• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

رونمايي از سياست مسكني دولت يازدهم

ساخت مسكن براي محرومان آغاز شد

 گروه اقتصادي| معاون مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي ديروز در جمع خبرنگاران حضور يافت تا سياست‌هاي مسكني دولت يازدهم را تشريح كند. به گزارش «اعتماد»، حامد مظاهريان هر چند تاكيد كرد طرح جامع مسكن فعلا طرحي مقدماتي است و منتظر است موضع كارشناسان درخصوص آن را دريابد اما از محورهاي اصلي دولت براي خانه‌دار كردن اقشار متوسط و ضعيف سخن گفت و آينده پيش‌رو در اين بازار را تشريح كرد. به گفته وي كارشناسان يك ماهي مهلت دارند درباره اين طرح اعلام نظر كنند و از تيرماه رونمايي رسمي طرح كليد خواهد خورد. وي هدف دولت يازدهم از تدوين اين طرح را خانه‌دار كردن تك‌تك آحاد جامعه دانست و گفت: در حال حاضر قيمت يك واحد مسكوني نوساز برابر با متوسط درآمد 12 سال يك خانوار متوسط است و ما قصد داريم اين دوره را از 12 سال به هشت سال كاهش دهيم. وي از اين مساله به عنوان شاخص توانپذيري مسكن ياد كرد و ادامه داد: در افق 1405 اين شاخص به هشت سال خواهد رسيد. او در توضيح مفاد اين طرح گفت: محورهاي اصلي طرح جامع مسكن در خصوص تامين مسكن خانوارهاي كم درآمد، ساماندهي سكونتگاه‌هاي غيررسمي، بهبود مسكن روستايي و هدفمند كردن مسكن استيجاري است. وي ضمانت اجرايي طرح جامع مسكن را تهيه مكانيزم پايش اجراي آن در دبيرخانه پايش طرح جامع از سوي اداره كل دفتر برنامه‌ريزي و اقتصاد مسكن وزارت راه و شهرسازي ذكر كرد و ادامه داد: اين دبيرخانه علاوه بر رصد تحولات اقتصاد كلان و اقتصاد مسكن كشور مي‌تواند تغييرات لازم در طرح جامع مسكن را اعمال كند زيرا اين برنامه شناور ديده شده تا بتواند همگام با تحولات اقتصادي برنامه‌هاي عملياتي موجود در طرح جامع، اصلاح شود. مظاهريان با اشاره به وجود مشكلات اقتصادي و تنگناهاي مالي در كشور تاكيد كرد: اين مشكلات مانع از طراحي اقدامات لازم براي اجرايي شدن طرح جامع مسكن نشده است.

آغاز ساخت مسكن براي محرومان
مظاهريان در خصوص آغاز ساخت مسكن محرومان كه در برنامه طرح جامع مسكن نيز به آن اشاره شده است، گفت: در بخش مسكن محرومان هم‌اكنون توافقات خوبي از سوي بنياد مسكن كه مجري اين برنامه است انجام شده و قرار است سازمان بهزيستي، سازمان ملي زمين و مسكن و بنياد مستضعفان طرح ساخت مسكن براي محرومان را انجام دهد. وي ادامه داد: در اين برنامه كه توافقنامه آن امضا شده است وظيفه وزارت راه و شهرسازي تامين زمين است، بنابراين در اين توافقنامه هشت هزار و 700 واحد مسكوني احداث و برنامه‌ريزي براي اين واحدهاي مسكوني آغاز شده است. مظاهريان در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اواخر سال گذشته نيز زماني كه طرح جامع مسكن آماده شد از سوي وزارت راه و شهرسازي اعلام شد كارشناسان مي‌توانند روي اين طرح نظر بدهند، آيا اين نظرات ارايه و اعمال شد، تاكيد كرد: در يك سال گذشته رويكرد متفاوتي در طرح جامع مسكن بود كه اجازه داديم بر عرصه عمومي كشور مطرح شود، بنابراين ما از گزارش‌هاي اوليه و كارهاي تحليلي كارشناسان منتفع شديم كه خوشبختانه اين نظرات اثرات مثبتي درطرح جامع مسكن گذاشت. وي افزود: اين نظرات بر روي برنامه، اهداف و تحولات اقتصادي كلان كشور تاثير بسزايي داشت و ما را در منتشر كردن سند رسمي طرح جامع مسكن كمك زيادي كرد. مظاهريان ادامه داد: قطعا اين يك ماه فرصتي كه براي جمع‌آوري نظرات كارشناسان در نظر گرفته‌ايم آخرين مهلت است تا صداها و نظرات شنيده شود و تاثير مثبتي روي طرح جامع مسكن بگذارد. معاون امور مسكن و ساختمان وزير راه و شهرسازي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه اين هشت هزار و 700 واحد مسكوني كه قرار است در قالب طرح جامع مسكن براي مسكن محرومين احداث شود در كدام مناطق است، گفت: اين هشت هزار و 700 واحد مسكوني كم‌درآمدها كه بخشي از مسكن اجتماعي است توسط بنياد مسكن، بنياد مستضعفان، سازمان بهزيستي و خيرين به صورت يك توافقنامه به مرحله اجرا درآمده است تا زمين از سوي وزارت راه و شهرسازي تامين و از سوي بنياد مسكن اجرا شود. در اين برنامه جامعه به سه بخش غيرنيازمند، اقشار مياني و فرودستان تقسيم شده‌اند. طبعا غيرنيازمندان از كمكي بهره‌مند نخواهند شد اما براي اقشار مياني قرار بر اين است كه وام‌هايي تا حداكثر 80 ميليون تومان در نظر گرفته شود. هر چند بسياري از مسوولان و طراحان اين طرح هم اعتقاد دارند كه امروز ديگر اين رقم نمي‌تواند گره‌گشاي مشكل خانه‌دار شدن بسياري از مردم باشد اما مسوولان و دست‌اندركاران مدعي هستند كه تامين همين رقم هم براي نظام بانكي كشور كار دشواري است و در شرايط فعلي اقتصادي نمي‌توان كار بيشتري براي اين بخش انجام داد. او گفت: افزايش سقف وام براي كمك به طبقه متوسط صورت گرفت چرا كه كسي مي‌تواند از اين تسهيلات استفاده كند كه بتواند يك سال 40 ميليون تومان را در بانك سپرده‌گذاري كند.

