌هاي سياسي منسوب به جريان اصلاحات از موضوع بررسي صلاحيت‌هاي انتخاباتي، موضوعي است كه عمري چندين ساله‌ دارد. اشاره آقاي روحاني به اينكه مبناي صلاحيت‌ها بايد نظر رسمي مراجع قانوني باشد و اينكه «به هيچ‌وجه در انتخابات به اتهامات و شايعات نمي‌توانيم توجه كنيم» پيش از هر چيز مي‌تواند اين اميدواري را در پي داشته باشد كه اگر حتي دست دولت از هر گونه اقدام اجرايي در اين زمينه كوتاه هم باشد اما در اصل موضوع، همذات‌پنداري قابل توجهي بين دولت و هوادارانش وجود دارد. حال آنكه دولت در بدترين حالت هدايت هيات‌هاي اجرايي انتخابات را بر عهده دارد و مي‌تواند با مديريت صحيح آنها اصل بي‌طرفي را در حوزه تحت نفوذ خود به اجرا درآورد. خطاب رييس‌جمهوري به فرمانداران براي اجتناب از مرعوب شدن در برابر فشارها هم با توجه به حضور برخي نيروهاي رقيب دولت در تركيب مديران دولتي جاي اميدواري دارد. هر چند سخنان ديروز رييس‌جمهور بر طرف‌كننده همه نگراني‌ها در اين خصوص نيست اما به شكل واضحي مي‌تواند زمينه نقد و اظهارنظر در اين حوزه را فراهم كند تا منتقدين شيوه‌هاي نظارتي موجود، بتوانند در چارچوب قانون به بيان آزادانه‌تر نظرات خود بپردازند.

 

رسميت مطالبات عمومي با كلام رييس‌جمهوري

جواد حق‌شناس

سخنان ديروز آقاي روحاني را مي‌توان در سه سطح با سه گروه مخاطب تفسير كرد. مخاطب اول وي فرمانداران و مديران عالي دولت در استان‌ها و شهرستان‌ها بودند كه توسط رييس‌جمهور به حفظ بي‌طرفي و البته ايستادن در برابر فشارها توصيه شدند. توصيه‌اي كه حتي مي‌تواند در سطوحي به يك اتمام حجت هم تعبير شود. اين سطحي است كه مديريت آن به خود دولت مربوط است. سطح دوم نهادهاي نظارتي هستند كه مخاطب رييس‌جمهوري قرار گرفتند، خصوصا درباره موضوع مهم بررسي صلاحيت‌ها. هر چند شايد دولت كنترل مستقيمي بر اين نهادها نداشته باشد اما طرح مسائلي از قبيل تمكين به قانون در بررسي صلاحيت‌ها مي‌تواند فضا را براي رفع برخي نگراني‌ها مهيا كند. سطح سوم اما عموم جامعه هستند كه همه اين سخنان مي‌تواند در راستاي دادن اميد به آنها و خصوصا پايگاه اجتماعي دولت تعبير شود. هر چند عده‌اي از هواداران دولت، منتقد اجراي وعده‌هاي دولت هستند اما واقعيت اين است كه دولت در هر حوزه‌اي به اجراي «كف» مطالبات رسيده است. مهم‌تر اينكه طرح مسائلي از اين دست از زبان رييس‌جمهوري كه تا پيش از اين تنها دغدغه برخي گروه‌هاي اجتماعي بود، مي‌تواند به رسميت يافتن اين نگراني‌ها كمك كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون