• ۱۴۰۳ جمعه ۶ مهر
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3262 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۸ خرداد

اوباما براي افزايش تحريم‌ها عليه روسيه رايزني مي‌كند

ييلاق بدون « پوتين»

كاخ المائو در ۱۰ كيلومتري منطقه كوهستاني گارميش- پارتن‌كيرشن در ايالت بايرن آلمان از روز گذشته ميزبان رهبران 7 كشور صنعتي جهان و مهمانان ويژه گروه است. اگر چه اجتماع سران كشورهاي صنعتي در آلمان همچون هميشه با اعتراض گسترده سبزها و چپ‌ها روبه‌رو شده و در بسياري از تصاويري كه رسانه‌ها از بايرن مخابره مي‌شوند عروسك‌هاي رنگي و طنز سياستمداران خودنمايي مي‌كنند و يا حتي به نوعي فرياد اعتراض‌ها عليه سرمايه‌داري از ميان عكس‌ها شنيده مي‌شوند، اما اين مذاكرات سخت و فشرده با محوريت مسائلي مانند حفاظت از محيط زيست، مبارزه با تروريسم، تجارت جهاني، تشويق و حمايت از زنان و كمك‌هاي عمراني، بحران اوكراين و بحران بدهي‌هاي يونان آغاز شده و بحث و تبادل‌نظر ميان سران كشورهاي آلمان، امريكا، فرانسه، بريتانيا، ژاپن، كانادا و ايتاليا ادامه دارد.
اهم مباحث اجلاس
آن‌گونه كه پيش از برگزاري اين نشست اعلام شده، دستور كار گروه 7 كه تا سال گذشته با حضور روسيه، گروه 8 نام داشت، در درجه اول رويارويي با سياست‌هاي مسكو تحت رهبري ولاديمير پوتين در بحران اوكراين است. روسيه تا پيش از آغاز بحران اوكراين از سال 1998 عضو گروه كشورهاي صنعتي بود. اما پس از آغاز بحران اوكراين و اقدام روسيه به الحاق كريمه به خاك خود، در نخستين واكنش بنا به تصميم سران اين گروه، روسيه از باشگاه كشورهاي صنعتي اخراج شد و اين گروه به جي 7 تغيير نام يافت. بر اساس گزارش‌ها و چنانچه رييس‌جمهوري امريكا در اظهارات قبل از نشست داشت، وي در تلاش است تا سران شش كشور ديگر گروه را متقاعد كند تا تحريم‌هاي بيشتري را عليه روسيه اعمال كنند. اما آلمان به رهبري آنجلا مركل با اين اقدام چندان موافق نيست و علاوه بر اين نيز با ارسال سلاح به اوكراين مخالف است. برلين بر اين باور است كه تجهيز كي يف، بحران اوكراين را تشديد كرده و به يك جنگ گسترده در اروپا تبديل مي‌كند.
اما علاوه بر موضوع اوكراين، رهبران كشورهاي صنعتي به دنبال راه‌حلي براي پايان مشكلات اقتصادي يونان هستند. بر اساس گزارش‌ها همچنان يك دهه اخير مذاكرات هسته‌اي ايران با 1+5 نيز موضوع ديگر نشست سران گروه 7 است. دور اخير مذاكرات هسته‌اي ايران تا پايان ژوئن ادامه خواهد داشت. اين اجلاس آخرين فرصت پيش از ضرب‌الاجل تعيين شده براي پايان مذاكرات است كه اوباما مي‌تواند با شركاي كليدي خود در اين خصوص به بحث و تبادل نظر بپردازد.  اما بحثي كه از اهميت ويژه‌اي براي سران جي 7 برخوردار است موضوع تروريسم و تقويت دولت عراق در مبارزه با تروريست‌هاي داعش است. طبق برنامه‌اي كه از پيش طراحي شده بناست در حاشيه اين اجلاس دو روزه حيدر عبادي نخست‌وزير عراق با باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده براي ادامه روند مبارزه با تروريست‌هاي داعش به گفت‌وگو بپردازد. اوباما اميدوار است تا رهبران همپيمانان خود را متقاعد كند تا در حملات هوايي كه به رهبري امريكا عليه داعش صورت مي‌گيرد همكاري بيشتري كنند و در آموزش و تجهيز نيروهاي امنيتي عراق تلاش بيشتري انجام دهند تا نيروهاي عراقي بتوانند در عقب راندن تروريست‌هاي داعش موفق عمل كنند. گفتني است كشورهاي عضو گروه هفت در مجموع 65 درصد  از اقتصاد جهان را  در اختيار خود دارند.

اعتماد‌ سازي دوباره

روز گذشته باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده كه با استقبال آنجلا مركل، صدر اعظم آلمان و همسرش روبه‌رو شد، قبل از ورود به سالن اجلاس در خيابان‌هاي شهر گشتي داشت و ناهار خود را هم در يكي از رستوران‌هاي سنتي با حضور محلي‌ها صرف كرد. با وجود نمايش دوستانه‌اي كه صدراعظم آلمان و رييس‌جمهوري امريكا روز گذشته از روابط برلين و واشنگتن در ايالت بايرن داشتند. يكي از موضوعاتي كه ميان رابطه آلمان و امريكا وجود دارد بحث افشاي اطلاعاتي است كه توسط ادوارد اسنودن، كارمند پيمانكار سابق سازمان امنيت ملي امريكا انجام شده و نشان مي‌دهد ايالات متحده نه تنها از تلفن همراه مركل صدراعظم آلمان شنود داشته بلكه مكالمات ميليون‌ها شهروند آلماني را نيز رصد كرده   و همين  موضوع  باعث  تيرگي بيشتر روابط حزب حاكم آلمان با رقباي سياسي‌اش شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون