كاهش 110 واحدي شاخص بورس
گروه اقتصادي| كمبود نقدينگي و افزايش عرضه بورس تهران را مجبور به عقبنشيني كرد. ديروز شاخص كل بازار سهام با وجود تاثير مثبت 121 واحدي نماد «فارس» با 110 واحد نزول به كانال 62 هزار واحدي نزديك شد. در بازار ديروز گروههاي بانكي، فلزي، معدني، سيماني، خودرويي، نفتي و صنايع پتروشيمي و پالايشي با افزايش عرضه مواجه شدند و روندي منفي بر معاملات آنها حاكم شد. اين در حالي بود كه گروه پيمانكاري تنها گروه مثبت بازار بود. در گروههاي ليزينگ، شيميايي، قندي و دارويي ديروز روندي متعادل از عرضه و تقاضا ديده ميشد. بازار سهام در حالي دوباره با فشار عرضهها دست و پنجه نرم ميكند كه به نظر ميرسد بالا رفتن هزينه حمل و نقل ناشي از آغاز فاز سوم هدفمندي يارانهها بيشترين تاثير را در تغيير روند منفي نمادها داشته است. بر اين اساس در گروههاي مختلف مرتبط با حمل و نقل شدت عرضه بيشتر است. اما بررسي گروه به گروه بازار نشان ميدهد كه در گروههاي مرتبط با ساختمانسازي نيز در روزهاي اخير روندي منفي حاكم شده است. صنايع دارويي، شيميايي و ليزينگ تنها گروههاي متعادل بازار در روزهاي اخير هستند كه ديروز هم با وجود منفي بودن معاملات روندي قابل قبول داشتند. برخي كارشناسان سيستماتيك بازار سهام معتقدند كه تكنرخي شدن حاملهاي انرژي، هزينه حمل و نقل را بالا برده و قيمت تمام شده كالا را بالا ميبرد و اين موضوع در بلندمدت تاثير نامطلوبي بر بورس ميگذارد. از سوي ديگر امكان اينكه تورم از اين كمتر شود، خيلي كم است؛ زيرا به گفته وزير اقتصاد تورم به نقطه سخت خودش رسيده است. اما كارشناسان آكادميك نظري متفاوت دارند و معتقدند تك نرخي شدن حاملهاي انرژي در بلندمدت به نفع بورس و شركتهاي بورسي تمام ميشود. بر اساس نظر اين گروه از كارشناسان تك نرخي شدن قيمت بنزين و تغيير قيمت حاملهاي انرژي تنها در صورتحسابهاي حمل و نقل بار و مسافر تاثير مستقيم دارد و از اين طريق تاثير غيرمستقيمي بر بهاي تمام شده محصولات ميگذارد اما در صنايع ديگر از آنجايي كه ماده اوليه محسوب نميشود تاثير مستقيم نداشته و تاثير رواني بر جاي خواهد گذاشت. در نگاه اول واضح است كه تكنرخيشدن حاملهاي انرژي موجب افزايش بهاي تمام شده محصولات توليدي شركتهاي بورسي ميشود و در نتيجه در صورت بالا نبردن قيمت ارايه خدمات، حاشيه سود آنها كاهش خواهد يافت. از اينرو در صنايعي كه به ارايه خدمات و محصولات به دولت ميپردازند، انتظار ميرود نرخ خريد تضميني محصولات توسط دولت افزايش يابد و در صورتيكه محصولات را مستقيما به مردم ارايه كنند انتظار افزايش قيمت آن را دارند. از سوي ديگر تكنرخي شدن حاملهاي انرژي ممكن است توليدكنندگان خودرو را در كوتاهمدت به افزايش قيمت خودرو و تمركز بر توليد خودروهاي دوگانهسوز به عنوان سوخت جايگزين بنزين متمايل كند كه اين امر نيز از منظر ايجاد زيرساختها و توانمنديهاي فني و توليدي پاسخگويي به اين تقاضاي بالقوه شايان توجه است.