آسيب‌شناسي بر مبناي پنج دهه
در ادامه اين برنامه فردين يزداني، مدير علمي طرح جامع مسكن با بيان برخي ويژگي‌هاي طرح جامع مسكن گفت: وضعيت اقتصادي خانوارهاي كم‌درآمد، سكونتگاه‌هاي غير رسمي و شرايط مناطق مختلف جغرافيايي كشور در تدوين نهايي اين طرح لحاظ شده است. طرح جامع مسكن بر مبناي آسيب‌شناسي پنج دهه برنامه‌ريزي مسكن در كشور بوده است كه اين آسيب‌شناسي درس‌هاي زيادي براي گروه تدوين طرح جامع مسكن به همراه داشت. وي شرايط متلاطم اقتصادي كشور را يكي از دلايلي دانست كه برنامه جامع مسكن را به صورت شناور تنظيم كرده است تا اين تلاطمات در بلندمدت باعث عدم موفقيت اين برنامه نشود. يزداني طراحي نظام پايش اجراي طرح جامع مسكن را از نقاط قوت اين طرح دانست و خاطرنشان كرد: در مرحله تدوين طرح جامع، مسوولان وزارت راه و شهرسازي را از مشكلات اقتصادي موجود جامعه و مشكلات احتمالي در آينده آگاه كرديم تا در شناور بودن اين طرح ما را همراهي كنند. يكي از مشكلات مهم كشور ما عدم وجود نهادها است. وي با اشاره به اقشار كم درآمد جامعه گفت: در طرح فوق براي اين بخش حدود 600 هزار واحد مسكوني در نظر گرفته شده است. حمايت اجتماعي دولت از اين اقشار نيازمند نهادهاي پايدار است. به همين خاطر ما پيشنهاد ستاد مسكن اجتماعي را داديم كه بتوان در آن اقشار كم‌درآمد را شناسايي و مورد حمايت قرار داد. ضمن اينكه در مطالعات طرح جامع، شرايط خاص مناطق مختلف كشور، وضعيت اقتصادي خانوارهاي كم‌درآمد و سكونتگاه‌هاي غير‌رسمي بررسي و لحاظ شد.

 

برخي اقدامات انجام شده در قالب طرح جامع مسكن

 1- بخشي از توسعه مسكن معطوف به بازسازي بافت فرسوده درون‌شهري مي‌شود. به همين منظور پرداخت 300 هزار وام بازسازي بافت فرسوده به مدت شش سال و با تضمين پرداخت 9 درصد از سود تسهيلات از سوي دولت تصويب شده كه در دوماه نخست امسال 35 هزار وام آن پرداخت شده است.
2- پرداخت 200 هزار فقره وام 15 ميليوني بهسازي مسكن روستايي با نرخ سود پنج درصد تصويب شده است.
3- افزايش سقف وام خريد مسكن در دستور كار قرار گرفت و در نهايت سقف وام مسكن به80 ميليون تومان رسيد.
4- ابلاغ قانون پيش‌فروش مسكن كه با اين قانون مي‌توان بين تسهيلات خريد مسكن بانك‌ها، پيش سازنده‌ها و بانك‌ها يك حلقه واسطه ايجاد كرد به اين معنا كه كسي كه پيش‌خريد مي‌كند، مطمئن است كه وام خريد مسكن به واحد پيش‌خريد شده‌اش تعلق مي‌گيرد و پيش‌سازنده نيز از پرداخت مبالغ از سوي پيش‌خريداران مطمئن است.
5- بانك مسكن بايد به عنوان بانك توسعه‌اي معرفي شده تا بتواند در توسعه مسكن اثر گذار باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون